Gjest Gjest_TrengerRåd_* Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg skal altså hjem i jula, og skal ha med min lille pus. Jeg vil helst ha henne med på tog, for da kan jeg ha henne med meg hele tiden. Jeg vil ikke forlate henne på et fly. Det står også på Norwegian.no: "Under sterk kulde kan det i perioder bli aktuelt å innføre restriksjoner på slik transport fra/til Nord-Norge." Samtidig så snakker vi om en 15 til 18 timers lang togtur, der pus skal være i bur. Hun er ikke vant med å være i bur, og hva gjør jeg når hun må på do? Trenger sårt råd, så håper folk har noen erfaringer å komme med. På forhånd tusen takk:)
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg vil anbefale at noen kommer å mater pusen, eller at du har den på pensjonat. Det vil være det beste for den, og det er jo det viktigste. Hvis du absolutt vil ha med deg pusen, kan du kjøpe billett på "business class", og ha den med inn på flyet hvis du har den i et mykt transportbur. For all del ikke putt en pus i bagasjerommet på flyet, du kommer til å skremme vett av henne!
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg vil anbefale at noen kommer å mater pusen, eller at du har den på pensjonat. Det vil være det beste for den, og det er jo det viktigste. Hvis du absolutt vil ha med deg pusen, kan du kjøpe billett på "business class", og ha den med inn på flyet hvis du har den i et mykt transportbur. For all del ikke putt en pus i bagasjerommet på flyet, du kommer til å skremme vett av henne! Dette er sikkert og visst! Har flere ganger hørt de høye ropene fra vettskremte katter som står i bur stablet for transport inn og ut av bagasjerommene på fly. De ser jo nesten døde ut når de kommer fra flyet.. Dyr liker generelt sett ikke å reise, men tog er nok hakket bedre enn fly. Jeg ville hørt med dyrlegen om du kan få noe beroligende til katten,for den vil nok bli redd på toget også. Dessuten blir noen katter reisesyke. Det finnes reisesyketabletter for dyr, og det kan være lurt å ha.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Man får ta med kjæledyr i kabinen. Du må ha en liten reisebag som passer inn under setet foran. Jeg har tatt med katten min flere ganger. Det går greit. Men du må ringe flyselskapet og bestille plass for katten din. Det er bare plass til to kjæledyr i kabinen per fly.
Gjest Gjest_AnetteR_* Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Først og fremst må du venne katten til bur og til å være med ut av huset dersom du har planer om å reise med den. Det er dyreplageri å plutselig ta med en katt på langtur som hverken er vant med bur eller farting. Både flytur i lasterom og lange togturer er ting jeg unngår. Sannsynlgivis vil katten være så redd at den vil nekte å gå på do, eller spise og drikke, i løpet av togturen. Da jeg reiser med katt bruker jeg mykt bur, flyr med sas som er noe mer samarbeidsvillige enn norwegian og bestiller veldig god tid i forveien slik at jeg kan ta med katt i kabin. Her må du ha en rolig katt som er vant med mennesker - katten må blant annet tas ut av buret da den skal gjennom sikkerhetskontrollen. Ellers foretrekker jeg å ta bilen da jeg reiser med katt. Da har den stort transportbur, med dokasse, mat og vann.
juliane Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Hvordan løses det egentlig i forhold til eventuelle allergikere? Det er en ting med et tog der allergikeren forhåpentligvis kan få bytte vogn, men hvis man får ha med seg katt inn i kabinen på fly? Jeg klarer ikke å forestille meg hvor forferdelig det ville vært for meg å sitte innestengt i en lufttett kabin med en katt i timesvis...
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 Hvordan løses det egentlig i forhold til eventuelle allergikere? Det er en ting med et tog der allergikeren forhåpentligvis kan få bytte vogn, men hvis man får ha med seg katt inn i kabinen på fly? Jeg klarer ikke å forestille meg hvor forferdelig det ville vært for meg å sitte innestengt i en lufttett kabin med en katt i timesvis... De som har kjæledyr sitter alltid bakerst i flyet, iallfall.
