Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da på konserten med Muse 25.10. Har sett tidligere at det har vært spesifisert på billetten at man ikke har lov til å ta bilder, men i dette tilfellet står det ingenting hverken på billetten eller på nettsiden til Oslo Spektrum.

Er det noen som har vært på konsert i spektrum, og vet om de er strenge på dette? Har jo vært på mange konserter (på rockefeller og samfundet) der det IKKE har vært lov å ta bilder, men folk har gjort det likevel. Virker som de ikke er så strenge på det, med mindre man (av en eller annen grunn) bruker blitz.

Tenker på å kjøpe nytt kamera, men om jeg ikke får brukt det i spektrum likevel, kan jeg liksågodt vente til jeg har bedre råd.

Så.. innspill mottas med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt med et engangskamera, så er det ikke krise om vaktene tar det fra deg. ;)

Skrevet

Nei, vet du, da går jeg heller uten kamera. :P

Skrevet

niks det er ikke lov.

Skrevet

For å ta bilder så må man söke om akkreditering.

Nå vet ikke jeg hvor strenge de er med publikum i dag, men för når jeg gikk på en del konserter så ble vi alltid sjekket for kameraer (mobiler er det jo litt vanskeligere med), men jeg kan nesten garantere deg at de tar fra deg det om du har med et kamera,

Selv er jeg fotograf (freelanse), og jeg må alltid söke om å få ta bilder, og t.o.m. da er det regler man må forholde seg til (som at det normal kun er tilatt med blits under de 3 förste låtene og etter det er blitz forbudt etc )

Skrevet

Takk for utfyllende svar, Marlo. Synes de kan skrive en liten snutt om dette på nettsiden sin, og ikke bare anta at alle vet. Men jeg sendte faktisk en mail og spurte. Nei til fotoapparat, ja til mobiltelefon.

Skrevet

Jeg vil si at det kommer an på managementet til artisten. Altså, man blir gjerne sjekket for kamera når man går inn. Men det er jo ikke noe problem å ubemerket få med et kamera inn, med mindre man har en gigantisk linse.

Når man først er inne kan man forhøre seg med f.eks. sikkerhetssjefen til artisten, det er denne som gir beskjed til det innleide security-firmaet om bilder er lov eller ikke.

Jeg har opplevd forskjellige ting, noen er veldig strenge og bilder er strengt forbudt, noen sier at man kan ta bilder mens pressefolkene er inne, mens andre sier at det bare er å knipse i vei.

Så for å oppsummere: Det kommer mer an på artisten enn på spillestedet.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet
Men det er jo ikke noe problem å ubemerket få med et kamera inn, med mindre man har en gigantisk linse.

Hva hvis man har et kamera med svær linse, men uten blitz, da?

Skrevet
Hva hvis man har et kamera med svær linse, men uten blitz, da?

Personlig har jeg opplevd at de ved inngangen sjekker kameraets evne til å ta nærbilder (hvor god zoom det har), men de har ikke sagt noe om blitz. Men det kan godt hende de tar kameraet ditt hvis de ser at det blitzer.

Det jeg gjør hvis jeg har med meg kompaktkamera på konsert er å smugle det inn i BH'en... :sjenert: Så venter jeg med å ta det ut til jeg ser om andre tar bilder, og om de bruker blitz. Jeg husker jeg var og så Manic Street Preachers en gang, da var det sinnssykt strengt og de tok kameraet fra ei jente ved siden av meg som snek seg til å ta ett eneste bilde. Hvis det er film i kameraet så tar de ut denne, hvis det er digitalt så sletter de bildene. Jeg tok ikke frem kameraet mitt på den konserten, for å si det sånn...

Bildet i signaturen min har jeg forresten tatt under en konsert. Da var det lov med zoom, så lenge man ikke tok video. :)

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

OK. Har ikke hørt det med BH'en før, he he. Jeg gjorde noe lignende selv en gang (ikke i Oslo Spektrum). Jeg hadde et filmkamera inni en lomme på en genser. Jeg fikk filmet to-tre sanger før noen kom og sa ifra at det ikke var lov å filme. :nei:

Bra bilde du har der. Jeg har også lyst til å ta slike bilder. Pleier ikke å gå så ofte på konsert, men har hatt med meg kameraet på forskjellige kamper (fotball, ishockey, baseball). Det pleier vanligvis å gå greit, men på O2-arenaen i London var det ikke lov med annet enn små kameraer. Husker at jeg ble så skuffet at det ødela hele kampen for meg. :tristbla:

• 3 uker senere...
Gjest Problematique
Skrevet
For å ta bilder så må man söke om akkreditering.

Nå vet ikke jeg hvor strenge de er med publikum i dag, men för når jeg gikk på en del konserter så ble vi alltid sjekket for kameraer (mobiler er det jo litt vanskeligere med), men jeg kan nesten garantere deg at de tar fra deg det om du har med et kamera,

Selv er jeg fotograf (freelanse), og jeg må alltid söke om å få ta bilder, og t.o.m. da er det regler man må forholde seg til (som at det normal kun er tilatt med blits under de 3 förste låtene og etter det er blitz forbudt etc )

Jeg har hørt at man må være tilknyttet et pressebyrå eller firma for å få foto-akkreditering, så jeg har aldri brydd meg med å søke noe sted... Selv om det er flere konserter jeg kunne tenkt meg å ha med kameraet på.

Skrevet

Man må være fotograf. Trenger ikke jobbe for noen.

Men om du egentlig er privatperson og har fått akkreditering og dukker opp som "publikum" med et lite kompaktkamera, så vil de nok begynne å stusse litt og sjekke opp mer info om deg, og rykter sprer seg fort innenfor de kretser, og akkreditering vil være vanskelig eller umulig å få senere (da de vil se på deg som useriøs)

Man søker ikke akkreditering for å kunne ha med seg kamera på konsert, man søker om det for å kunne ta bilder som en pressefotograf med tanke på å få solgt bilder senere.

Skrevet
niks det er ikke lov.

Jo, det KAN være lov.

Jeg vet at t.ex. Lars Winnerbäck lar fansen knipse bilder så mye de vil, så da kan man ta med kamera.

Men til vanlig, så er det ikke lov med kamera.

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Var på Jean Michel Jarre konsert i Spektrum i mai. Da satt jo mesteparten i salen og tok bilder med mobilkameraene sine!

Spektakulært lys-show!!! Og ingen vakter gjorde noe med det.

(husker ikke hva som sto på billetten)

Var på sånn River Dance show der en annen gang. Da satt det en dame og filmet med videokamera (et lite ett) og det tok vakten fra henne. Hun fikk det igjen etterpå men måtte slette det som var tatt opp.

En kompis av meg går på mange konserter og han tar alltid noen bilder med mobilkameraet sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...