Gå til innhold

Ta hvor mye for bensin

Anbefalte innlegg

Gjest Pengerpenger
Skrevet

Heisann.

Jeg må bare spørre dere om råd, fordi jeg syns det er så ekkelt å kreve penger av venner.

Tidligere denne uka kjørte jeg ei venninne til sykehuset, til en avtale, en kjøretur på rundt 3 mil en vei.

Hun lurer på hvor mye hun skal betale i bensin, og jeg sa jeg skulle tenke på det. Hvor mye ville dere tatt? 50 kr? 100 kr? Føler liksom at hundre blir alt for mye siden det er ei venninne. Hadde det vært noen andre hadde jeg sikkert tatt hundre.

Skal legges til at vi er begge studenter, og har dermed ikke så god økonomi noen av oss...

Takknemlig for synspunkter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan jo heller avtale at hun gjør noe for deg en gang, eller spanderer noe på deg? :) Jeg ville ikke tatt penger av henne, men heller betraktet det som en vennetjeneste. Det blir så vanskelig å si et eksakt beløp når det er snakk om venner, synes jeg. Jeg synes også det er ekkelt å kreve penger av venner.

Skrevet

Er vel bare å regne det vel? Si bilen bruker ca 0.60/mil, gang det med kjørelengden på 6 mil og en bensinpris på ca 12kr/literen. Dvs i underkant av en femtilapp.

Hadde det vært meg, så hadde jeg ikke tatt noe i betaling jeg. Det høres jo ut som en engangsforteelse og en venninnetjeneste, og når den faktiske utgiften ikke er 50 kr engang...

Når DET er sagt - hadde jeg vært venninna så hadde jeg nok gitt deg en flaske vin eller noe, selv om det er dyrere enn bensinen. Men det er noe med det å kreve "småpenger" av vennene sine....

Skrevet

Hei dere.

Takk for et par ulike meninger. Jeg heller også mer mot den å spørre om en femtilapp. Jeg vet det ikke er mye, men det blir fort litt kjøring her og litt kjøring der, og hvis man aldri skal ta noe for det bruker man ganske mye av egne penger i andres bensinutlegg. Og den meningen syns jeg forøvrig ikke er grådig, mer rett og rimelig.

:)

Skrevet

Hvis venninnen din er frisk nok - så hadde jeg sagt at hun kunne spandere et kafebesøk på deg. Det behøver ikke koste så mye og er mye hyggeligere.

Skrevet

Ja, men hva hvis f.eks den ene parten gjør mange flere tjenester, kjøper oftere med varer, kun den ene har bil osv.. Da bør man vel etter hvert ta litt penger for det? :)

Skrevet
Den egentlige kostnaden per kilometer er mange ganger så høy som bensinprisen.

Artikkel om det i Dine Penger, her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=558283

Når det er sagt, er det selvfølgelig hyggelig å gjøre hverandre småtjenester uten å drive og bytte penger hele tiden.

Helt enig - folk har lett for å tenke at det bare er bensinen som utgjør utgiftene når man skal på biltur.

Jeg er for øvrig også enig i at man kan gjøre hverandre tjenester uten å betale for det, men hadde jeg selv spurt en venninne om å kjøre meg noe sted ville jeg egentlig ikke spurt hva hun skulle hatt - jeg tror mange opplever det som en litt pinlig situasjon og vil slite med å svare. For en tur på 2 x 3 mil ville jeg lagt en hundrelapp, evt. 150,-, i midtkonsollen på bilen når turen var over (samme strekning med tog her jeg bor ville kostet meg ca 120,-). Jeg ville i tillegg betalt evt. bompenger og parkering hvis dette var aktuelle utgifter.

Gjest Gjest_Fisken_*
Skrevet

Venninnen din burde bare ha gitt deg noen penger, i stedet for å spørre hvor mye du vil ha. Da overlater hun bare problemet til deg, og det blir ubehagelig for deg. Jeg synes at 100 kr er en grei sum i ditt tilfelle.

Jeg har en venninne som aldri tilbyr å betale for seg, selv om jeg har kjørt henne hit og dit når hun skal ærend. Hun lar meg alltid betale for bompenger og parkering også, og aldri har jeg blitt spandert på noenting. De som ikke har bil selv forstår vel ikke at det faktisk koster en del.

Men det er ikke så lett å si fra, og man vil ikke ødelegge vennskap heller.

Skrevet

Hvis hun hadde legetime på sykehuset får hun dekket reisen. Nav betaler 1,90 kr for kilometeren, det synes jeg du burde få av henne.

Skrevet

jeg mener egentlig det har en del å si hvordan denne avtalen ble til - dersom du tilbød deg å kjøre "uoppfordret", så ville jeg kanskje ikke bedt om betaling, men dersom hun spurte om du hadde mulighet, så mener jeg saken er litt annerledes. men jo lengre tid det går fra turen til du nevner noe om betaling, jo "dårligere sak" - jeg ville nok nevnt det før du kjørte henne. eller ved en senere anledning, og om du blir bedt/spurt om du kan kjøre, så si at ja, men da må vi dele på utgiftene osv.

Skrevet
Hun lurer på hvor mye hun skal betale i bensin?

Ingen kroner, selvsagt.

Er student selv, men man krever da ikke venner for småpenger.

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke krevd penger om dette var en god venninne. Hvertfall ikke for en sykehustur. Jeg kjører mine gode venner og venninner rundt omkring, både lengre og kortere turer, og jeg spør aldri om penger. På en annen side, inviterer de meg på film ved en senere anledning, lager f.eks middag og dessert eller spanderer en kaffe på universitetet, og det er betaling nok for meg, det og å vite at hvis jeg trenger noe så stiller de opp :) Hvis det er en du ikke kjenner spesielt godt, så er det en annen sak, hvertfall for min del.

Endret av ninuska_
Skrevet

I dette tilfellet ble det spurt, eller kanskje mer antatt, at jeg skulle kjøre, fordi ingen andre kunne - og jeg er ikke så kynisk at jeg lar andre ting gå foran å kjøre ei venninne til sykehuset (selv om jo, jeg gikk glipp av en hel dag med viktig undervisning på skolen).

Må si jeg holder med dem som sier at man burde tilby seg betaling :) Eller bare gi et beløp. Da blir det ikke ubehagelig for noen av partene.

Og jeg mener at god venninne eller ikke, hvis man er den eneste eller en av få i vennekretsen med bil, blir det jo til at man kjører hit og dit på forskjellige arrangement og turer, og selv om man skal være med på det selv er det jo urettferdig at én person blir sittende igjen med "regninga" hver gang :)

Skrevet

Veldig enig med deg TS at når all kjøring faller på en person så bør de andre som sitter på betale for seg (i hvert fall innimellom). Det er litt forskjell på om du også skal et sted eller om du kjører kun for passasjerens del.

Synes du skal bruke tallet fra Helen (1,90 pr. km) eller hva hun sparte ved å ikke ta buss/tog. Så da er nok 100,- en helt grei pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...