Gjest Rettpåsak Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Ser etter en praktiskt kniv som jeg kan snitte kyllingfilleer med på tvers. Noen forslag? Eneste knivene jeg har hjemme nå er spisestue kniver og brødkniver..
Gjest Eurodice Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Ser etter en praktiskt kniv som jeg kan snitte kyllingfilleer med på tvers. Noen forslag? Eneste knivene jeg har hjemme nå er spisestue kniver og brødkniver.. Hva i all verden er en spisestuekniv??? Jeg foreslår at du tar deg en tur til en Jerniabutikk eller tilsvarende og ber om hjelp til hensiktsmessige kniver til forskjellig slags bruk.
Gjest SmallTalk Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Hva i all verden er en spisestuekniv??? Jeg foreslår at du tar deg en tur til en Jerniabutikk eller tilsvarende og ber om hjelp til hensiktsmessige kniver til forskjellig slags bruk. Sannsynligvis middagsbestikk. Ta en tur innom f.eks Jernia, Ikea, Traktøren eller liknende. Kjøp deg en knivblokk med en 5-6 forskjellige kniver i, og du har plenty med kniver til forskjellig bruk. For en kokk er det nøye hva slags kniv som blir brukt til hva, for de aller fleste andre så er dette likgyldig. Ihvertfall inntil en viss grad. Uansett så er kniver en god investering til senere også.
Eliza Doalot Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Kjøp deg en god kokkekniv feks på Jernia, den vil dekke de aller fleste behovene dine.
Gjest Elastica Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Sannsynligvis middagsbestikk. Ta en tur innom f.eks Jernia, Ikea, Traktøren eller liknende. Kjøp deg en knivblokk med en 5-6 forskjellige kniver i, og du har plenty med kniver til forskjellig bruk. For en kokk er det nøye hva slags kniv som blir brukt til hva, for de aller fleste andre så er dette likgyldig. Ihvertfall inntil en viss grad. Uansett så er kniver en god investering til senere også. Jeg ville mye heller kjøpt én god kokkekniv istedet for fem-seks dårligere kniver.
Gjest SmallTalk Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg ville mye heller kjøpt én god kokkekniv istedet for fem-seks dårligere kniver. Noe sier meg at Rettpåsak ikke er spesielt interessert i å bruke masse penger på èn kokkekniv. Og antageligvis så vil han få bruk for mer enn en kniv etter hvert.
Gjest Gjest_Rita_* Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 Kniv er godt til så mangt, men når det gjelder kylling bruker jeg saks, ingenting som er bedre!
Gjest Spinell Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Kjøp et utvalg "midt på treet"-kniver av ulik størrelse til å begynne med. Når jeg skjærer opp rå kyllingfileter bruker jeg en "mellomstor" allroundkniv, altså en som er mindre enn brødkniven. Denne typen kniver bruker jeg også ofte til oppskjæring av grønnsaker og frukt, så det er kjekt å ha minst en slik i huset. Noe som likner på denne kan være et greit tips: http://www.jernia.no/Produkter/Kj%C3%B8kke...niver?key=68064 Jeg koser meg med Rettpåsaks "lær meg å bo"-spørsmål, og lurer på hva det neste blir. Endret 7. oktober 2009 av Spinell
Eliza Doalot Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Noe sier meg at Rettpåsak ikke er spesielt interessert i å bruke masse penger på èn kokkekniv. Og antageligvis så vil han få bruk for mer enn en kniv etter hvert. Du får en helt brukbar kokkekniv til omtrent samme pris som en knivblokk. Da får du en god fremfor mange dårlige. Man trenger heller ikke mange andre kniver, med unntak av en brødkniv (som han har) og evt en utbeiningskniv (hvis man gjør slikt, noe jeg tviler på at ts driver spesielt mye med).
Gjest Rettpåsak Skrevet 11. oktober 2009 #10 Skrevet 11. oktober 2009 Lurer på en ting til ang. kyllingfileer. De 2KGs kyllingfileene fra KIWI (dypfryst) holder de seg i kjøleskap uten dypfryser lenge? Hvis ikke, er det mulig å få kjøpt en egen fryser (bærbær o.l) bare for å fryse kyllingen?
Gjest SmallTalk Skrevet 11. oktober 2009 #11 Skrevet 11. oktober 2009 Lurer på en ting til ang. kyllingfileer. De 2KGs kyllingfileene fra KIWI (dypfryst) holder de seg i kjøleskap uten dypfryser lenge? Hvis ikke, er det mulig å få kjøpt en egen fryser (bærbær o.l) bare for å fryse kyllingen? 1. Nei, de holder seg definitivt ikke i kjøleskapet særlig lenge. 2. Jeg tviler på at du får kjøpt frysere som kun rommer kyllingfileeten. Har du god plass på hybelen? I såfall så får du kjøpt små frysere og fryseskap som kanskje er i passe størrelse?
Fr. Linn Skrevet 11. oktober 2009 #12 Skrevet 11. oktober 2009 Når det gjelder kokkekniver kan i alle fall jeg "ikke leve uten" min Victorinox. Mange andre som er mer fancy i designet, men denne er virkelig god og skulle ikke forundre meg om den kunne brukes til kyllingfilet også
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #13 Skrevet 11. oktober 2009 Noe sier meg at Rettpåsak ikke er spesielt interessert i å bruke masse penger på èn kokkekniv. Og antageligvis så vil han få bruk for mer enn en kniv etter hvert. Man trenger ikke bruke mye penger på en ok kokkekniv, f eks er Fiskars sine helt fine og koster ikke noe særlig mer enn en 100-150 pr stykk (man kan også kjøpe et sett til 5-600 kr). Selv klarer jeg meg fint med én Fiskars japansk kokkekniv og én Victorinox 22 cm kniv, og nå for tiden bruker jeg bare en liten Victorinox rotkniv til omtrent alt (grønnsaker, kjøttoppdeling, utbeining), unntatt brød. Og jeg lager ganske mye forskjellig mat og bruker nesten bare råvarer. Har også noen billigsett-blokker hvor det gjerne blir slik at to-tre av fem kniver er ubrukelige og de øvrige bare sånn passe, så jeg vil også anbefale å kjøpe én god kniv. Det trenger ikke være av de merkene som koster mange hundre pr stk.
mia83 Skrevet 13. oktober 2009 #14 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg har denne kniven. Liker den kjempegodt! Har 2 stk, bruker dem til å skjære både kjøtt og fisk med.
LilleBille Skrevet 13. oktober 2009 #15 Skrevet 13. oktober 2009 Nå er det jo tilbud på Fiskars knivsett på Jernia - Kokkekniv, brødkniv og urtekniv for 79,-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå