Gå til innhold

Rot og Kaos og Håpløshet - (og oppbevaringspoblemer) .. :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli gal for jeg roter så fælt !!!! Jeg har ikke nok plasser å legge ting bort! ..Nå må jeg begynne i en ende og få orden på ting - men jeg er så usikker på hva jeg kan gjøre ..

F.eks badet hvor planen er å begynne:

Der har jeg vaskemaskin, tørketrommel , utslagsvask og et lavt skap + toalett, dusjkabinett og vask......

men torketrommelen ser man ikke for den er full av alle klærne jeg drar med meg på badet for å prøve ...og som jeg har brukt litt og som er rene og ikke trenger vask :-? ...........og det nytter ikke å ta de inn på soveromet for det flyter like mye - og desuten så havner det jo på badet når jeg kler av meg igjen eller skal prøve nye klær å ha på meg dagen etter ...

Hvordan kan jeg oppbevare disse klærne??? og hva med alt sengtøyet som tyter ut hulter til bulter i det lille skapet? ..og håndklærne ..og alle toalettsakene da ....og undertøyet mitt ....jeg trenger oppbevaringsplass/tips !!!! Til en rimelig penge.

Soverommet er et annet kapittel! Der er det MASSE klær jeg ikke bruker !! og de ligger stuet inn i skapene ,...og når jeg skal finne noe så drar jeg alt ut på gulvet ....sukk ..og så får jeg ikke stappet det inni igjen .....Hele soverommet er en tragedie :-?

huff ..og resten da ........det flyter ..... :-? :( ......sukk ...kan ikke noen gi meg noen tips?? eller iallefall motivere meg til å begynne å gjøre noe?? har prøvd før - og så er det fint to dager .og så er det like ille ......men når det er så ille så blir jeg så motløs og får ikke gjort NOE for jeg vet ikke hvor jeg skal begynne :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en stor søppelsekk med deg inn på soverommet.

Legg oppi de klærne du ikke har brukt det siste året.

Kjør til freetex og hiv den der. Det hjelper mye.

Skrevet

Jepp... kast klær! Det gjorde klesvasken enklere hos oss.

Og om du har plass.. kjøp hyller. Gjerne billige kjellerreoler som du kan oppbevare ting og tang i. Hvis de er stygge, så kan du henge opp en gardin foran med spiral. I hyllene kan du ha billige plastkurver til småting.

Vi har også hatt stort hell med masse knagg-rekker (slike av tre til en billig penge) både på badet, soverommet, i gangen osv. Da er det enklere å henge opp ting i stedet for å slenge ting på gulvet.

Ta en opprydningsrunde før du legger deg hver kveld og sett på klesvask til faste tider. Det tar ikke så lang tid når du kommer i gang.

Jeg burde egentlig ikke gi råd.. er like ille selv.

Men nå fikk jeg jammen litt inspirasjon selv også :blunke:

Skrevet

Det med knagger er lurt.

Da henger i alle fall klærne.

Selv er jeg håpløs - er strødd med klær på soverommet og her inne på kontoret, på badet er det litt bedre - men der står Jif-flasker, og masse annet plassert oppå vaskemaskinen. Heldigvis må jeg rydde før den skal sentifugere så det rekker ikke hope seg opp mer.

Pakk vekk vinter- og sommertøy, for sesongen.

Har du for mange sett sengklær, håndklær og slikt - så pakk noe vekk og plasser i esker i bod, på loft - eller til nød under senga. Det holdes jo fint til de andre blir slitt.

Jeg har alltid hatt en rar ide om at det er lurt å ha en stol inne på soverommet, men har gått vekk fra det omsider, blir jo bare den oppsamlingsplassen.

Har du mer skapplass til å henge klær enn du har hyller, kan du henge opp trøyer, litt finere t-skjorter, bukser, gensere osv. Kjøp inn kleshengere, de kan du til knaggene også.

Skrevet

Vi kommer til å kjøpe en stumtjener til oss hver til å henge "ikke skitten men ikke ren" klærne på på soverommet. Høres ut som om det er noe sånnt du trenger. Når det gjelder sengeklær. Hva gjør de på badet? Og dersom de tyter alle veier har du ikke bretta og stabla dem pent. Gjør det med en gang de er rene, og kast ut de du aldri bruker uansett.

Skrevet
Jeg har alltid hatt en rar ide om at det er lurt å ha en stol inne på soverommet

:enig_animasjon: ... jeg har stolen på soverommet enda jeg... full av klær! :o :hoho:

Skrevet

:enig_animasjon: ... jeg har stolen på soverommet enda jeg... full av klær! :o :hoho:

Samme her!! :ler:

I tillegg har jeg en kommode som jeg legger klær oppå sånn at jeg har problemer med å få opp den øverste skuffen.

Tror aldri jeg kommer ajour med ryddinga :-? .

Skrevet

*finne frem boss-sekk og pakke vekk klær*

!!! ja !!! jeg SKAL !!! *(prøve å overbevise seg selv om det ialleflal ) *

Skrevet

Ok...

Du trenger:

-1 rull med søppelsekker

-2-3 pappesker

-div små bokser/esker med og uten lokk (fra ikea/Åhlens/Big el)

-en for-/ettermiddag alene hjemme

-evt.1 streng venninne (valgfritt)

-Radio/cd'er med god musikk

Klesskapet:

Ta ut innholdet i en og en hylle i klesskapet. Også skoene! Jeg pleier å sortere i tre bunker:

1: Dette bruker jeg! Skal overhodet ikke kastes!

2: Hmmmm... Lenge siden jeg har bruk, gitt. Passer den? Liker jeg den egentlig? (Evt prøve klærne på) Vær streng med deg selv på dette punktet!! :fy:

3: Jøss, har jeg den enda?? Artig! Men jeg kommer jo aldri til å finne på å bruke den igjen! :roll:

Alt i bunke 1 legges pent brettet tilbake i skapet.

Alt i bunke 3 leveres til Freetex

Alt i bunke 2 legges i en pappeske/søppelsekk på loftet, lukkes og merkes med dato. Om 1/2 år (når du finner ut at du ikke har savnet noe av det) kan du levere det også til Freetex, evt andre som kan ha bruk for det.

Hvis du ikke har klart å kvitte deg med nok til at du får igjen skapdørene nå, er det to muligheter:

1: Du trenger mere skapplass! Skuffer under sengen eller andre lure løsninger.

2: Du trenger den strenge venninnen (nevnt i utstyrslisten øverst) som hjelper deg å innse at den kule -men akk, så slitte- fire år gamle genseren ikke er verdig en plass i ditt klesskap.... (Hun kan jo evt. overta den... )

Badet:

En eske til vaskemidler, en til kremer, en til sminke du bruker, en til den du bruker skjelden osv. osv.... Settes inn igjen i skapet,

Slutt å prøve klær på badet!

Gi deg selv en stol/plass på soverommet hvor du kan legge klær som ikke skal vaskes enda og heller ikke inn i skapet.

Det er sååå deilig når det er ryddig og alt ligger på plass!!

Lykke til! :wink:

*Lisa*

Skrevet

tuuuusen takk snille Lisa !!! :D

Det hjelper bestandig med en bruksanvisning ..en sånn .."hvordan rydde på en to tre " :wink:

*rydde i vei *

skrive handleliste :

-kurver

-evt skap

-knagger - mange

-kleshengre

-nytt teppe til sofaen(nå var jeg så godt i gang med listen liksom :wink: )

-pepper og saltkvern

eh ....

kommer nok på mer

er det penger på kontoen tro??

kan tørketrommel settes på vaskemaskin?? hm ..da får jeg inn et garderobeskap på badet !!! ehm ....får jeg det med inni den lille bilen min da? nope :-?

Skrevet

Virgo!

Ikke glem den strenge venninnen.

Hun er nødvendig.

Skrevet

I mange tilfeller KAn trommelen settes oppå vaskemaskinen.

Er de av samme merke eller samme størrelse?

Du får kjøpt rammer som skal ligge mellom disse to.

Jeg har gått bort fra denne løsningen, da jeg ikke hadde noe sted å legge sammenbrettede klær mens jeg hadde søyle. Men har du behov for skapplass og badet er eneste alternativ, så er det sikkert ikke dumt.

Skrevet

JA, tørketrommel kan absolutt settes oppå vaskemaskinen. Da får du en..... vaskesøyle, ja! Ble du ikke glad nå, da får du plass til en smart oppbevaringsgreie. Og jeg vil anbefale at du tar en tur på IKEA om du kan... eller sjekk på internett. Der finner du alt du trenger til denne ryddeprosessen, og til en rimelig penge. LYkke til.

Skrevet

Når man skal begynne på en slike ryddeprosess så er første bud å kvitte seg med det man ikke bruker/trenger. Det er der du må begynne.

Devon

Skrevet

"Ikke-rent-men-heller-ikke-skittent"-segmentet kan med stor fordel plasseres på en slik: http://www.skeidarweb.no/visprodukt.asp?I=...&Type=0&Search= Kjøpte en her for litt siden (Først og fremst med tanke på Hr. Leo :lol: ). Den er ikke noen estetisk nytelse, men det er jo aldri noen som får se den :blunke: ... Setet var direkte "plastic-aktig", så det har jeg malt sort. Det går i hvert fall an å henge fra seg klær på den på en slik måte at de faktisk lar seg bruke en gang til. Det er jo ikke alltid tilfelle når de har ligget på gulvet eller andre steder.

Skrevet

Jeg kunne faktisk tenke meg en sånn sak de har i klesbutikker jeg.

En metall-dings som henger ut fra veggen og litt nedover liksom, men små hakk til å hekte hengere på.

Noen som vet hvor man får tak i noe sånt?

Evt. en stang som går rett utover fra veggen og kan brukes til det samme?

Skrevet

Mangler du skap - og har lite gulvplass, kan du kjøpe skap som festes oppunder taket - f.eks. på soverommet. Til sengtøy, vinterklær osv.

Skrevet

Kanskje noe sånt som dette (klikk her) kan gi deg mer hylleplass på badet ditt?

I tillegg er det veldig lurt (som andre har sagt) å hive det du ikke bruker! Minst to ganger i året tar vi full opprydning i klesskapet vårt og kvitter oss med flere bæreposer med klær. :)

Lykke til! :)

Skrevet

Likte den greien over toaletet!!!

liker ikke å kaste jeg :oops: jeg er håpløs med det .....kan jo hende jeg får bruk for det igjen vettu :oops: :wink:

skal ta meg sammen i helgen og prøve å gjøre litt !!!!!

Det hjelper at dere motiverer meg ! :D

Skrevet
Likte den greien over toaletet!!!

liker ikke å kaste jeg  :oops: jeg er håpløs med det .....kan jo hende jeg får bruk for det igjen vettu  :oops:  :wink:  

skal ta meg sammen i helgen og prøve å gjøre litt !!!!!

Det hjelper at dere motiverer meg ! :D

Den kan bestilles på www.ellos.no. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...