Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg har et litt slitsomt problem jeg ikke finner svar på på Google, og håper det er noen Photoshopguruer her som kan hjelpe.

Jeg har en masse tegninger som skal brukes i masteroppgaven min. Tegningene består av en gjenstand + en målestokk som viser hvor langt 5 cm er. Tegningene er i ulike størrelser, og nå vil jeg gjerne at de skal være 1:1, altså at målestokken er 5 cm. Problemet er at bildet er mye bredere. Jeg vet ikke om noen annen metode enn masse prøving og feiling med å resize og så bruke ruler tool for å sjekke hvor lang målestokken er. Men det må da finnes en enklere måte?

Håper det ble forståelig, og krysser fingerene for at det er noen har inne som kan mer enn meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt å bruke "crop"? Da klipper du bort helt til du kommer inn til målene og deretter setter en ny størrelse i cm.

Skrevet
Har du forsøkt å bruke "crop"? Da klipper du bort helt til du kommer inn til målene og deretter setter en ny størrelse i cm.

Ikke et dårlig forslag, bortsett fra at jeg glemte å si at jeg ikke skal fjerne noe av bildene. Tegningen som er der er større enn målestokken, tror ikke det er noen god ide å begynne å croppe vekk den ;)

Takk for svar uansett! :)

Skrevet
Ikke et dårlig forslag, bortsett fra at jeg glemte å si at jeg ikke skal fjerne noe av bildene. Tegningen som er der er større enn målestokken, tror ikke det er noen god ide å begynne å croppe vekk den ;)

Takk for svar uansett! :)

Du trykker på Image så Image size så skriver du den størrelsen du vil ha=)

Skrevet
Du trykker på Image så Image size så skriver du den størrelsen du vil ha=)

Probleme et at jeg ikke vet hvilken størrelse jeg vil ha! ;) Dvs. jeg vet hvilken lengde målestokken på bildet skal være, men den er kortere enn hele bildet. (eh, om det var forståelig) Men tusen takk for svar uansett! :)

Jeg fant en litt klønete måte å gjøre det på, så det ordnet seg! :)

Skrevet
Probleme et at jeg ikke vet hvilken størrelse jeg vil ha! ;) Dvs. jeg vet hvilken lengde målestokken på bildet skal være, men den er kortere enn hele bildet. (eh, om det var forståelig) Men tusen takk for svar uansett! :)

Jeg fant en litt klønete måte å gjøre det på, så det ordnet seg! :)

Bruker du crop-toolet, kan du skrive inn ønsket l+b og hvor stor oppløsning bildet skal ha.

Skrevet

OK, jeg skjønner jeg er dårlig til å forklare. ;) Skal prøve igjen:

Jeg har tegninger som er lagt opp på samme måte som denne. Altså en gjenstand og en målestokk, og gjenstanden er større/bredere enn målestokken. Jeg skal krympe hele bildet (og ikke fjerne noe av det), men det er målestokken jeg har å gå ut fra. Den skal være 5 cm lang, men siden den er smalere enn hele bildet vet jeg jo ikke hvor bredt det skal være.

Det jeg har gjort nå er at jeg setter to guider på ruler'ne (altså de linjalene som er langs kanten av vinduet) med 5 cm avstand og krymper bildet med free transform til lengden på målestokken på tegningen tilsvarer avstanden mellom guidene. (haha, norske setninger blir rare med så mange engelske uttrykk) Problemet med dette er at det ikke blir 100% nøyaktig, og jeg har ikke tid til å sitte med measure tool'en og og skalere opp og ned for å få det heeelt riktig. Men - jeg tror det holder for oppgaven min. (selv om jeg fortsatt gjerne tar i mot tips om det er noen som har noen glupe ideer)

Jeg kunne vel også målt målestokken, regnet ut hvor stor den er i forhold til den totale lengden og så regnet ut hvor mange prosent det må krympes for å få det riktig. Men det høres slitsomt ut.

Tusen takk for svar :)

Skrevet
Jeg kunne vel også målt målestokken, regnet ut hvor stor den er i forhold til den totale lengden og så regnet ut hvor mange prosent det må krympes for å få det riktig. Men det høres slitsomt ut.

Men det er nettopp det du må gjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...