Gjest Lei Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg er så lei. To ganger har jeg kontaktet utleier (det er et firma) pga at jeg ikke kan dusje i dusjkabinettet uten at vannet flyter utover gulvet. Jeg har renset sluken, brukt salmiakk for å fjerne evt fett jevnlig, men problemet har bare økt og det flommer mer og mer vann. Nå er jeg begynt å vaske håret på kjøkkenet under krana for å spare gulvet på badet. Jeg bruker lite vann, men føler at jeg ikke får vasket meg ordentlig ren...jeg liker å stå lenge under dusjen i alle fall to ganger i uka. Første gangen en slags vaktmester kom, kom han med en slukrenser. Det ble ikke bedre. Andre gangen åpnet han under og sa at nå var problemet løst. Det varte i par uker, men piplet stadig vann på gulvet fra under kabinettet. Jeg har selv åpnet under, men kommer ikke frem og forstår ikke hva som skal gjøres. I følge meg har de gjort det de kunne, i og med at de har sett under kabinettet selv. Kan jeg kreve noe annet enn avløpsrenser når jeg ringer de igjen i morgen? Jeg betaler leie og har depositum inne, men dette er vel deres problem? Kan jeg kreve at de fjerner hele kabinettet og f.eks setter inn badekar i stedet? Fortsetter det sånn, vil jo belegget bli ødelagt? Boligen er ganske ny, to år siden den ble ferdigstilt. Jeg flyttet inn for 5 mnd siden. Hva kan jeg kreve og hva kan problemet være? Å dusje er blitt et mareritt og jeg må hele tiden passe på hvor mye vann som flyter utover gulvet. Jeg betaler leie, så noe kan jeg vel kreve, ikke minst pga at boligen kan bli vannskadet? Det bor ingen under meg, men det er ingen trøst for meg da akkurat nå.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Skaff deg en stakefjær! Den fås for en billig penge i rørleggerforretninger, hos Biltema eller Clas Ohslon. Jeg hadde samme problemet da jeg var student. Vi prøvde alt av avløpsåpnere og renset sluket regelmessig. Utleieren mente det var vårt ansvar å holde sluket åpent siden det går under normalt vedlikehold (mente han i hvert fall, om det er riktig vet jeg ikke). Uansett så ble problemet løst når vi fikk staket opp sluket, og vi slapp å krangle med utleieren.
superlady Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Rensing av sluk er utleiers ansvar, men dersom det er noe alvorlig feil, så er det jo utleier som må på banen. Mudin er en greie man får kjøpt på mange badebutikker og som fjerner dritt fra sluket. Jeg hadde et lignende problme, brukte Mudin og vips så var det borte. Det er visst også mer skånsomt for rørene enn plumbo er.
Gjest Eurodice Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Rensing av sluk er utleiers ansvar, men dersom det er noe alvorlig feil, så er det jo utleier som må på banen. Mudin er en greie man får kjøpt på mange badebutikker og som fjerner dritt fra sluket. Jeg hadde et lignende problme, brukte Mudin og vips så var det borte. Det er visst også mer skånsomt for rørene enn plumbo er. Du mener vel leieboers ansvar? Her har du skrevet utleier i begge setningene.
superlady Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Du mener vel leieboers ansvar? Her har du skrevet utleier i begge setningene. Ja, leieboer er ansvarlig for rensing av sluk. Beklager..
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Å holde sluk åpent er i utgangpsunktet leieboer sitt ansvar, som de andre over her har skrevet. Jeg stusser litt på overskriften din jeg. Utleier gjør ingenting? Det har jo kommet folk to ganger og prøvd å hjelpe (med ting som jeg vil anta at normalt sett vil hjelpe). Så å si at de ikke gjør noe er jo ikke helt riktig da. (min leieboer ringte meg forleden og sa at komfyren var ødelagt. Når jeg kom for å se på det viste det seg at det var pæren inne som var gått, ikke noe annet. Pærer synes jeg leieboere bør klare å skifte selv...og hvertfall ikke ringe meg og fremstille det som at komfyren er helt ødelagt slik at jeg haster ned som den gode utleieren jeg er. Er det noe galt så fikser jeg det så fort som mulig, men enkelte ting får leieboere klare å fikse selv)
Gjest Lei Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 Hvordan skal jeg stake når jeg ikke kommer til uten å fjerne hele dusjkabinettet? Dvs jeg kan ikke stake, men jeg kjenner da noen som kan om jeg spør - men da må altså hele dusjkabinettet fjernes. Når jeg tar opp hår fra kabinettet der sluken er inni dusjen - så stopper det cirka ti cm nedenfor, så går røret en annen vei, virker det som. Jeg kan ikke tro at det er mitt ansvar å flytte og rive ned hele dusjkabinettet - som jeg regner er et av de billigste og simpleste merkene man kan få, uten at jeg har greie på det - hva vil da utleier si hvis jeg river alt ned og bare er fornøyd med en vanlig dusj med dusjforheng, selv om jeg maler veggene med maling egnet for baderom? De har ikke gjort sitt. jeg har ventet og sett det litt an, og prøvd å se under, men jeg ser hvor vannet kommer fra - så når jeg ringer i morgen kan jeg jo si at vannet kommer fra venstre side og ikke der det ser ut som røret går ned, men det kan jo avhenge av selve grunnflaten dvs hvordan vannet renner. Jeg har ringt en tredje gang, men da kom de ikke. Jeg forsøker å unngå vannskader, dusje annenhver dag og kort og bruke lite vann - vaske håret på kjøkkenet - men jeg betaler for å ha en tilfredstillende dusj. For meg er det samme egentlig om det blir varig vannskade som går over til naboleiligheten, for jeg skal flytte om under et halvt år, men jeg tenker da litt lenger for fuktskader er ikke noe å spøke med. Kanskje jeg må klage skriftlig for å ha bevis for at jeg har sagt fra? I verste fall kan jeg bli ansvarlig for et elendig rørleggerarbeid eller et elendig dusjkabinett? Dette kan jo føre til vannskader langt utenfor bare litt vann på gulvet. Jeg kan ikke innbille meg at det er mitt ansvar å demontere et dusjkabinett og pusse opp badet selv og betale kostnadene. Jeg har leid hos noen private før, og da fikk vi staket opp og det gikk bra selv om boligen under fikk seg en liten vannskade som heldigvis ble oppdaget tidlig. Det hadde vært vannskade der før. Var det så enkelt, bare få noen til å stake - vel, det er ikke det og det er derfor jeg spør. Hva kan jeg kreve? Firmaet jeg leier hos er vel ansvarlig og bør ha egeninteresse i å gjøre noe? Takk for svarene. Jeg vet at dere ikke bor her, og derfor ikke kan se hele problemet.
superlady Skrevet 6. oktober 2009 #8 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg vet jeg ikke bor der, men prøv Mudin som avløpsåpner. Jeg har hatt flere tilsvarende problemer før (gulv som har blitt oversvømt) og Mudin tar det. Det holder ikke å bare ta opp hår.
Gjest Lei Skrevet 6. oktober 2009 #9 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg vet jeg ikke bor der, men prøv Mudin som avløpsåpner. Jeg har hatt flere tilsvarende problemer før (gulv som har blitt oversvømt) og Mudin tar det. Det holder ikke å bare ta opp hår. Jeg vet at det ikke nytter å bare ta opp noen hår. Jeg fikk Gras avløpsåpner av vaktmesteren. Det nyttet ikke, så jeg ringte gang nummer to. Da kikket han under kabinettet og jeg vet ikke hva han gjorde, men etterpå lekket det litt mindre, men det lekket enda. Jeg er nødt til å ta ansvar i saken, det vil si å ringe og be de ordne opp før det blir fuktskader. Det er greit at jeg dusjer sjelden og vasker håret på kjøkkenet, men jeg synes jeg kan kreve mer, siden jeg betaler huslei. Andre har sett på dusjkabinettet (badet er stort, men det er trangt der dusjkabinettet er), og det er nesten umulig å fjerne fronten nede. Jeg fikk det til, uten å ødelegge noe, håper jeg, men det er vanskelig å se og jeg har ærlig ikke peiling på rør. Burde jeg sende en skriftlig orientering om problemet, slik at jeg ikke får skylda for dette? Det lekket allerede da jeg flyttet inn, men er blitt verre. Pga liten varmtvannstank, kan jeg aldri dusje lenge, men nå er det håpløst. Heldigvis er det varmekabler på badet, så jeg skrur på varmen slik at gulvet skal tørke og setter på vifta, dette igjen går utover strømregningene mine. Hvis dere var utleier (dette er ikke privat, men et firma), ville ikke dere sett det som hensiktsmessig å gjøre noe konkret med problemet hvis det ikke ordner seg neste gang vaktmesteren kommer? boligen er ny og enda er det ikke skjedd noen skade. Jeg vet at naboleiligheten var fuktskadet for ett år siden, men det kom av bygningsmessige detaljer og ikke pga badet. Det er det jeg har fått opplyst. Det endte med at hele naboleiligheten måtte renoveres, ett år etter at den var ferdigstilt. Jeg vil helst unngå fuktskader selv om jeg skal flytte. Selv ville jeg blitt takknemlig hvis leietaker tok ansvar og sa i fra. For jeg kommer ikke til å ta på meg ansvaret med å demontere dusjkabinettet (dvs få noen venner til å gjøre det som kanskje kan), det er utleiers ansvar. Når de to ganger ikke har ordnet det selv om de mener at saken er løst, blir jeg lei. Jeg er ikke overbegeistet for å få rørleggere og bygnignsfolk inn hos meg, men de kan vel ikke bruke lang tid på å fikse det "supermoderne" badet? Jeg lengter etter en lang dusj. Nå må jeg først vaske håret på kjøkkenet, gå på badet og i dusjen, væte meg, skru av vannet, bruke såpe, skylle av - og på de to minuttene er gulvet fylt med vann selv om jeg har på svak stråle. Pga at jeg har satt på vifta og har varmekablene på fullt, tørker det raskt. Men det skal vel ikke være sånn. Strømmen er dyr nok fra før og jeg har faktisk leid en bolig MED bad. Blir det verre, må jeg dra til venner og dusje.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg ville sendt en skriftlig klage og krevd redusert husleie mens problemet varer. Tross alt er det en mangel - du kan jo ikke dusje som normalt en gang. De bør sende en rørlegger som ser på det, ditt ansvar er fram til vannlåsen, etter det er det utleier sitt ansvar. Det er ikke menigen at du skal demontere og pusse opp badet, nei, da kan du faktisk bli erstatningsansvarlig når du flytter. Det er ofte en grunn til at man har valgt dusjkabinett, kanskje er det dårlig med membran på veggen?
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Hei ts! Du må bare stå på og få utleier til å høre på deg, for det er utleiers ansvar å fikse opp i slike saker når du som leietaker har gjort det som er rimelig å kunne forvente av deg. Man får etter all sannsynlighet ikke fikset opp i dette problemet uten profesjonelle folk, ut ifra det du beskriver. Så snart fagfolk er på plass skal du nok se at du kan ta deg en god, varm og lang dusj igjen! I mellomtiden føler jeg med deg, jeg har også slitt med tett dusj og måtte stå bøyd over vasken for å vaske håret. Tungvint å ha det slik hver dag. Men du har krav på at noen fikser dette for deg slik at hverdagen din blir mer praktisk igjen!
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 7. oktober 2009 #12 Skrevet 7. oktober 2009 Når de to ganger ikke har ordnet det selv om de mener at saken er løst, blir jeg lei. Jeg er ikke overbegeistet for å få rørleggere og bygnignsfolk inn hos meg, men de kan vel ikke bruke lang tid på å fikse det "supermoderne" badet? Du må være med direkte med utleier. Si ifra at det er uakseptable boforhold slik ting er nå. Ikke gi deg. Og nei, det er nok trolig gjort på en dag/få timer å fikse dusjen din. Kan du spørre utleier om å kontakte en rørlegger og få vedkommende til å komme hjem til deg ila neste uke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå