Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt ipod og er litt grønn på hvordan dette fungerer. Itunes og sånt kjenner jeg til, men jeg har lyst til å låne noen lydbøker på biblioteket og ha på ipoden. Noen som har gjort det? Hvordan fungerer det i så fall? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg har akkurat kjøpt ipod og er litt grønn på hvordan dette fungerer. Itunes og sånt kjenner jeg til, men jeg har lyst til å låne noen lydbøker på biblioteket og ha på ipoden. Noen som har gjort det? Hvordan fungerer det i så fall? :klø:

På biblioteket har de vanligvis lydbøker på vanlig cd, jeg har i hvert fall ikke sett mp3-bøker der. For å få dem over på ipoden må du rippe cd'ene (itunes gjør dette) før du kan legge dem over på ipoden. På min pc tar cd-ripping år og dag (eller i hvert fall en halvtime), så for en hel lydbok må du smøre deg med tålmodighet. Det er mye enklere å kjøpe mp3-bøker på cd(kun én cd som ikke trenger å rippes), eller så kan man få kjøpt bøker i mp3-format direkte på internett også. Sjekk ut f.eks. Lydbokforlaget og Bokkilden

Skrevet

Det kommer helt an på lydboken. Noen legger seg helt greit over, andre må man lage smart playlist av.

Prøv å bare legg over i itunes og over på ipoden og se om det funker for deg. Jeg har gjort det masse.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Om en lydbok funker som lydbok på iPod avhenger av om den er i lydbok formatet til apple eller ikke. Hvis du ikke kjøper lydbøker fra apple, så kan du nesten regne med at det ikke er det! For at lydbøkene ikke skal drive å blande seg med vanlig musikk må du derfor konvertere filformatet, spesielt er dette lurt hvis du bruker shuffle funksjonen på ipoden mye.

En grei forklaring på hvordan dette gjøres kan du f.eks. finne her.

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Den linken er fra 2005.

Det er mye enklere enn det der.

1. Legg linker over i itunes

2. Marker alle filene, høyreklikk og gå inn på "get info"

3. Velg "Options" og velg media kind til audiobooks

Da skal de ligge under audiobook-ikonet i itunes.

Her er det bare å legge de over i itunes, men jeg synes det beste er å lage en smart playlist først for å ikke bli forvirret:

1. Velg smart playlist under "files"

2. Huk av på "match all of the following rules"

3. Velg Artist contains "navnet som står som artist i filen"

4. Trykk på pluss tegnet

5. Album contains "navnet som står som album i filen"

6. Mediakind is audiobook

7. Date added is after "datoen du velger"

8. Hvis du vil at kapitlene skal forsvinne etterhvert som du har hørt dem legger du til, hver gang du oppdaterer ipoden i itunes:

9. Play count is "0"

Skrevet

Tusen takk for god hjelp alle sammen, nå har jeg god "oppskrift" å gå etter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...