lidia Skrevet 14. august 2003 #1 Skrevet 14. august 2003 Vet at det har vært endel diskusjoner om bestilling via essentialdayspa og strawberry. Jeg lurer på en ting i den forbindelse. Jeg bestilte Active Moist fra Dermalogica for en tid tilbake. Dette kom på 46 cad inkl frakt. Fikk hentelapp, slik at jeg gikk og hentet pakken på posten. Så jeg må fortolle da, siden de faktisk hadde oppgitt verdien til 50 cad på pakken. Så går jeg inn på www.toll.no, og legger inn opplysningene slik jeg blir bedt om, og får da at jeg skal betale inn kr 57,-. Ok jeg gjør det, og får beskjed om at jeg må sende en mail til posten. Jeg sender mail. SÅ, ser jeg på lappen som lå ved pakken, at posten tar kr 62,- i gebyr i forbindelse med ankomstbehandlingen. dvs at jeg da har totalt betalt kr 360,-. I butikken koster denne kremen kr 395,- Dvs jeg har spart HELE 35 kroner på dette! Oppfatter jeg det riktig at jeg skal betale de 62,- kronene også? Hvis jeg ikke sparer mere enn kr 35,- så vet jeg ikke om jeg gidder å bestille igjen..
Petruska Skrevet 15. august 2003 #2 Skrevet 15. august 2003 Du har vært uheldig. Vanligvis skriver de lavere verdi enn den reele utenpå pakken og er man heldig blir ikke pakken undersøkt og man slipper både toll (mva.) og avgift til posten. Avgiften til posten er pr. pakke så det blir mindre pr. ting hvis du bestiller flere ting. Bestiller du fra strawberrynet slipper du frakt da. men essentialdayspa som jeg forsto du hadde handlet fra har lav frakt da. jeg bestilte varer for i overkant av tusen kroner (dum sjanse å ta da tollavgiften er høy for varer med verdi over kr. 1000) og slapp å fortolle. jehg hadde bare flaks så jeg tror ikke jeg tør å bestille over kr. 1000,- en annen gang. Men jeg sparte masse! Regnet på det og kom frem til over kr. 800,-.
Gjest Poirot Skrevet 15. august 2003 #3 Skrevet 15. august 2003 Mao, hvis de jukser slipper du å betale. Jeg vil forøvrig oppfordre alle til å snyte på skatten, jobbe svart og ikke betale lisens.
Petruska Skrevet 15. august 2003 #4 Skrevet 15. august 2003 Det har vært mye diskusjon rundt temaet om mva. på innførsel av varer/gaver med verdi mellom kroner 200,- og kroner 1000,-. Det er virkelig på tide de får hevet den grensen (noe det også har vært snakk om). I likhet med mange andre synes jeg dette er en regel som kun fører til masse merarbeid for toll- og postvesenet, og unødvendige utgifter for oss forbrukere. Det er tross alt små verdier til eget bruk det er snakk om, ikke videresalg med fortjeneste. Men dette er ikke stedet for den debatten. Jeg ville bare forklare hvorfor jeg synes det er VESENTLIG forskjell på dette og å snyte på skatten, jobbe svart m.m. Noe jeg bl.a. er opptatt av å bekjempe i kraft av mitt yrke. Synes ikke det er helt sammenlignbart... Dessuten - vi forbrukere har ikke bedt noen om å "jukse". Ved ett tilfelle meldte jeg fra om at verdien var feil og betalte moms selv om pakken var klarert...Følte meg faktisk litt dum etterpå. Hadde du sagt i fra Donpedro, hvis du var i samme situasjon?
Gjest Poirot Skrevet 15. august 2003 #5 Skrevet 15. august 2003 Hadde du sagt i fra Donpedro, hvis du var i samme situasjon? Nix. Ikke betaler jeg tvlisens heller. Men jeg synes det er noe spekulativt av firmaene. Men det er jo ikke kjøpernes feil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå