Gå til innhold

Problemer med klærne..7 år..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er 7 år..helt siden hun var liten har hun vært veldig opptatt av hvordan klærne hennes sitter på kroppen.Spesielt når det gjelder sømmer og lignende som sitter intill huden og "striper",som hun kaller det, på strømpebukser,bukser eller tights... Alt må etter hennes mening passe perfekt, hvis ikke kan hun ikke gå med det fordi fet føles veldig ubehagelig for henne. Det sisste året har det bare blitt værre.. Nå har det også gått over til gensere og topper, er ikke sømmene akkuratt der hun vil at de skal være blir hun helt fra seg og må skifte flere ganger.. Så nå vet jeg snart ikke hvca jeg skal gjøre.. Syns jo synd på henne, men jeg kan jo ikke akkuratt skreddersy klær til henne heller..og jeg lurer på om dette bare er at hun er kresen, eller om hun har en eller annen form for tvangstanke ang dette..

Trenger råd til hva jeg kan gjøre for at det skal bli bedre for henne.. Nå i morges måtte hun skifte 3 ganger før hun gikk på skolen, og selv om jeg prøver å la vær, blir jeg ganske oppgitt til tider..

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Lar du henne virkelig skifte tre ganger før skoletid? :sjokkert:

Hvem er det egentlig som har styringa hjemme, barnet eller foreldrene?

Beklager at jeg ikke har andre råd til deg enn at du må innta lederrollen overfor barnet ditt.

Skrevet
Lar du henne virkelig skifte tre ganger før skoletid? :sjokkert:

Hvem er det egentlig som har styringa hjemme, barnet eller foreldrene?

Beklager at jeg ikke har andre råd til deg enn at du må innta lederrollen overfor barnet ditt.

Takker for svar. Jeg syns jeg har prøvd det meste..Hun blir bare helt fra seg ang dette, så har nå begynt å lure på om det feiler henne noe.. Hun er ellers ei grei jente å ha med å gjøre, hører etter, er blid, hyggelig og glad.. Det er ikke slike at hun er den som har styringen her hjemme, overhodet ikke.. :gjeiper:

Det er bare det at dette med klærne plager henne noe helt forferdelig, og det kan jo ikke være normalt? Får helt vond av henne.. Og slitsomt å måtte ta opp kampen med klærne hver dag, både for oss og henne.

Gjest Gjest_my_*
Skrevet
Takker for svar. Jeg syns jeg har prøvd det meste..Hun blir bare helt fra seg ang dette, så har nå begynt å lure på om det feiler henne noe.. Hun er ellers ei grei jente å ha med å gjøre, hører etter, er blid, hyggelig og glad.. Det er ikke slike at hun er den som har styringen her hjemme, overhodet ikke.. :gjeiper:

Det er bare det at dette med klærne plager henne noe helt forferdelig, og det kan jo ikke være normalt? Får helt vond av henne.. Og slitsomt å måtte ta opp kampen med klærne hver dag, både for oss og henne.

Er hun med og handler klær selv? Og finner hun selv fram det hun skal ha på seg?

Skrevet (endret)

Sånn var faktisk jeg også, og for å si det slik: det var mamma og pappa som hadde kontrollen hjemme, men når det gjaldt klær var jeg vanvittig sta - og jeg synes faktisk det var direkte vondt og ekkelt med disse sømmene og nuppene som klemte mot kroppen min. Jeg hadde veldig senitiv hud, reagerte sterkt på nupper i klærne og sømmer, det var noe av det ekleste som fantes, jeg har faktisk sterke minner om det, når jeg tenker på det får jeg faktisk grøsninger den dag i dag.

Det trenger ikke å feile henne noe, men rett og slett at hun er veldig sensitiv i huden, og slikt går også i perioder. For min del ga deg seg rundt 5-årsalder.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Spinell
Skrevet
Er hun med og handler klær selv? Og finner hun selv fram det hun skal ha på seg?

Dette tenkte jeg også på. Kanskje en del av løsningen kan være at hun prøver hvert eneste plagg i butikken før det kjøpes. Kleshandling på denne måten kan nok være en tålmodighetsprøve, men heller avklaring en gang for alle i butikken enn hver eneste dag hjemme :)

Hvis huden hennes er veldig sensitiv, prøv å klippe/sprette vekk alle merkelapper som kan klø, og bruk vaske- og skyllemidler for sensitiv hud.

Skrevet
Dette tenkte jeg også på. Kanskje en del av løsningen kan være at hun prøver hvert eneste plagg i butikken før det kjøpes. Kleshandling på denne måten kan nok være en tålmodighetsprøve, men heller avklaring en gang for alle i butikken enn hver eneste dag hjemme :)

Hvis huden hennes er veldig sensitiv, prøv å klippe/sprette vekk alle merkelapper som kan klø, og bruk vaske- og skyllemidler for sensitiv hud.

Enig. Og en løsning for oss, siden strømpebukser og slikt sitter såpass tett innpå huden, var at mamma vrengte alle strømpebukser, slik at "godsida" kom inn mot huden. Da gikk det mye bedre å få på meg klærne. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Gjest_Martine_*
Skrevet

Hei!

Har selv en datter med akkurat samme problem.

Tok dette opp på helsestasjonen da jeg ikke visste min arme råd tilslutt. Fikk et fantastisk godt råd som FUNGERER!!

Hver kveld legger du frem to sett med klær til henne, om morgenen lar du henne få velge mellom de to antrekkene, og det antrekket hun velger må hun også ha på seg den dagen. Her i huset har det løst våre problem, verdt et forsøk også for deg!!!

Gjest Gjest_my_*
Skrevet
Hei!

Har selv en datter med akkurat samme problem.

Tok dette opp på helsestasjonen da jeg ikke visste min arme råd tilslutt. Fikk et fantastisk godt råd som FUNGERER!!

Hver kveld legger du frem to sett med klær til henne, om morgenen lar du henne få velge mellom de to antrekkene, og det antrekket hun velger må hun også ha på seg den dagen. Her i huset har det løst våre problem, verdt et forsøk også for deg!!!

Er det ikke mer logisk at hun selv legger fram det antrekket hun vil ha på seg? Hun må selvfølgelig få veiledning ("I dag er det kaldt, så du vil kanskje ha longs?"), men en sjuåring bør kunne begynne å ta dette ansvaret selv vel?

Skrevet

Dette kunne vært mitt innlegg!!! Bare at jeg har en gutt på 6år...

Han er GAL når det gjelder klær, og når jeg i helgen i tillegg forberedte han på at det snart er longs under buksene ble det RAMASKRIK her...:sjokk:

Lillegutt har vel alltid vært slik, og de som ikke er her hjemme under kles-seansen kan ikke tro det!! Vi har forsøkt å la han selv plukke ut klær, men morgenen etter er det sikkert noen "striper" (sømmer...bruker samme ord han...;O), eller så er det trangt her eller der. Og det er IKKE trangt!! Det har jeg sjekket...argh... :kjefte:

Har 3 barn som skal ut om morgenen, så tålmodigeheten er dessverre ikke veldig stor, og derfor blir det mye :kjefte:

Noen foreslår at poden blir med å handler...been there- done that!! Funket ikke her i heimen...:riste: Joda, han fant seg en bukse jeg likte, men nå vil han ikke bruke den heller...har truet med å ta hans lommepenger om han ikke bruker det vi kjøper til ham...hjelper ikke det heller...

Nestegang han lager bråk om longs (sikkert en av de nærmeste dagene...;)), da har jeg bestemt meg for å la han gå uten og FRYSE!!! Har hjulpet på sønnen til en kollega av meg. Må prøve NOE...

Ble langt dette...ikke meningen;)

Gjest Spinell
Skrevet
Lillegutt har vel alltid vært slik, og de som ikke er her hjemme under kles-seansen kan ikke tro det!! Vi har forsøkt å la han selv plukke ut klær, men morgenen etter er det sikkert noen "striper" (sømmer...bruker samme ord han...;O), eller så er det trangt her eller der. Og det er IKKE trangt!! Det har jeg sjekket...argh... :kjefte:

Innlegget ditt hørtes ut som prøvelsen over alle prøvelser for min del, Thomasine! :klem:

Til den delen jeg har sitert:

Når barnet sier at det er trangt; kan han/hun mene noe annet som det ikke har lært seg uttrykket for?

Skrevet

Vi hadde noen runder hver morgen en periode....datteren vår HATER alt av dongeristoff og alt med knapper!

Morgenene ble preget av frustrasjon hos både henne og oss.....vi kom alltid for seint.Hun nektet plent å kle på seg.

Så begynte vi å legge frem et antrekk hver kveld sammen med henne! DET FUNKA!

Ikke noe stress og veldig forutsigbart for henne- hun følte at hun hadde kontroll og trengte ikke bekymre seg for ekle knapper.

Gjest også en mor
Skrevet
Er det ikke mer logisk at hun selv legger fram det antrekket hun vil ha på seg? Hun må selvfølgelig få veiledning ("I dag er det kaldt, så du vil kanskje ha longs?"), men en sjuåring bør kunne begynne å ta dette ansvaret selv vel?

Jeg tror heller at problemet kan være at et så lite barn (ja,en 6-7 åring er ikke stor,egentlig) har for mange valg, og dermed for mye ansvar når det til og med skal velge hva det vil ha på seg, og det må velge rett. Å legge fram to sett med klær, og la barnet velge om morgenen hva det vil ha på, gjør at valget blir enklere for barnet. Den voksne hjelper jo bare barnet til å gjøre et valg.

Skrevet

En jeg kjenner har en gutt på rundt 10 år, som oppfører seg på liknende måte. Alle klærne må være løse, så fort noe strammer på feil sted får han helt hetta. De trodde i alle år at han bare var vrang, inntil hun leste noe om barn som faktisk får en reell klaustrofobisk følelse av klær som strammer for mye.

Kanskje datteren din har noe liknende?

Skrevet

Kan være at hun har oversensitiv hud ja. Kan også være at dette bare er en greie som vil gå over, sett dette i mange barn, har vanligvis enten gått over, eller vært relativt enkelt å løse, ved å la barnet prøve og velge klær i butikken selv. Yvonne kom også med et meget godt råd, snu strømpebukser inn ut. Går også å kjøpe klær med minst mulig sømmer, som passer slik hun vil.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...