Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg sitter og undrer her i kveld. Har nettopp kommet fra ferie og har bare brukt mastercard. Dette er rentefritt fram til den 15 måneden etter. Rentene er jo ofte helt sinnsyke på disse kredittkortene, men kort som feks 365 privat har jo kjempefordeler. Jeg har søkt om dette kortet flere ganger, men av en eller annen grunn så slår jeg ikke igjennom...

Uansett, jeg bare lurer på om dere betaler inn hele beløpet ved forfall? Slik at man slipper renter, eller om det er vanlig å bare betale inn minstebeløpet? Jeg ville trodd det var vanlig å betale inn alt, men så sier noen venninner av meg at det var vanlig å bruke kredittkort bare fordi man faktisk får kreditt. Hva mener dere? Man kan jo tjene penger på å betale ved forfall når man bruker et av de beste kredittkortene som feks dette 365 privat, men bryr ikke disse folkene seg om renten?

Blir litt rotete dette innlegget, men jeg bare lurer. Synes det er litt rart, men vi er jo alle ulike:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

betaler alltid hele regninga ved forfall ja.

Skrevet
Uansett, jeg bare lurer på om dere betaler inn hele beløpet ved forfall? Slik at man slipper renter, eller om det er vanlig å bare betale inn minstebeløpet? Jeg ville trodd det var vanlig å betale inn alt, men så sier noen venninner av meg at det var vanlig å bruke kredittkort bare fordi man faktisk får kreditt.

Betaler alltid før forfall, har ingen interesse av å betale renter på kortet. Men er nyttig å ha til betaling av reiser, jobbutgifter osv, førstnevnte blant annet pga forsikringsbiten, men dersom du bare betaler minstebeløpet, blir det fort dyrt!

Skrevet
Betaler alltid før forfall, har ingen interesse av å betale renter på kortet. Men er nyttig å ha til betaling av reiser, jobbutgifter osv, førstnevnte blant annet pga forsikringsbiten, men dersom du bare betaler minstebeløpet, blir det fort dyrt!

Ja, det er nettopp det det blir. er kjempehøy rente på disse, og med en kredittgrense på 100 000? Det er jo helt sinnsykt. Se for deg 25 % rente på 100 000. Det er helt vilt. Bare var litt overrasket over påstandene. Hvis noen av dere ikke betaler inn hele beløpet, hvorfor ikke? er det fordi kredittkortet er siste løsning fordi man er blakk?

Skrevet

Jeg betaler alltid hele regningen ved forfall. Kredittkort er kjempedyrt å bruke, men riktig brukt er kredittkort kjekt å ha. Mange bruker dessverre kredittkort(ene) ukritisk og får problemer etter hvert.

Skrevet

Jeg er veldig påpasselig med å betale regningen før forfall ja. Nekter å betale renter.

Skrevet

Me too. Betaler alltid alt ved forfall. Ville ikke drømt om å benyttet meg av denne kreditten utover de rentefrie dagene. Skulle jeg hatt behov for de ekstra kronene så er det da langt billigere å låne penger i banken.

Skrevet

Har hatt 3 kredittkort i mange år uten å bruke de. Så kom finanskrisen og jeg mistet jobben + renter økte, så jeg måtte bruke kreditt for å betale regninger. Har bare betalt minste beløpet frem til de siste mnd. Nå skal de vekk. Sinnsykt dyrt å bare betale minstebeløpet, og det tar evigheter før det er betalt.

Skrevet

Betaler alltid hele regningen ved forfall. Kredittkort er kjekt til reiser og netthandel, men neimen om jeg vil oppleve de rentene de opererer med...

Skrevet
Har hatt 3 kredittkort i mange år uten å bruke de. Så kom finanskrisen og jeg mistet jobben + renter økte, så jeg måtte bruke kreditt for å betale regninger. Har bare betalt minste beløpet frem til de siste mnd. Nå skal de vekk. Sinnsykt dyrt å bare betale minstebeløpet, og det tar evigheter før det er betalt.

Lever vi i samme verden?

Rentene økte vel ikke når finanskrisen kom for fullt. Da var da de ble historisk lave.

Skrevet
Ja, det er nettopp det det blir. er kjempehøy rente på disse, og med en kredittgrense på 100 000? Det er jo helt sinnsykt. Se for deg 25 % rente på 100 000. Det er helt vilt. Bare var litt overrasket over påstandene. Hvis noen av dere ikke betaler inn hele beløpet, hvorfor ikke? er det fordi kredittkortet er siste løsning fordi man er blakk?

Nå har jeg (fra tredje innlegg over) bare 10000 i grense da, de færreste har vel ti ganger det beløpet, men har likevel ingen ønske om å gå over de rentefrie dagene.

Skrevet

Jeg betaler alltid hele regningen ved forfall.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Alltid. Kredittkort har sin misjon for å betale for ting utenlands og når jeg handler på nettet. Bruker ikke penger jeg ikke har (eller vet jeg kommer til å ha i løpet av perioden).

Skrevet

Betaler alltid ved forfall. Tror det har vært et unntak fra dette i en periode hvor jeg ikke hadde hatt jobb en måned og dermed ikke lønn og samboer var student, da var det en tusenlapp eller to som måtte vente til jeg fikk første lønning måneden etter.

Nå bruker kredittkortet vår omtrent utelukkende til betaling av reiser pga forsikringsbiten :)

Gjest _Leela_
Skrevet

Betales ved forfall ja, kjekt å ha kredittkort når man reiser og handler på nett. Bruker ikke kredittkortet på ting jeg ikke hadde hatt råd til med vanlig kort, men bruker det fordi det er sikrere og mer praktisk i visse situasjoner.

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet

Jeg er ikke rammet av finanskrisa, men det oppstod ting som gjorde at jeg måtte bruke kortet. Tidligere har jeg alltid betalt ved forfall og holdt bruken under kontroll. De to siste månedene har jeg bare betalt renter. Jeg har cirka ti tusen i gjeld, og nå skal jeg begynne å betale det ned. Jeg har bare en deltidsjobb, så jeg regner med at jeg vil bruke 4-6 mnd. Titusen er mye for meg, men jeg vil bare bli kvitt gjelda og har lyst å klippe kortet i to slik at det ikke ender med at jeg betaler og bruker tilsvarende på kortet fordi jeg har problemer med å få endene til å møtes. Det er rart at jeg - med min lave inntekt - får kort, men det er jo slike som meg de tjener penger på.

Finnes det ikke noen steder man kan sperre for å ikke få flere tilbud om kort i posten? Jeg får tilbud hele tiden, men har bare ett kort. Ett for mye akkurat nå.

Gjest Gjest_Lilla_*
Skrevet

Jeg fikk mitt første kredittkort i dag, og har igrunn ikke store planer om å bruke det til andre ting enn skolerelaterte utgifter (skal studere utenlands til våren, og regner med at det kommer en del "småbeløp" som betales underveis i søknadsprosessen, og tenkte derfor det var lurt å ha et annet kort enn det vanlig visakortet til slikt..).

Om en ikke bruker kortet, så betaler man ingen ting (annet enn evt. årsavgift) ?

Jeg har nemlig ikke peiling! :P

Skrevet
Jeg fikk mitt første kredittkort i dag, og har igrunn ikke store planer om å bruke det til andre ting enn skolerelaterte utgifter (skal studere utenlands til våren, og regner med at det kommer en del "småbeløp" som betales underveis i søknadsprosessen, og tenkte derfor det var lurt å ha et annet kort enn det vanlig visakortet til slikt..).

Om en ikke bruker kortet, så betaler man ingen ting (annet enn evt. årsavgift) ?

Jeg har nemlig ikke peiling! :P

Nei, da betaler du ingenting.

Noen har heller ikke årsavgift

Skrevet

Betaler alltid hele regningen ved forfall. Bruker kortet på reise og til å betaler varer på nett og bensin.

Skrevet

Jeg har ikke kredittkort, og vil heller ikke ha det. Er redd jeg ikke har nok impulskontroll..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...