Gå til innhold

induksjonstopp

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Har flytte ttil et hus med integrerte hvitevarer - og induksjonstopp. Skjønner at dette sikkert skal være veldig bra, sånn bortsett fra at ingen av mine gamle kjeler kunne brukes.

Dere som har har prøvd dette en stund, hva er bedre? Hva er deres erfaringer :)

Jeg ser at vannet koker veldig kjapt opp, og oljen begynner å frese med engang - men totalt sett går det ikke kjappere å lage mat enn på den komfyren jeg hadde før.

Komfyren er fin den, men foreløpig ser jeg liksom ikke hva som gjør den bedre enn en vanlig kokeplate

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg har induksjonstopp selv, eller erfaring med det, så er det vel sånn at platene ikke blir varme?? Noe som sikkert fører til færre brente fingre og lettere rengjøring.. Ville jeg tro ihvertfall..

Skrevet
Uten at jeg har induksjonstopp selv, eller erfaring med det, så er det vel sånn at platene ikke blir varme?? Noe som sikkert fører til færre brente fingre og lettere rengjøring.. Ville jeg tro ihvertfall..

Nå har jeg ikke for vane å legge fingrene på plata så veldig ofte ( :gjeiper: ), men det er svært lite restvarme, ja, og lettere å rengjøre er det absolutt. Jeg synes også det er forskjell på hvor lang tid det tar å lage mat - greit nok, potetene koker ikke fortere, men pga at temperaturjusteringen er så mye kvikkere, synes jeg det er lettere å få til jevn koking/steking, pluss at det jo tar minimalt med tid før panner og kjeler er varme. Vi bruker også mindre strøm fordi vi kan koke på lavere temperatur enn vi kunne på den gamle komfyren vår, selv om det nok henger sammen med at vi brukte penger på gode kjeler, også. Sist men ikke minst tror jeg ikke vi har svidd en eneste ting etter at vi fikk induksjon, igjen pga rask endring i temperaturen. Vi kommer ikke til å gå tilbake til vanlig komfyr, og merker det veldig godt når vi f.eks. er på hytta der det er "gammeldags" komfyr. Det går jo helt fint, men vi savner induksjonen.

Skrevet

Vi har induksjonskoketopp, og jeg blir småsprø av å lage mat på andre komfyrer nå. På induksjonstoppen blir grytene varme med en gang, vann koker myyye fortere, det er enklere å justere varmen opp og ned siden platen reagerer umiddelbart, barn vil ikke brenne fingerene på varme plater, mat som koker over svir seg ikke på platen, toppen er derfor mye lettere å holde fin... Ja, jeg ser faktisk ikke en eneste fordel med vanlig keramisk topp.

Søsteren min sin komfyr (med keramisk topp) ser allerede slitt og gammel ut etter fastsvidde rester og hard vask, enda den er nyere enn min induksjonstopp, som kun trenger å tørkes over med en microfiberklut.

Det eneste negative er at vi måtte gi bort den beste gryten vår når vi kjøpte induksjonstoppen fordi den ikke var magnetisk. Men det var en liten pris å betale ;)

Skrevet

Har induksjon og elsker det.

Det ble foretatt en test av diverse kokemuligheter for en tid tilbake. Hvor lang tid det tok å koke opp 1 l vann på de forskjellige mulighetene. Rekkefølgen ble slik:

1. Induksjon

2. Gass

3. Vanlige plater

4. Keramisk topp.

I tillegg til at den er strømbesparende, så er det en drøm å la noe stå på svak varme å koke i flere timer.

Det er nok heller en tilvenningssak.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Jeg ser at vannet koker veldig kjapt opp, og oljen begynner å frese med engang - men totalt sett går det ikke kjappere å lage mat enn på den komfyren jeg hadde før.

Komfyren er fin den, men foreløpig ser jeg liksom ikke hva som gjør den bedre enn en vanlig kokeplate

Kan liksom ikke helt forstå hvorfor det "totalt sett" ikke går kjappere å lage mat på indkusjon dersom det som du skriver selv "vannet koker veldig kjapt opp, og oljen begynner å frese med en gang".... :forvirret:

Jeg elsker indukson som de andre skriver her. Går mye å kjappere å lage middag, kjapt å regulere varmen etc. etc.

Gjest Catwoman
Skrevet

hmm.. Kanskje det har noe å si hva slags mat man lager og til hvor

mange? Behovet for å koke opp en liter vann raskt, og steke noe på høy temperatur er sjelden noe jeg trenger i det daglige.

Jeg lager som oftest mat til bare en person, og ikke så høye temperaturer, (type grønnsaksretter som surrrer på middels varme bla. ) Brukte som regel en liten en-manns-wokpanne til alt jeg lagde før - den kan jeg ikke bruke lenger, og det er visst ikke å få tak i gryter med så lite varmeflate til induksjon - så jeg leter etter en som er bare litt større. Og den ble fort nok varm på den gamle komfyren også, til tross for sine tolv år.

Men enkel rengjøring er jo et stort pluss.

altså jeg er ikke misforøynd med komfyren, jeg har bare ikke merket at den er noe bedre enn den vanlige jeg hadde før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...