Gjest MooCow Skrevet 6. oktober 2009 #8 Skrevet 6. oktober 2009 Hvordan løses det egentlig i forhold til eventuelle allergikere? Det er en ting med et tog der allergikeren forhåpentligvis kan få bytte vogn, men hvis man får ha med seg katt inn i kabinen på fly? Jeg klarer ikke å forestille meg hvor forferdelig det ville vært for meg å sitte innestengt i en lufttett kabin med en katt i timesvis... Hvis du sier fra om at du er allergisk naar du bestiller billett saa soerger de for at du ikke maa reise sammen med kjaeledyr. Fra sas.no For å kunne forsikre deg om at det ikke er dyr om bord på din avgang, må vi sjekke avgangen først og legge inn at du er allergisk. Ta kontakt med vårt Reisesenter på 05400.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #9 Skrevet 6. oktober 2009 Hvis du sier fra om at du er allergisk naar du bestiller billett saa soerger de for at du ikke maa reise sammen med kjaeledyr. Fra sas.no For å kunne forsikre deg om at det ikke er dyr om bord på din avgang, må vi sjekke avgangen først og legge inn at du er allergisk. Ta kontakt med vårt Reisesenter på 05400. Ok, men når katten/hunden alltid er plassert på de bakerste setene i flyet, tror jeg ikke allergikere vil merke mye til det så lenge de sitter foran eller i midten av flyet. Så dersom du som allergiker tåler at kjæledyr sitter på bakerste rad, så vennligst ikke prøv å forhindre dette. Det er bare max 2 kjæledyr per flight uansett.
Gjest MooCow Skrevet 6. oktober 2009 #10 Skrevet 6. oktober 2009 Ok, men når katten/hunden alltid er plassert på de bakerste setene i flyet, tror jeg ikke allergikere vil merke mye til det så lenge de sitter foran eller i midten av flyet. Så dersom du som allergiker tåler at kjæledyr sitter på bakerste rad, så vennligst ikke prøv å forhindre dette. Det er bare max 2 kjæledyr per flight uansett. Jeg er ikke allergisk, og det er tydeligvis ikke du heller, men jeg vet at for noen er det faktisk saa alvorlig at en kan ikke oppholde seg i naerheten av katter i det hele tatt!
kissmequick Skrevet 6. oktober 2009 #11 Skrevet 6. oktober 2009 Allergikere skal si ifra om allergier når de booker flybilett, og folk som vil ha med dyr må også klarere dette på forhånd. Er du allergiker og ikke sa ifra så er det faktisk bare ditt problem, flyselskapet hjelper ikke annet enn å evt booke deg om. (spørs på selskapene)
Gjest Gjest_tips_* Skrevet 6. oktober 2009 #12 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg skal altså hjem i jula, og skal ha med min lille pus. Jeg vil helst ha henne med på tog, for da kan jeg ha henne med meg hele tiden. Jeg vil ikke forlate henne på et fly. Det står også på Norwegian.no: "Under sterk kulde kan det i perioder bli aktuelt å innføre restriksjoner på slik transport fra/til Nord-Norge." Samtidig så snakker vi om en 15 til 18 timers lang togtur, der pus skal være i bur. Hun er ikke vant med å være i bur, og hva gjør jeg når hun må på do? Trenger sårt råd, så håper folk har noen erfaringer å komme med. På forhånd tusen takk:) Fly er best. Du kan ha katten i kabinen, reiseveske eller reisebur får du kjøpt hos veterinær eller dyrebutikk. Men du må ringe og bestille plass. Da må katten være under setet ditt hele flyturen, men det tar vel bare en times tid? Lurt av deg å venne katten til å sove i buret (med åpen dør) før dere legger på tur. Da føler den seg trygg. Gi den litt tørrfisk eller godbiter og ha et favoritteppe i buret/veska. Venn den etterhvert til at du lukker døra og bærer - men bare inne og bare korte turer i stua. Etterhvert kan du utvide slik at den er der mens du bærer og henter posten f.eks. Rundt huset eller blokka. Ikke for mye. En katt er ikke en hund Når du skal hjem til jul, må du bestille RASKT. Alle skal hjem til jul. Du må bestille særskilt for katten og må innom en egen skranke på Gardermoen i alle fall for å booke den inn og få billetten. Ikke gi katta noe beroligende. Du er jo der, og den er vant til reisekassa/bagen sin. Man får ta med kjæledyr i kabinen. Du må ha en liten reisebag som passer inn under setet foran. Jeg har tatt med katten min flere ganger. Det går greit. Men du må ringe flyselskapet og bestille plass for katten din. Det er bare plass til to kjæledyr i kabinen per fly. Ja, og hun bør være rask hvis hun skal få plass til katten på samme fly i kabinen sammen med henne.
Skogstrollet Skrevet 6. oktober 2009 #13 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg har hatt med min katt på flytur, måtte betale litt for å få ha henne med (hadde henne i kabinen som flere andre sier her) Min katt var ikke helt vant med å være i bur.. Hadde noen tilvenningsforsøk før jeg skulle fly, mest sannsynlig lettere å ha med katter som er vant til reisebur. Flyturen var på 50 minutter og jeg var lykkelig som få da de 50 minuttene endelig var over!! Hun tømte seg i begge ender inne i det buret og det var lite allright å sitte der som eier akkurat da...
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #14 Skrevet 7. oktober 2009 Flyturen var på 50 minutter og jeg var lykkelig som få da de 50 minuttene endelig var over!! Hun tømte seg i begge ender inne i det buret og det var lite allright å sitte der som eier akkurat da... Uff da... Jeg har hatt min katt med på flyturer, men hun har alltid holdt seg. Og da har flyturen vært på 2 timer.
Skogstrollet Skrevet 7. oktober 2009 #15 Skrevet 7. oktober 2009 Det må være kjekt å slippe sånne uhell på flyturer. Pus er heldigvis kjempeflink i bilen. Ligger i kurven sin og sover hele veien. Når vi har henne med i bil så er det 6-8 timersturer så der skal jeg være fornøyd!
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #16 Skrevet 7. oktober 2009 Det må være kjekt å slippe sånne uhell på flyturer. Jeg bruker bag på fly. Det blir jo mykere enn bur, så kanskje det er mer behagelig.
Skogstrollet Skrevet 8. oktober 2009 #17 Skrevet 8. oktober 2009 Bruker bag jeg og, bare har skrevet feil (bur) Men jeg synes og bag virker mer behagelig for dyrene:) Har rosa bag med blomster på Hadde til og med folk som kom bort til meg på flyplassen og bare "måtte få lov til å titte i den rosa bagen på hva spenennde jeg hadde i den"!! 1
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #18 Skrevet 8. oktober 2009 Hopper ikke katten ut av bagen? Hva om den må på do?
Skogstrollet Skrevet 8. oktober 2009 #19 Skrevet 8. oktober 2009 Min bag ser litt ut som et kattebur bare at den selvsagt er helt myk og ikke helt firkantet. (vanskelig å forklare, fant ikke noe bilde) Lukker den med glidelås også er det netting som katten ser ut av så den ikke føler seg helt innestengt. Det går ikke ann å slippe katten på do på flyet så da går det som det gikk da jeg hadde pus på fly. Hun gjør fra seg i bagen .. !
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #20 Skrevet 8. oktober 2009 Hopper ikke katten ut av bagen? Hva om den må på do? Det er glidelås og netting på bagen, så den kommer seg ikke ut selv. Min katt holder seg alltid. Katter er jo veldig renslige dyr. Når det skjer at en katt gjør fra seg inne i bagen, tror jeg årsaken kan være at den er veldig redd og derfor ikke har kontroll lenger. Har hørt om en katt som gjorde fra seg inni bagen, og den hadde fullstendig panikk. Stakkars...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå