Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 jeg hadde min første styrketime i går. det var en saltime med stang og var vannvittig tungt. etter timeleders råd hade jeg fem kilo på hver side. I dag er jeg helt vannvittig støl og tror ikke jeg orker mer enn en gang i uken til å begynne med.. vil jeg merke noe fremgang med bare e gang i uken?
Leifr Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 I dag er jeg helt vannvittig støl og tror ikke jeg orker mer enn en gang i uken til å begynne med.. vil jeg merke noe fremgang med bare e gang i uken? Helt normalt med utsatt stølhet når man begynner. Er som regel verst 24-48 timer etter treninga. Hvis du i det hele tatt greier det, tren deg gjennom stølheten. Den kommer svakere tilbake for hver økt og forsvinner snart helt. For å få god framgang bør du ha tre økter i uka.
mariab Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 EP du har vært på eller? Jeg har samme problemet som deg.. Var på sånn trening i forrige uke, og det tok 3-4 dager før jeg i det hele tatt kunne gå normalt. Tør nesten ikke trene det denne uken, fordi jeg er redd for å konstant gå rundt og ha vondt
Wildy Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 Musklene blitr stive fordi de har vært utsatt for uvant belastning, sånn er det alltid når man begynner med noe nytt. Er det lenge siden jeg har jogget blir jeg støl som en krakk de første gangene. Er det lenge siden jeg har syklet er lårene helt ødelagt etter første tur. Det samme gjelder også for stryketrening. Med nye øvelser eller med tyngre belasning enn jeg har vært vant til blir jeg støl dagen etter. Men det går over etter ett par dager. Etter ett par uker med f.eks ny øvelse blir jeg ikke så stiv lengre. Se på gangsperr som en belønning; musklene blir sterkere og treningen har " truffet" .
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Musklene blitr stive fordi de har vært utsatt for uvant belastning, sånn er det alltid når man begynner med noe nytt. Er det lenge siden jeg har jogget blir jeg støl som en krakk de første gangene. Er det lenge siden jeg har syklet er lårene helt ødelagt etter første tur. Det samme gjelder også for stryketrening. Med nye øvelser eller med tyngre belasning enn jeg har vært vant til blir jeg støl dagen etter. Men det går over etter ett par dager. Etter ett par uker med f.eks ny øvelse blir jeg ikke så stiv lengre. Se på gangsperr som en belønning; musklene blir sterkere og treningen har " truffet" . du sier at du blir støl hvis det er lenge siden du jogget sist.. hvor lang tid er det snakk om? jeg kan umulig trene 3 ganger i uken slik det er nå, men hvis jeg ved å trene en gang i uken gradvis blir mindre støl kan man øke etterhvert?
Kenneth199 Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Hvis jeg trener styrketrening så blir jeg støl i bena dagen derpå. Som går vekk i løpet av ei dag. Hvis jeg har hatt 2 uker pause og så trener bena så blir jeg støl i 2-4 dager. Hvis jeg har 2 måneders pause og så trener bena så blir jeg støl i 4-6dager.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 liker å være støl jeg, da kjenner jeg at jeg har trent!ja du bør nok trene 3 ganger i uka.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 Hvis jeg trener styrketrening så blir jeg støl i bena dagen derpå. Som går vekk i løpet av ei dag. Hvis jeg har hatt 2 uker pause og så trener bena så blir jeg støl i 2-4 dager. Hvis jeg har 2 måneders pause og så trener bena så blir jeg støl i 4-6dager. så poenget er at selv om jeg er så støl at jeg ikke greier å gå skikkelig eller kle på meg, så bør jeg trene igjen i morga igjen hvis jeg vil ha fremgang? da er jeg som oftest enda mer støl..
Chanel.No5 Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Du kan trene med full framgang i styrke og muskelmasse med 1 trening per uke per muskelgruppe. I og med at den muskulære hviletiden går helt opptil 10 døgn, så er en 7-døgns-frekvens ok. I forhold til bindevevets innhentingstid på 7 døgn, er det imidlertid tilrådelig at du trener ikke sjeldnere enn 1 gang i uka per muskel. Jeg kan ikke si noe eksakt riktig om akkurat deg i forhold til en treningsmessig ukefrekvens på 1, men tenk deg en innsatsskala som følger den muskulære innhentingstiden på ti døgn. Trener du daglig, kan du prøve med en belastning innsatsmessig på 10% av vant nivå (vant nivå = belastning som ikke innvirker som reduserende på det muskulære overskuddet). Trener du 1 gang i uka, har du altså 7 dager hvile på en muskel før du trener den igjen. Altså kan du forsøke å legge deg på rundt 70% innsats. Dette blir i praksis å forsøke å legge på vekter du tror du vil maksimalt klare å presse opp ti repetisjoner med, og så stanse settene etter 7 reps. OBS! Hvis treningsgrunnlaget ditt er dårlig, kan 70% innsats sende musklene dine rett inn i smerter og overtrening, og blåse ut overskuddet etter så lite som 1 trening: Jo høyere innsats du trener med, jo bedre må grunnlaget være for å tåle treningen Dette stjal jeg fra trim.no
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 så poenget er at selv om jeg er så støl at jeg ikke greier å gå skikkelig eller kle på meg, så bør jeg trene igjen i morga igjen hvis jeg vil ha fremgang? da er jeg som oftest enda mer støl.. mitt råd: tren styrke en gang i uka ca tre uker framover. så øker du med to økter... det holder, og du vil ikke være støl i det hele tatt mer. det er verst de første gangene!
Wildy Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 du sier at du blir støl hvis det er lenge siden du jogget sist.. hvor lang tid er det snakk om? jeg kan umulig trene 3 ganger i uken slik det er nå, men hvis jeg ved å trene en gang i uken gradvis blir mindre støl kan man øke etterhvert? Jeg har som regel ett opphold på jogging og delvis også sykling på vinteren. Så det blir noen måneder hvor det er lite slik aktivitet,og når jeg da begynner på på vårparten igjen påstår ungene at jeg er "Mamma Gakk-Gakk" noen uker.... hehe.... Men det går jo over iløpet av en uke eller to, det er de første øktene som er ille. Er man så stiv og støl at det å sette seg på do blir omtrent umulig på egen hånd 8 har hatt noen runder hvor jeg var så støl at jeg ikke visste om jeg skulle gråte eller le når jeg skulle på do...) kan man kanskje med fordel droppe stykrektrening akkurt den dagen og heller forsøke å gå en tur. Det går over, og neste gang blir det ikke like stivt! Lykke til med treningen.
Gjest Gjest_frida_* Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg er ny på treningsfronten, og treningsveilederen sa at om man trener styrke 1 gang i uken, så opprettholder man muskelmassen sin. Om man trener styrke 2 ganger i uken, så økes muskelmassen. SÅ skal man øke vekten på apparater/frivekter annenhver uke. Jeg var kjempestøl etter første styrketime. Trente 2 styrkedager den første uken, og var støl sammenhengende i sikkert 1,5 uke. Men så ble det bedre. Bare fortsett, så bli det bra!!
Leifr Skrevet 8. oktober 2009 #13 Skrevet 8. oktober 2009 Du kan trene med full framgang i styrke og muskelmasse med 1 trening per uke per muskelgruppe. Kommer an på hvor trent man er i forhold til sitt potensiale. Nybegynnere klarer ikke å belaste muskulaturen hardt nok til å trenge en hel ukes restitusjon, så kan trene tungt oftere på hver muskelgruppe enn som så. Selv hadde jeg tre økter i uka med tunge knebøy i fem måneder før det begynte å bli uproduktivt.
stjernekyss Skrevet 8. oktober 2009 #14 Skrevet 8. oktober 2009 Er man så stiv og støl at det å sette seg på do blir omtrent umulig på egen hånd 8 har hatt noen runder hvor jeg var så støl at jeg ikke visste om jeg skulle gråte eller le når jeg skulle på do...) kan man kanskje med fordel droppe stykrektrening akkurt den dagen og heller forsøke å gå en tur. Har akkurat hatt en sånn runde nå. Hold meg fast i vegger og det som er for å klare å sette meg ned på do. AU!
Vektarm Skrevet 10. oktober 2009 #15 Skrevet 10. oktober 2009 jeg hadde min første styrketime i går. det var en saltime med stang og var vannvittig tungt. etter timeleders råd hade jeg fem kilo på hver side. I dag er jeg helt vannvittig støl og tror ikke jeg orker mer enn en gang i uken til å begynne med.. vil jeg merke noe fremgang med bare e gang i uken? kutt ned litt på mengde og intensitet, og tren oftere. viktig å trene gjennom stølhet. hvis du trener bare 1 gang i uken vil du ende opp med å være støl mesteparten av uken som regel.
Vektarm Skrevet 10. oktober 2009 #16 Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Helt normalt med utsatt stølhet når man begynner. Er som regel verst 24-48 timer etter treninga. Hvis du i det hele tatt greier det, tren deg gjennom stølheten. Den kommer svakere tilbake for hver økt og forsvinner snart helt. For å få god framgang bør du ha tre økter i uka. godt skrevet tydelig at du snakker fra erfaring. Endret 10. oktober 2009 av Vektarm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå