Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Min far har alltid vært utrolig distrè og glemsk. Men det siste halve året syns jeg det har begynt å bli litt ekkelt mye. Nesten hver gang jeg snakker med han eller møter han er det en eller annen ting han har glemt eller rotet med som han forteller. Ikke bare sånn nøkler som glemmes og slikt. Han kjøpte blant annet samme cd to ganger rett etter hverandre og fant ut at han hadde den fra før. Det er bare et eksempel av utrolig mange. Jeg har tenkt på det lenge nå at jeg burde ha snakket med han ang å ta det opp med legen sin. Kanskje han har en tidlig fase av alzheimers? Huff, syns det er en skremmende tanke det også, men om det oppdages tidlig kan det vel bremses ned ganske bra med medisiner en del år etter som jeg har forstått. Hans mor var veldig dement i sine senere år, men hun var mye eldre. Han har snakket mye om at han ikke vil ende opp som dement, og ble skremt av de "unge" demente han møtte da hun var på aldershjem før hun døde. Tenk om frykten hans blir virkelighet! Hvordan tar jeg tak i dette? Mamma virker ikke som hun tenker så stort over det, eller hun er kanskje in denial?! Gode råd?
lovenemo Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg ville ringt legen med en bekymringsmelding.
Gjest TS Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 Er det ikke best å ta det med han på en måte da? I stedet for å gå bak ryggen på han og ringe legen hans? Og hva sier jeg i så fall da?
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 Ta en prat med han. Si du er bekymret over utviklingen. Si at han må bare sjekke seg for å utelukke sykdom, og at hvis det feks er alzheimers så må han utredes nå slik at det ikke forverrer seg. Og han trenger medisin. Noe som er livsviktig for at han skal ha et rikt liv.
Gjest TS Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Huff.... Jeg ser skikkelig mørkt på dette altså. Tror jeg skal snakke med broren min og høre hva han syns, og hvilket intrykk han har av hukommelsen til sin far. Vi treffes ganske ofte så vi har begge nok tid sammen med han til å danne oss et inntrykk av det. Om det er slik at han har begynnende alzheimer er jeg veldig bekymret for hvordan mamma vil takle det. Hun er liksom den "svake" av de to, og vet ikke hvordan hun vil takle å måtte være den sterke om det viser seg at han har en "svak" side for å si det slik.
lovenemo Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Tenkte litt feil etter å ha lest innlegget ditt Det beste er vel å snakke med ham, og at han selv kontakter legen. Han sier jo selv at han glemmer, så det er verdt en sjekk ihvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg synes du bør diskutere det med din bror først. Om han sitter med samme inntrykket, blir det mye lettere å ta det opp med din far enn om det er du alene som synes han er blitt tutlete. Det er jo ikke unormalt at man blir litt mer glemsk med årene. Det trenger ikke være noen form for sykdom. Å kjøpe samme cd to ganger er ikke akkurat unormalt. Det kan ethvert normalt distré menneske gjøre. Jeg glemmer ofte at jeg allerede har kjøpt noe, og kjøper ekstra. Jeg har ihvertfall fem paraplyer liggende kommoden, og hver gang jeg er på Clas Ohlson glemmer jeg det, og kjøper en ny paraply..
Gjest TS Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 Ja, jeg skal snakke med broren min tror jeg. Og ja, han kan nok ha glemt det cd-kjøpet helt tilfeldig, men det er så mange flere ting enn det. Vil ikke utdype så voldsomt her inne, men det er småting hele tiden, men større ting enn før på en måte. Jeg er jo vant til at han er distrè. Samtidig tenker jeg at jeg kanskje bare er mer bekymret for foreldrene mine nå som de begge snart er 60, og jeg selv er voksen, og har oppdaget at de ikke er udødelige, og ei heller så unge og spreke som før... Jeg er livredd for å bli sittende alene med ansvaret for dem når de blir gamlere. De har liksom gitt uttrykk for at de forventer mer av meg enn av broren min på det punktet... Æsj, nå vil jeg ikke tenke mer på dette før etter helgen. Vi skal nemlig på tur med dem denne helgen, og da har jeg lyst til å kose meg og ikke bekymre meg. Tusen takk for råd, det er godt å få bekreftet at det er greiest å snakke om det, selv om det akkurat nå kjennes veldig vanskelig ut.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Lege!!! Kognitiv svikt hos eldre (og yngre) kan skyldes andre ting enn demens, for eksempel mangel på vitamin B12. Denne effekten er reversibel, men må bhandles tidsnok. Ellers finnes, som tidligere påpekt her, medikamenter som bremser utviklingen av enkelte typer demens. Her er også tidlig behandling viktig. Så prøv på et vis å få han med til en dyktig og interresert lege. Ellers må jeg si masse lykke til! Misunner deg ikke den situasjonen du er i nå!
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 cogmed.com dette er en vitenskapelig bevist måte å bedre arbeidshukommelsen på og det igjen bedrer generell hukommelse veldig mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå