Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Dagens internett er basert på så gammel teknologi at hele systemet kan bryte sammen. Internett er blitt en voldsom flaskehals for mobile datasystemer, og forskere har for lengst innsett at noe må gjøres. Nå planlegges framtidens internett, som kan være klart om 20 år. - Det er et tidsspørmål før hele internettet kollapser. Tenk deg sammenligningen: Du utviklet det norske vegvesenet for 200 år siden. Veinettet skulle være likt i flere hundre år. Det betyr at dagens BMW og Porsche skulle kunne kjøre fort på gamle kjerreveier, forteller professor Thomas Plageman på Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo til forskningsmagasinet Apollon. les mer her Så hva hvis hele internett kolapset og vi måtte klare oss uten internett i langtid. Hva ville egentlig skjedd med deg? Hadde du taklet det, eller er du så avhenig at du ikke vet hvs du skulle ha gjort? Innlegget er endret iht KGs regler Bond, mod Endret 7. oktober 2009 av Bond
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Så hva hvis hele internett kolapset og vi måtte klare oss uten internett i langtid. Hva ville egentlig skjedd med deg? Hadde du taklet det, eller er du så avhenig at du ikke vet hvs du skulle ha gjort? Good riddance!
Nimorna Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Om internett hadde kollapset?! Jeg hadde begynt å skjelve ukontrollert, krøpet sammen i fosterstilling og rasende hamret knyttnevene i gulvet, samtidig som jeg hulket fortvilet. Jeg er avhengig av internett Endret 7. oktober 2009 av Nimorna
Gjest Marlo Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 *tenker tilbake på Southpark episoden hvor det er slutt på internett* hahaha
Teriyaki Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Meg selv skulle det vel alltids ha gått bra med, selv om jeg hadde savnet det. Tenker mer på hvordan det skulle gått med verdensøkonomien og alt det der.. Den south park-episoden var forresten veldig morsom!
hjertesukka Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 #Da måtte jeg begynne å betale regninger på "gamle måten", hva nå enn det var #Gå i banken og gjøre transaksjoner der #Snakke med folk i telefonen istedetfor på mail #Oppsøke butikker, eiendomsmeglere osv istedetfor å sjekke utvalget på nett #Kjøpe papiraviser igjen Og sikkert mye, mye mer. Jeg hadde nok ikke kollapset, bare ergret meg over merarbeid.
Gjest negasjon Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 #Da måtte jeg begynne å betale regninger på "gamle måten", hva nå enn det var #Gå i banken og gjøre transaksjoner der #Snakke med folk i telefonen istedetfor på mail #Oppsøke butikker, eiendomsmeglere osv istedetfor å sjekke utvalget på nett #Kjøpe papiraviser igjen Og sikkert mye, mye mer. Jeg hadde nok ikke kollapset, bare ergret meg over merarbeid. Samme her. Men hadde håpet at serveren hos mine kreditorer hadde kollapset samtidig, så jeg slapp unna regninger. Jeg synes vi betaler for dyrt for lite, for meg er det nesten ingenting igjen, når husleie, studielån, strøm, tlf, internett (ja...) skal betales. Det er flere regninger, men de kommer bare av og til, men da hadde jeg kanskje blitt slettet som debitor?
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 hos meg kollapser det rett som det er... har overlevd til nå.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 Stiller meg noe tvilende til påstander om kollaps, selv om de også kanskje kommer fra eksperter. Ja, internett er basert på en rekke gamle ideer og implementasjoner. Mange av protokollene er for eksempel gamle, og mye av utstyret hos mange aktører er utvilsomt for gammelt. Likevel gjøres det stadig oppdateringer både når det gjelder protokoller og utstyr, og det har også blitt implementert nye. Båndbredden generelt sett økes, og det har blitt mer og mer vanlig med fiber, hvertall mellom knutepunkter (backbones). Folk flest har fått vesentlig høyere hastigheter de siste årene, til tross for at flere og flere systemer har blitt koblet på og at flere og flere mennesker bruker det totalt sett, og det gjelder også for mobile datasystemer. Nå er det litt vanskelig å diskutere siden mobile datasystemer er et altfor vagt begrep til å diskutere mer inngående. Likevel har også her teknologien holdt følge til tross for flere brukere og flere tjenester totalt sett. For eksempel er det blitt langt mer stabilt å bruke utstyr som er koblet opp i trådløse soner enten via mobilnettet eller wlan selv om denne teknologien selvsagt er mer umoden enn trådbunden teknologi. Et annet eksempel er at det nå fungerer forholdsvis greit å benytte mobilt bredbånd (så lenge leverandører har giddet å bygge sender med hsdpa støtte) med en hastighet som man fikk hjemme da adsl begynte å komme for fullt inn i de tusen hjem. Går man bare noen år tilbake var det ikke fullt så greit.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Hvis det virkelig kolapset og ikke kom tilbake før om 10-20 år. Hva skjer da med alle nettsider som eies av store folk? Kan hvem som helst opprette google, youtube, ebay og alle de nettsidene da, om 10-20 år når internett kom tilbake og ta over de nettsidene, eller har eierene en eller annen form for kontroll eller noe? Det må vel kunne bevis, eller? Og regner med at "de stor" har bevis. Bli vel kanskje verre med private som tjener på på sidene sine.
Cata Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 Ville nok fått abstinenser, men bortsett fra at banktjenester hadde blitt fryktelig tungvint så ville jeg nok klart meg rimelig greit. Man har da fremdeles bøker og håndarbeid og mulighet til å gå tur . (Kanskje det ville vært sunt? ) Men det med banken ville vært brysomt, for jeg har bank i en helt annen by enn den jeg bor i, så da ville det nok gått mot et lite bytte ja.
Max Magnus Skrevet 8. oktober 2009 #13 Skrevet 8. oktober 2009 les mer her Så hva hvis hele internett kolapset og vi måtte klare oss uten internett i langtid. Hva ville egentlig skjedd med deg? Hadde du taklet det, eller er du så avhenig at du ikke vet hvs du skulle ha gjort? Innlegget er endret iht KGs regler Bond, mod Dette tar jeg med en klype salt. Forskere og andre besserwissere har påstått helt siden en gang på 90-tallet at internett snart kommer til å kollapse... Link til sak fra 2002: http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/2514651.stm
Jade Skrevet 11. oktober 2009 #14 Skrevet 11. oktober 2009 Nå skal det vel litt til før internett kollapser, siden internett ikke ligger på ett fysisk sted Uansett; hvis internett kollapser, så trenger jeg ikke stikke på jobb, for å si det sånn :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå