Gå til innhold

Folk er forskjellige!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor annerledes skal man egentlig ha lov til å være uten å måtte bli et offer for kritikk og fordommer?

Hvaslags forskjeller tåler du?

Jeg er så lei av det at folk jeg er sammen med nikker med hodet for å peke på en eller annen person de synes er "rar" på en eller annen måte. Eller ruller med øynene når de synes at noen har sagt noe rart, selv om det er noe helt uskadelig.

Det jeg bruker å gjøre i slike situasjoner er å leke uforstående. Vedkommende må da forklare meg hva han/hun synes er så rart.

Et eksempel har jeg fra ferien i Danmark, jeg var der med en kompis. På toget merket han en mann som satt på toget med en sort søplesekk over klærne. Han nikket som gal og fniste og kniste. Jeg forsto ingenting.... Han forklarte, da sa jeg bare, Herregud! Kan jo være han har dårlig råd og ikke vil bli våt! Jeg har jo selvsagt tusenvis av eksempler på sånt, uten å gå noe mere inn på de...

Jeg forstår ikke.

Hvorfor skal folk gjøre narr av andre med grunnlag i slike enkle ting?

Hva så om en eller annen forbipasserer har såkalt dårlig smak? Gjør det vedkommende til en dårligere person?

Hva så om naboen er en rotekopp, så lenge de ikke slenger søppel i din hage?

Hva så om en bekjent har barn med 4 forskjellige menn, så lenge det ikke er med din mann?

Hva så om naboen til bestevenninnen er pinsevenn og synger i kor?

Hva så om en kvinne i nabobygningen går i burka og har 6 burkakledde barn (om hun har velger det selv)?

Jeg mener, jeg finner det vanskelig når folk konstant skal angripe de som er annerledes på en eller annen måte! Så lenge de ikke skader noen med vilje synes jeg det er opptil enhver hvordan de lever sitt liv!

Jeg oppfattes av mange som kritisk, jeg har ikke mange venner, men de jeg har er utrolig forskjellige. Alt fra den som gir faen i mote og går i grilldress hver dag til moteslaven, fra muslimen i burka til jøden, fra pinsevennen til ateisten, fra den som sluttet skolen etter 9klasse til den som tar doktorgrad, fra god bless America amerikaneren til kommunisten.

Det eneste jeg ikke tåler er når folk ikke tåler forskjeller, det gjør meg rett og slett SINT! :evil:

Syns alle skal få lov til å leve slik som de selv vil så lenge de ikke skader hverandre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nåt jeg tenker meg om, så godtar jeg alt.

Vel.... jeg kan bli provosert av folk som dømmer andre, men jeg viser det ikke. Og jeg liker ikke kriminelle og folk som utøver vold... Men når det gjelder utseende og levemåte og sånt så har det rett og slett ingenting med meg å gjøre. Jeg lever mitt liv slik jeg vil (hvem vet, kanskje mange synes livet mitt er rart også...) så får andre leve sitt. Jeg ser ikke to gang på folk om de så kom naken, eller i siste mote, om de mangler hender eller føtter, om de snakker med seg selv eller synger...

Vi trenger mangfold i samfunnet!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja nettopp vi trenger mangfold, og vi burde være glad for det!

Skrevet

grunnen til at folk gjør narr av andre er for at de ønsker å fremheve seg selv

Gjest Anonymous
Skrevet
grunnen til at folk gjør narr av andre er for at de ønsker å fremheve seg selv

Hvorfor er dette nødvendig da? Kan man ikke fremheve seg selv på litt mere positive måter?

Skrevet

Er enig i at man ikke skal gjøre narr av andre for å være ondskapsfull, men litt moro må det da være lov til å ha på andres bekostning. Synes selv det er underholdende å se på hva andre har på seg av klær, sko, hvordan de ser ut på håret, etc. Ofte kommenterer jeg det også, og jeg skal ærlig innrømme at enkelte har bidratt til at jeg har fått meg en god latter.

Enkelte eier rett og slett ikke selvkritisk sans - og ære være dem for det - noen vil sikkert putte meg i den båsen også. Det er nå en gang slik vi mennesker er, at vi fryder oss litt over det vi mener er andres feilgrep. Er ikke det også en del av mangfoldet?

Anna

Skrevet

Klokt hovedinnlegg. Vi er desverre ikke så perfekte, alle.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enkelte eier rett og slett ikke selvkritisk sans - og ære være dem for det - noen vil sikkert putte meg i den båsen også. Det er nå en gang slik vi mennesker er, at vi fryder oss litt over det vi mener er andres feilgrep. Er ikke det også en del av mangfoldet?

Anna

Ja det mangfoldet vi skal være glad i og ikke gjøre narr av synes jeg. Jeg fremstår kanskje som prektig, men synes humor kan være så mye annet enn hva naboen eller forbipasserende gjør eller har på seg.

:wink:

Skrevet

Helt enig med Anna L!

Det er klart man ikke skal gjøre narr, men at man kanmore seg litt over variasjonene av påkledning, utseende, kropper og alt det der... det er da krydder i hverdagen.

Jeg syns det er kjempemorsomt å se på folk på gata for eksempel. Kan ha det kjempemorro i timesvis med det :D MEN det betyr ikke at jeg ikke godtar dem, eller gjør narr av dem.

Hurra for mangfoldet!!

Suz :wink:

Skrevet

Ja folk er forskjellige og takk og lov for det, ellers hadde vi hatt det rimelig kjipt. Men man må få lov til å rynke litt på nesen over andre, smile litt over andre osv. Bare det ikke går over til å bli direkte, ondskapsfullt og direkte baksnakking. Det syns ikke jeg er greit. Respekt for forskjellene må vi ha.

Skrevet

Jeg er også av samme oppfatning som "gjest" som har lagt inn hovedinnlegget. Det er ikke dermed sagt at ikke jeg også hever øyenbrynene innimellom når jeg ser noe som for meg ser merkelig ut, eller hører noe som jeg synes er helt borte, men jeg mener ikke at folk ikke skal få lov å gjøre og være som de vil selv. Jeg gir ikke blaffen selv heller i hvordan jeg ser ut og kler meg, men hvis jeg går i butikken i joggebukse og en sliten T-skjorte, så gjør jeg det, og det er det faktisk ingen som har noe med. Har jeg en sliten og gørr dag, så har jeg nemlig en sliten og gørr dag. Og sånn er det vel med alle. Noen dager gidder du ikke.

Noen bryr seg ikke overhodet om håret står rett ut, eller om jakka er for trang - og ære være dem for det. Vi andre har ikke noe med det. Vi kan tenke vårt, men vi har overhodet ikke lov til å snakke nedsettende eller himle med øynene så vedkommende ser det. Det er ikke vårt bord!

Vi kan ikke bestemme hva som er akseptabelt når det gjelder fremtoning, enten det er klær eller meninger. Utsiden vårt er ikke noe annet enn et skall, og noen forskaler seg mer enn andre. Så enkelt er det. Er de vi som forskaler oss mest som skal sette standarden for hva som er "tillatt"? Det er jo helt absurd! Toppers at folk bare er seg selv synes jeg, uten å pynte på fasaden for å virke bedre eller penere eller mere intellektuell osv..

Det er jo det det handler om når vi "kler oss ut" - vi prøver å fremstå som penere enn vi egentlig er. Og når vi himler med øynene over andres meninger, så er jo det for å understreke at våre egne meninger er så mye bedre......

Og hvorfor vil vi fremheve oss for å virke bedre enn vi er? Det må jo være fordi vi ikke føler at vi er bra nok egentlig....hmm.. tankekors

Skrevet

Klokt hovedinnlegg.

Det er rett og slett en uvane mange har. Da jeg var liten må jeg ha fått et inntrykk av at det var lov å le av tjukke folk. Så hver gang jeg så noen tjukke, så påpekte jeg det og kniste til min mor. Hun ble etterhvert så lei av dette gjøre-narr-av-andre at hun truet med at hvis jeg ikke ga meg, så skulle hun begynne på meg. Da fikk hun plukket av meg den uvanen.

Idag kommenterer jeg svært sjelden folk negativt, selv om jeg også ser ting. Kanskje den jenta ikke burde ha på seg hvit bukse i så tynt stoff når hun har mye cellulitter. Men pokker, plager det meg? Nei. Hvis hun har det bra, så driter jeg i det. Det jeg kommenterer nå, er positive ting. "Hun var veldig fin på håret" "Det var tøffe sko" osv. Det har å gjøre med valg og hvilket utsyn man har på livet.

Skrevet

Humor springer i all hovesak ut av at man ser en hverdagssituasjon, hvorpå noe uvnetet skjer/en vits har en punsj-line. Da blir det morsomt. (skil på bananskall, få fuglemøkk i hodet, osv.)

Derfor vil man lett kunne trekke på smilebåndet av barn som sier rare ting i butikken som foreldre helst vil de skal begrense til hjemmet, rare klær osv. Men det er stor forskejll på dette, og å se ned på folk som er annerledes, eller å tydelig gi uttrykk for sin holdning.

Ellers ville hverdagen blitt svært grå, mener nå jeg.

Skrevet

Kan være enig i mye av det som er skrevet her, mitt synspunkt er som følger....

jeg er drittlei folk som alltid skal riste på hodet fordi folk er rare på håret, eller har rar bukse, eller har snåle sko, eller har hull i leppa eller går i kjedelige klær, eller går i klær med for mye farger, eller buksa passer ikke til sokkene, eller veska er for stor, eller stygg, eller liten eller rar....

Dere skjønner tegninge, jeg gir meg POKKER i hva folk har på seg, hva slags veske de har, hvordan de ser ut på håret, hvilke sko de har osv.

Det jeg ser etter er det som er INNI menneskene....det irriterer meg at noen ALLTID skal kommentere andre på en negativ måte..... :evil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...