Gå til innhold

Er det egentlig lov å vise film på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig lov og vise film på skolen ?.

Med tanke på at skolen er offentlig og det står ganske klart at man bare kan vise film ( på DVD eller VHS ) I private hjem og all offentlig bruk er strengt forbudt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står dette også på skolens filmer?

Jeg har en slektning som jobber på skolebibliotek (ikke i Norge), hun bestiller filmer spesielt til skolebruk og må stadig "misjonere" blant lærere for å få dem til å skaffe filmene gjennom skolebiblioteket istedenfor å ta en ulovlig snarvei i form av å vise platene den enkelte lærer har kjøpt privat.

Skrevet
Er det egentlig lov og vise film på skolen ?.

Med tanke på at skolen er offentlig og det står ganske klart at man bare kan vise film ( på DVD eller VHS ) I private hjem og all offentlig bruk er strengt forbudt.

Dette har jeg også tenkt på!

Sannsynligvis ikke... :kjefte:

:)

Skrevet
Står dette også på skolens filmer?

Jeg har en slektning som jobber på skolebibliotek (ikke i Norge), hun bestiller filmer spesielt til skolebruk og må stadig "misjonere" blant lærere for å få dem til å skaffe filmene gjennom skolebiblioteket istedenfor å ta en ulovlig snarvei i form av å vise platene den enkelte lærer har kjøpt privat.

Det står på alle filmer. Etter loven så er det bare lov og vise de i private hjem. Ikke offentlig det står de er ikke lov og vise de på skoler sykehus osv. Bare i private hjem

Så vit jeg kan forstå så bryter skolen loven vær gang de viser en film

Skrevet
Det står på alle filmer. Etter loven så er det bare lov og vise de i private hjem. Ikke offentlig det står de er ikke lov og vise de på skoler sykehus osv. Bare i private hjem

Så vit jeg kan forstå så bryter skolen loven vær gang de viser en film

Skoler kjøper vel ikke filmene sine på butikken - de (og andre institusjoner som viser for grupper) kjøper dem gjennom kanaler som gjør at de faktisk har rettigheter til gruppevisning. Alternativt er det bare å spørre produsent om tillatelse, det er også ganske vanlig.

Gjest Elfrida
Skrevet
Det står på alle filmer man kjøper i butikken ja. Det finnes andre måter å skaffe filmer på, og tillatelse til å vise dem for forsamlinger. For eksempel kino, du tror vel ikke at de bryter loven i ett sett også?
Skrevet

Men filmvisning i en klasse er jo en privat og lukket visning. Så jeg tviler på at det ikke er lovlig å vise leie-filmer der.

Skrevet
Men filmvisning i en klasse er jo en privat og lukket visning. Så jeg tviler på at det ikke er lovlig å vise leie-filmer der.

Skolen er offentlig vises det i en offetnlig byggning. Så er det ikke privat selv om den bare vises for de som er på skolen.

Det står at filmer kan bare selges til bruk i private hjem. Og skolen er så vit jeg vet ikke noe privat hjem

Skrevet
Skolen er offentlig vises det i en offetnlig byggning. Så er det ikke privat selv om den bare vises for de som er på skolen.

Det står at filmer kan bare selges til bruk i private hjem. Og skolen er så vit jeg vet ikke noe privat hjem

Men som vi har påpekt flere ganger i tråden kjøper ikke skolen de samme filmene som du kjøper, de kjøper filmer som er underlagt andre fremvisningsregler. Ergo er det ikke noe problem.

Skrevet
Men som vi har påpekt flere ganger i tråden kjøper ikke skolen de samme filmene som du kjøper, de kjøper filmer som er underlagt andre fremvisningsregler. Ergo er det ikke noe problem.

Kan du vise til andre fremvisningsregler`?

Skrevet

Nå vil jeg tørre å påstå at en god del av filmene som blir vist på en skole gjerne kommer fra lærerens private samling. Dette gjaldt hvertfall på flere av de skolene jeg har gått på (skolene har jo ikke råd til egne filmer... :roll:). Da jeg jobbet i en butikk der vi solgte film opplevde jeg også ofte at det kom lærere innom og kjøpte filmer de skulle bruke til undervisninga.

Skrevet
Kan du vise til andre fremvisningsregler`?

Jeg var nok litt rask over - jeg har arbeidet med filmfremvisninger i en svært lik sammenheng, og da gjelder ett av to: Enten har man kjøpt filmer med tillatelse til offentlig visning (eks. direkte fra NFI), eller man kontakter produsent/rettighetshaver og får spesifikk tillatelse til visningen. Såfremt man ikke tjener penger på fremvisning eller man ønsker å vise noe som skal markedsføres senere, er det svært sjeldent noe problem å få tillatelse.

Jeg fant likevel denne linken fra Medietilsynet, hvor hvor departementet angir at klassevisning ikke regnes som offentlig visning. Dere ser at når det gjelder flere klasser må man få tillatelse som jeg har skissert over. Visning av film er som jeg tolker det uansett ikke noe problem, uavhengig av hvor det enkelte filmeksemplaret kommer fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...