Gå til innhold

For syk til å jobbe, men har ikke krav på dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kona mi ble arbeidsledig uten å ha krav på dagpenger. Etter en måned som arbeidsløs ble hun alvorlig syk, men kunne jo ikke få sykepenger fordi hun ikke lenger var i jobb, eller hadde krav på dagpenger. (Sosialstønad er uaktuelt fordi jeg har en OK inntekt).

Men behandling og medisiner koster penger, og hun er per i dag altfor syk til å jobbe - det ser hun selv, jeg og legen (som ikke hadde noe som helst greie på stønader i dette tilfellet).

Er det altså slik at hun ikke har krav på noen som helst form for økonomisk stønad - vi har brukt ganske mange tusen på legetimer, behandlinger og medisiner og regner med at det blir endel mer også. Legespesialist sier det er urealistisk at hun blir frisk nok til å søke jobb i 2009.

Hun hadde sin siste arbeidsdag 30.06.09 og første legekontakt 15.08.09 hvis det betyr noe (da hadde hun vært syk noen uker allerede). Hun hadde da jobbet 80% stilling fra 01.01.09, men kun 40% stilling 01.01.08-31.08.08, arbeidsledig 01.09.08-31.12.08.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har sannsynligvis krav på rehabiliteringspenger.

Skrevet (endret)
Hun har sannsynligvis krav på rehabiliteringspenger.

Da må hun ha vært arbedisufør i minimum 52 uker først.

TS: Så lenge dere er gift, har du forsørgeransvar for kona di. Hadde dere kun vært samboere ville hun hatt krav på hjelp fra sosialen. Men slik det er nå, må dere nok leve på din inntekt fram til hun har vært arbeidsufør i ett år, dvs. i midten av august neste år.

EDIT: Be om ny utregning av dagpenger 1. januar 2010. Da vil hun muligens oppfylle kravene til inntekt for dagpenger. Blir neppe store summen, men alle bekker små osv...

Endret av Wadjet
Skrevet
Da må hun ha vært arbedisufør i minimum 52 uker først.

Ja, så nå at jeg leste helt feil på datoene. Fikk bare med meg de to nederste som handlet om 2008.

Skrevet

Vurder skillsmise? Jeg er usikker på hvordan dette vil fungere i praksis, men det er noe dere kanskje bør vurdere.

Skrevet

Man får ikke hjelp fra sosialen om man er samboere heller. Det prøvde jeg meg på når jeg hadde flyttet til ny by og søkte etter jobber. Hadde en samboer med jobb, og derfor kunne jeg ikke få hjelp selv om pengene hans ikke rakk til.

Skal ikke være så enkelt bestandig, selv om Norge er så fantastisk bra. Veldig kjipt å havne i en slik situasjon hvor man havner imellom.

Skrevet

Fratrekk på skatten, mulig bostøtte, er det søkt grunn/ hjelpestønad?

Kan ha rett på sosialstønad- kommer an på ev diagnose og behandling.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
EDIT: Be om ny utregning av dagpenger 1. januar 2010. Da vil hun muligens oppfylle kravene til inntekt for dagpenger. Blir neppe store summen, men alle bekker små osv...

Ja, fra 01.01.10 kan det se ut som hun oppfyller kravet til dagpenger, med omtrent minst mulig margin... Men vil hun få utbetalt dagpenger når hun ikke er arbeidsfør da? For egentlig skal hun vel da være sykemeldt fra arbeidssøking også? Ikke lett, dette her.

Vi er for øvrig i en heldig situasjon der jeg tjener godt, vi er stort sett gjeldfrie og har også spart opp endel penger, slik at vi må ikke gå fra hus og hjem på grunn av dette. Men det får en til å tenke hva folk gjør, som faller mellom alle stoler, og er enslige eller har svært dårlig økonomi...

Og heldigvis; dette er en sykdom de aller, aller fleste blir ganske friske av! Men jeg ser at dette sliter på henne, i tillegg til alle smertene og ubehaget.

Skrevet

Hva gjorde hun før 1.9.08? Hadde hun dagpenger da hun var arbeidsledig i 2008?

Dersom hun har hatt inntekt siste 3 år kvalifiserer dette til dagpenger, selv om hun ikke har hatt inntekt i fjor.

Dersom hun hadde dagpenger i fjor kan disse gjenopptas nå. Og for dagpenger får man sykepenger.

Legetimer skal maks koste 1780,- i 2009. Alt over det betaler man ikke (man må levere kvitteringer og få frikort av nav).

Transport til/fra lege/behandling skal man også ha dekket (med 1,90,- pr km - eller billigste offentlige transportmiddel).

Medisiner skal skrives på blå resept dersom man trenger dem i mer enn 3 måneder. Blå resept betaler man bare en egenandel på og har man frikort (som tidligere nevnt) betaler man ikke noenting.

Medisiner på hvit resept kan man søke om å få igjen 90% av det man betaler over 1600,- via "§5-22" - legen kan hjelpe til med å skrive en søknad om dette.

Fysioterapi får man frikort for når man ha betalt 2560,- i 2009. Det er ikke samme frikort som for lege/medisiner, men fungerer på samme måten for fysioterapeut, manuell terapeut og kiropraktor.

Dersom hun trenger pleie kan dette støttes med hjelpestønad.

Dersom hun har ekstraordniære utgifter pga. sykdommen, som slitasje på klær, sko, hjem, hjelpemidler og slikt kan det søkes grunnstønad for det.

Bostøtte får man ikke om man har mer enn 200.000 i inntekt i året (og gifte blir sett på sammen).

Skille seg kan man ikke før man har vært separert et år. Og skal man være separert må man bo på forskjellige adresser... Så det er ikke et alternativ.

Det høres merkelig ut at dere har brukt mange tusen på

Skrevet
Man får ikke hjelp fra sosialen om man er samboere heller. Det prøvde jeg meg på når jeg hadde flyttet til ny by og søkte etter jobber. Hadde en samboer med jobb, og derfor kunne jeg ikke få hjelp selv om pengene hans ikke rakk til.

Skal ikke være så enkelt bestandig, selv om Norge er så fantastisk bra. Veldig kjipt å havne i en slik situasjon hvor man havner imellom.

Jeg vet man får avslag, men da anker man til fylket. Samboere har ikke forsørgelsesplikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...