DaYdReAm Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Dette mener den amerikanske legen og forfatteren bak sex-og samlivssiden Real Relationships, Les Parrot. (Link funnet her på sex og samlivssiden til KG) Myte: - Menn blir ikke fristet av andre kvinner i et lykkelig ekteskap. ”Feil! Det er ikke fristelsen i seg selv som er farlig, det er å gi etter for den som er problemet... Alle menn blir fristet av andre kvinner uansett hvor godt forholdet er eller hvor vakker kvinne de har som partner. Et lykkelig ekteskap beskytter ikke mot flørtende kvinner, men det handler om å styre seg selv. Parrot mener det er en god idè å ha et bilde av sin partner på kontoret, på mobilen, i lommeboka slik at man husker sitt forhold og dets forpliktelser.” Mannen trenger påminnelser for å huske på sitt forhold og dets forpliktelser ?! Ærlig talt. Jeg driver for øyeblikket og leser en bok av Desmond Morris – Mann og kvinne”. Vil bare si at jeg blir provosert. Her er et uttrag: ”Nesten hver eneste dag av sitt voksne liv er alle sunne menn utro. Det kan tenkes at han bare er utro med øynene men hver gang han ser en tiltrekkende kvinne gå forbi, stirrer han på henne på en måte som ikke er til å ta feil av. Hvis omstendighetene tillater det, noe de sjeldent gjør, kan han gå lengre enn som så. Han er ikke interessert i å etablere ett nytt seriøst parforhold, men bare spre sitt genetiske materiell så vidt og bredt som mulig. Menneskenes sextrang er sterk, og derfor gir aldri guttene opp håpet. Mange gifte menn registrer at de oppfører seg slik av og til. De hverdagslige innerste tankene deres bygger seg opp til handling. Dette kan skje samtidig som de lever ut sitt liv som elskelige fedre og gode ektemenn. Et slikt bedrag fører til store ekteskapelige kriser, men det er forbausende hvor mange ekteskap som overlever slike kriser.” PUNKTUM. Jeg skulle likt å tatt han Desmond en skrape her. Med denne avsluttningen på avsnittet, sitter jeg igjen med følelsen av at vi bare skal GODTA at slik er det. Hva med å henvise til utviklingen av menneskers moral, intelligens og vilje til å være samboere/gifte i vår tid? Jeg nekter å godta denne svart/hvitt forklaringen på eventuelle sidesprang. Vi er da ikke huleboere lengre! Relasjonene mellom mann og kvinne er dypere enn "Jeg - jakte, du - samle planter og passe på bålet" og da bør vi også klare å oppføre oss derretter!! ”Hvis partilknytning har så stor betydning for reproduksjonen i vår art, hvorfor har så ikke evolusjonen sørget for at våre kjærlighetsfølelser er mer motstandsdyktige mot kjedsommelighet? Noe av svaret har å gjøre med urtidens formeringstempo. Før prevensjonsmidler ble tilgjengelige, Gikk parene i fra den ene graviditeten til den neste. I dag begrenser vi ikke bare formeringstempoet drastisk, men vi har også mye lengre levetid. Når det gjelder kvinner, er vi i følge Desmond sterkere knyttet til familien. Men vi kan også være utro hvis vi oppdager en yngre og mer viril mann. ”Hun presses av genene til å produsere det beste avkommet hun kan. Men hvis mannen hun har hjemme er ung og viril i tillegg til å være en god beskytter, ja da har hun alt hun trenger inne familien og er selvfølgelig helt trofast.” Jeg må le.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Og alt pisset han serverer er akkurat like gyldig for kvinner. Case closed.
Gjest Mann_40 Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Dette mener den amerikanske legen og forfatteren bak sex-og samlivssiden Real Relationships, Les Parrot. (Link funnet her på sex og samlivssiden til KG) Myte: - Menn blir ikke fristet av andre kvinner i et lykkelig ekteskap. ”Feil! Det er ikke fristelsen i seg selv som er farlig, det er å gi etter for den som er problemet... Alle menn blir fristet av andre kvinner uansett hvor godt forholdet er eller hvor vakker kvinne de har som partner. Et lykkelig ekteskap beskytter ikke mot flørtende kvinner, men det handler om å styre seg selv. Parrot mener det er en god idè å ha et bilde av sin partner på kontoret, på mobilen, i lommeboka slik at man husker sitt forhold og dets forpliktelser.” Mannen trenger påminnelser for å huske på sitt forhold og dets forpliktelser ?! Ærlig talt. Jeg driver for øyeblikket og leser en bok av Desmond Morris – Mann og kvinne”. Vil bare si at jeg blir provosert. Her er et uttrag: ”Nesten hver eneste dag av sitt voksne liv er alle sunne menn utro. Det kan tenkes at han bare er utro med øynene men hver gang han ser en tiltrekkende kvinne gå forbi, stirrer han på henne på en måte som ikke er til å ta feil av. Hvis omstendighetene tillater det, noe de sjeldent gjør, kan han gå lengre enn som så. Han er ikke interessert i å etablere ett nytt seriøst parforhold, men bare spre sitt genetiske materiell så vidt og bredt som mulig. Menneskenes sextrang er sterk, og derfor gir aldri guttene opp håpet. Mange gifte menn registrer at de oppfører seg slik av og til. De hverdagslige innerste tankene deres bygger seg opp til handling. Dette kan skje samtidig som de lever ut sitt liv som elskelige fedre og gode ektemenn. Et slikt bedrag fører til store ekteskapelige kriser, men det er forbausende hvor mange ekteskap som overlever slike kriser.” PUNKTUM. Jeg skulle likt å tatt han Desmond en skrape her. Med denne avsluttningen på avsnittet, sitter jeg igjen med følelsen av at vi bare skal GODTA at slik er det. Hva med å henvise til utviklingen av menneskers moral, intelligens og vilje til å være samboere/gifte i vår tid? Jeg nekter å godta denne svart/hvitt forklaringen på eventuelle sidesprang. Vi er da ikke huleboere lengre! Relasjonene mellom mann og kvinne er dypere enn "Jeg - jakte, du - samle planter og passe på bålet" og da bør vi også klare å oppføre oss derretter!! ”Hvis partilknytning har så stor betydning for reproduksjonen i vår art, hvorfor har så ikke evolusjonen sørget for at våre kjærlighetsfølelser er mer motstandsdyktige mot kjedsommelighet? Noe av svaret har å gjøre med urtidens formeringstempo. Før prevensjonsmidler ble tilgjengelige, Gikk parene i fra den ene graviditeten til den neste. I dag begrenser vi ikke bare formeringstempoet drastisk, men vi har også mye lengre levetid. Når det gjelder kvinner, er vi i følge Desmond sterkere knyttet til familien. Men vi kan også være utro hvis vi oppdager en yngre og mer viril mann. ”Hun presses av genene til å produsere det beste avkommet hun kan. Men hvis mannen hun har hjemme er ung og viril i tillegg til å være en god beskytter, ja da har hun alt hun trenger inne familien og er selvfølgelig helt trofast.” Jeg må le. Du kan le så mye du vil men det er faktisk mange situasjoner hvor mange menn daglig kjemper mot instinktene for å overholde samfunnets normer. Og vi taper ofte ...
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 DaYdReAm, du trenger kanskje en realitycheck. For det første er du ikke en mann, så hvordan skal du vite hvordan det er å være mann? Det blir også litt dumt å klage på at dette er en alt for enkel forklaring når det tross alt er urinstinktet han prater om. Selvsagt er det enkelt forklart. Han sier ikke at alle menn er utro og har seg med andre kvinner, han sier at vi alle tenker på det og at vi aldri slutter å være interessert i andre kvinner til tross for at vi gifter oss. Det er nok en veldig riktig påstand. Når menn er utro kan det faktisk være så enkelt. Han sier vel ikke at du må godta det, med det er i mange tilfeller så sort/hvitt
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg syns det er bra jobba av Trådstarter å bli provisert pga mannelige innstinkter som folk faktisk er født med... Er som å si at jeg blir så sinnsykt provisert at dere skal drive å syte og kjefte bare fordi dere har litt mensen eller fordi dere tror dere er feite hele tiden...?
Gjest Iah Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Han sier ikke at alle menn er utro og har seg med andre kvinner, han sier at vi alle tenker på det og at vi aldri slutter å være interessert i andre kvinner til tross for at vi gifter oss. Det er nok en veldig riktig påstand. Som er like gyldig for kvinner.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 La nå de se på andre damer er ikke noe gale i det, selv ser jeg på menn hele tiden- ikke alle jeg kunne tenkt meg i sengen da, ganske få- det er så mange hårløse menn der ute.
Gjest Langt mot Nord Skrevet 6. oktober 2009 #8 Skrevet 6. oktober 2009 Er urinstinktet så sterkt at man føler en trang til å barbere scrotum før man stikker ut på byen, eller har det slik at alfahanner er de som vet å groome seg ettersom hvis man har skitt under neglene så er løpet kjørt? La oss si at flokken blir stor og feit, en trenger nesten ikke løfte en finger for å få mat etc. Hvordan vil disse driftene da slå ut, rasjonellt sett så burde alle menn da bli sæddonnorer for å spre sine gener på en mest effektiv måte? Seksualdriften er limbo, derav er noen bestandig en bimbo.
DaYdReAm Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2009 Nei, jeg er ikke mann. "Han sier ikke at alle menn er utro og har seg med andre kvinner, han sier at vi alle tenker på det og at vi aldri slutter å være interessert i andre kvinner til tross for at vi gifter oss. Det er nok en veldig riktig påstand." Ja jeg er enig her. vi jenter kikker da også på andre. Men, de som velger å gå skrittet helt ut med en annen kvinne selv om de er i et forhold, har i følge desmond denne sterke trangen til å følge urinstinktet sitt. "mannen må bli -minnet på- at han har et forhold der hjemme." dere er vel mer oppegående enn som så i dagen samfunn? jeg håpet på at dere menn ville gi meg svar som handlet om at de fleste av dere har fornuft som seirer over urinstinktet.
Rimmern Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 Det er lite innenfor moderne, seriøs forskning - både genetisk, psykologisk, antropologisk og sosiologisk - som støtter om om denne oppfatningen at biologien og genene styrer oss i den grad det påstås her. Veldig lite. Og det gjør det relativt lite interessant å lese slikt.
Gjest Gorgonzola Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg har ikke lest all verden om dette temaet men ut i fra sitatene hos denne Les Parrot mener jeg at makan til platt generalsiering skal man lete lenge etter. Som om menn er fanget i samfunnets tvangslenker om monogami og parforhold og innerst inne ønsker seg noe helt annet. Når det er sagt vil jeg hevde at jeg, genetisk og automatisk, tiltrekkes av pene(i mine øyne) utgaver av det motsatte kjønn. Dersom det å "kle av" ei dame med øynene, tenker "skitne tanker" om et snasent eksemplar av arten hvis jeg ser en slik er utroskap - vel da er jeg utro nesten daglig. Nå er min definisjon av utroskap en ganske annen. Jeg innbiller meg at de fleste kvinner og menn lett henfaller til tanker utenom de politisk korrekte normer dersom de ser en person av motsatt kjønn de finner attraktive. Og i tankeverden er det meste lov, også her. Jeg finner meg derimot ikke i å bli karakterisert som en utro jævel som ikke evner å styre meg eller greie å leve sammen med en kvinne og samtidig ha et vedvarende grunnleggende behov for å spre genene mine hos et hav av andre kvinner. Jeg er kommet noe lengre enn sjimpansene og løvene i så måte, og jeg er helt sikker på at 99,99% av alle andre menn likner mer på meg enn på de nevnte dyr.
Kamikatze Skrevet 7. oktober 2009 #12 Skrevet 7. oktober 2009 Vel... Ikke engang dyra, med sine instinkter, lar instinktene få styre hele showet. Hos sosiale dyr, som for eksempel hos ulv, hender det at kåte dyr prøver seg, og kan bli satt på plass av dyr med høyere hierarkisk rang, eller risikere en helvetes baluba med en alfa. Men normen er, til tross for et og annet forsøk fra et enkeltindivid, at det sosialt aksepterte mønsteret opprettholdes, uten at noen prøver seg og tuktes. Vi bør være varsomme med å senke ville dyrs moral ned til vårt nivå.
Rimmern Skrevet 8. oktober 2009 #13 Skrevet 8. oktober 2009 Mennesker er også dyr, i nøyaktig samme grad som andre dyr. Forskjellige fra de fleste andre, men det gjelder også de fleste andre.
Gjest bare bea Skrevet 9. oktober 2009 #14 Skrevet 9. oktober 2009 Med andre ord er menn bare avlshingster og ikke verdig å kaste vekk følelser og tanker på? Høres ut som en god idè.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #15 Skrevet 9. oktober 2009 Med andre ord er menn bare avlshingster og ikke verdig å kaste vekk følelser og tanker på? Høres ut som en god idè. Og da blir det desto mere damer på deg, bea...
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #16 Skrevet 15. oktober 2009 Det er umulig å rekonstruere "urmennesket". Vi vet altfor lite om hvordan samfunnsformene forholdt seg i forhistoriske tider. Alle teorier som søker å forklare menneskets atferd med nedarvede instinkter må tas med en stor klype salt. De er alltid svært omstridte, og vil alltid, i manges øyne, være altfor dårlig vitenskaplig begrunnet til å tas seriøst. Sosiobiologi og andre mer eller mindre vitenskaplige retninger som leter etter disse såkalte urinstinktene er svært populære å bruke til å støtte opp om saker som man i mer seriøs forskning ikke finner bevis for. Rasisme og kvinnediskriminering er klassikerne. At menn står hevet over kvinnen, og at de pga gener/instinkter skal kunne unnskyldes for alt fra voldtekt, til utroskap, til dominering av sin partner, finner man ikke bevis for i noen seriøs, moderne forskning. Det er miljøet som i all hovedsak bestemmer hvordan vi mennesker oppfører oss. Hvordan vi er oppdratt, og hvordan vår oppvekst og omverden er, er det som preger oss. En mann som er utro er utro pga f.eks mangel på respekt for sin partner, og kanskje mangel på empati osv - ikke fordi han har et slags "utro-gen" implantet i skallen. Kvinner er forøvrig statistisk sett like ofte utro som menn, så i så fall burde disse "forskerne" klare å finne et lignende gen hos kvinner også.
Gjest Gorgonzola Skrevet 15. oktober 2009 #17 Skrevet 15. oktober 2009 Er arv/gen - betraktningene mer omstridt enn miljø/kultur betraktningene da? Det kommer vel an på hvem du spør.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #18 Skrevet 15. oktober 2009 DaYdReAm, du trenger kanskje en realitycheck. For det første er du ikke en mann, så hvordan skal du vite hvordan det er å være mann? Det blir også litt dumt å klage på at dette er en alt for enkel forklaring når det tross alt er urinstinktet han prater om. Selvsagt er det enkelt forklart. Han sier ikke at alle menn er utro og har seg med andre kvinner, han sier at vi alle tenker på det og at vi aldri slutter å være interessert i andre kvinner til tross for at vi gifter oss. Det er nok en veldig riktig påstand. Når menn er utro kan det faktisk være så enkelt. Han sier vel ikke at du må godta det, med det er i mange tilfeller så sort/hvitt Om dere har det slik, så er jeg faktisk glad jeg er kvinne! For meg høres dette splittende ut..Jeg tror jeg hadde blitt gal i hodet dersom jeg skulle vært på " jakt" instintivt hver dag, men så kunne jeg ikke gripe det jeg hadde lyst på. Fy faen for et liv spør du meg...
Kamikatze Skrevet 16. oktober 2009 #19 Skrevet 16. oktober 2009 [...] "mannen må bli -minnet på- at han har et forhold der hjemme." dere er vel mer oppegående enn som så i dagen samfunn? jeg håpet på at dere menn ville gi meg svar som handlet om at de fleste av dere har fornuft som seirer over urinstinktet. Uten urinstinktet ville hverken kvinner eller menn vært nevneverdig interessert i hverken parforhold eller paringslek. Å forklare et instikt, eller et nedarvet reaksjons- og handlingsmønster betyr ikke at utroskap forsvares. Kun at mekanismen bak den forklares. Det er den samme mekanismen som får oss til å lete etter en partner i første omgang. Når først forholdet er et faktum, så er vel samholdet mer sosialt betinget enn instinktivt. Alt dette forklarer er at menn observerer kvinner rundt seg, og at dette er en prossess som deres kvinner ikke vil greie å styre. Det eneste disse han skal-ikke-se-på-andre-enn-meg-fanatikerne risikerer ved ikke å innse at ethver kvinnes fremtoning vurderes utifra seksuell "nytteverdi", er å gjøre ham til løgnere. Men fra å observere at en kvinne er attraktiv, til å stappe henne i sengen, da nytter det ikke med bilde av kjerringa om impulskontrollen er så lav. Flesteparten av menn i forhold er trofaste. På tross av instinkt, biologi, psykologi og hele den suppa. For ennå finns der litt ære igjen. Ære, den kvinner ofte tenderer å latterliggjøre, er paradoksalt nok det eneste som gjør at gubben reserverer en eksklusiv plass for deg. Og det helt uten behov for å henge bilder av deg rundt over alt! (Hehe, den bildetingen var litt nusselig, da.) Andre jenter blit ikke mindre deilige av den grunn...
Rimmern Skrevet 16. oktober 2009 #20 Skrevet 16. oktober 2009 Er arv/gen - betraktningene mer omstridt enn miljø/kultur betraktningene da? Det kommer vel an på hvem du spør. Det kommer selvsagt an på. Men moderne forskning har en ganske betydelig konsensus på at miljø er viktigere enn arv/genetikk. Vi har kommet ganske langt siden "The Selfish Gene" på 70-tallet, for å si det slik, og vi vet at det er langtfra så enkelt som fagfolk trodde den gangen. Det er selvsagt forskere som fortsatt holder på ensidige forklaringer - f.eks. en del av de som Harald Eia intervjuet i forbindelse med dette nye tv-programmet, men de fleste av disse er ikke veldig ansett av resten av miljøene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå