Gå til innhold

Fått en katt på døra

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mjau_*
Skrevet

Nå har det seg slik at vi har en søt guttepus fra før. Og han er så heldig at han har en katte-kamerat som han er sammen med stort sett hver dag. De leker og koser seg ute. Denne katten bor ikke mange husene unna oss og de kommer og ser etter hverandre. De er utrolig søte sammen.

Men vår pus er mer inne enn "nabopusen" virker det som. Nabopus vil gjerne inn til oss, mjauer og skraper på døra vår og titter inn med bedende øyne. Han har lang pels og denne er veldig flokete. Han har klart å komme seg inn noen ganger og da løper han bort til matfatet og kaster i seg mat før jeg rekker å jage han ut igjen. (jeg ville ikke at min katt skulle gå inn til andre og forsyne seg, da har de lett for å flytte).

Men jeg synes så synd på denne nabokatten. Han ser pjusk ut og ser ut til å ha blitt tynnere, pelsen er matt og veldig flokete..

Hva skal jeg gjøre? Er det frekt å gi beskjed til de som eier den om at katten deres har bestemt seg for å flytte hjem til oss?

Det er jo frekt å si til dem at jeg synes den ser tynn og ustelt ut.. men jeg skjønner katten som heller vil bo hos hos hvor den kan komme inn fra regnet og få skikkeig mat og stell.

Huff, nå øser det ned og nabopus står på terrassedøren vår og vil inn. :tristbla:

Forslag noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flokete pels og avmagring tyder på at han ikke har det godt. Jeg ville tatt han inn, og påpekt ovenfor eieren at katten ser dårlig ut. Hvis det ikke bedrer seg hadde jeg adoptert ham.

Gjest Distiller
Skrevet
Flokete pels og avmagring tyder på at han ikke har det godt. Jeg ville tatt han inn, og påpekt ovenfor eieren at katten ser dårlig ut. Hvis det ikke bedrer seg hadde jeg adoptert ham.

Enig i dette.

Jeg overtok nabokatten etter en liknende situasjon.

Det kan være mange grunner til at noen ikke lenger tar vare på katten sin. Og jeg blir så glad når jeg hører om folk som bryr seg :)

Lykke til!

Skrevet

Det skader jo ikke at du hjelper han litt da!! Stakkars liten!!! Angående frekkhet vil jeg si at det er frekkere mot katten å ikke hjelpe han når du har mulighet til det, enn å si sannheten til eierne. Jeg ville gått å snakket med de, virkelig! Eller hvis du ikke tør selv, kan du ringe dyrebeskyttelsen, så kan de gå å sjekke det ut. Jeg ville gitt han mat hvis han er sulten, det er faktisk bare en myte at katter flytter om de får mat en annen plass:-) Det finnes mange katter som har opptil flere "hjem". F.eks, da jeg var i Australia i noen uker hos en venninne, kom det ofte en kjempetynn kattunge innom og tigget mat. Og jeg kjøpte etterhvert kattemmat og gav den mat hver dag mens jeg var der( hun jeg besøkte har forsatt med det etter jeg dro, og etter store mengder kattungemat og en ormkur er hun blitt god og rund) Jeg gikk å spurte i nabolaget hvem som eide den, og fant ut at det var noen ganske tvilsomme folk. Fant også ut at i løpet av en dag var hun innom mange forskjellige hus og fikk seg mat:-)

Gjest Gjest_Mjau_*
Skrevet

Ok, da har jeg bestemt meg for å la nabopus komme inn og få seg litt mat av og til og kanskje se om jeg klarer å få bort noen av flokene hans stakkar.

Gjest Lille-pus
Skrevet
Ok, da har jeg bestemt meg for å la nabopus komme inn og få seg litt mat av og til og kanskje se om jeg klarer å få bort noen av flokene hans stakkar.

Du har blitt adoptert :)

Gratulerer ! :blomst:

Han vil garantert sette pris på å komme inn, varmt, få litt mat og litt stell (riktignok ikke sikkert han vil sette like mye pris på pels-stellet som på varmen og maten :fnise: )

Skrevet

Tusen takk til alle dere som bryr dere, og hjelper katter til et verdig liv :engel:

Gjest katteglad
Skrevet

Bra avgjørelse! De klarer seg ikke selv, og å vente på at eiern skal våkne opp av dvalen og begynne ta seg av den, tja, det kan nok ta sin tid selv om du hadde sagt ifra. Men jeg håper uansett du sier ifra til eieren om at du synes katten har begynt å se pjusk ut. Spør om den er syk, eller noe. Så vurderer du reaksjonen dems, og om de virker mer eller mindre likegyldige så er de trolig ikke egnet til å være katteeiere, eller rettere sagt; eid av katter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...