Nigo-san Skrevet 7. oktober 2009 #21 Skrevet 7. oktober 2009 Hårvask er som tannpuss, det er noe man ikke kommer unna om man liker det eller ei. Om så barnet hyler og skriker i protest, så må det gjøres, og da gjør du det. Småsnakker og trøster underveis, selvsagt, og en god kos etterpå, men det er ikke vits i å lage et stort problem ut av det. De må vaske seg, og derfor må de. Mine store unger elsker å dusje i dag, selv om et par av dem hylte som stukne griser da de var små. Men i mellomtiden må de tross alt holdes relativt rene, og at en ett/toåring ikke digger hårvask overrasker ikke meg. Jeg hadde dog neppe giddet å iverksette diverse tiltak eller "to voksne på ett barn" bare for å få vasket møkkete hår.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #22 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg kjøpte en "shampo-skjerm" til dattera mi. Tror de har det på en del babyutstyrsbutikker. Ser nesten ut som en solskjerm og sitter helt tett inn til hodet, og hårvasken går unna uten noe som helst problemer, i motsetning til før når det bare blei skriking pga vann i øynene. Fantastisk ting som virkelig anbefales Husker mamma brukte noe lignende på meg når jeg var liten.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #23 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg likte ikke selv å få vann i ansiktet som liten og hadde en snill mamma som forsiktig skylte ut shampooen i håret mitt og passet på at jeg ikke fikk noe i øynene. Tanten min var ikke sånn, hun bare skylte over hele hodet på en gang så jeg skvatt, så fikk jeg shampoo i øynene som sved og da jeg gråt bare lo hun. Jøss, tenk at jeg husker det... Jeg var vel rundt 5 år den gangen, tenker jeg. Hennes egen datter elsket å sprute og plaske, så hun var vel vant til det. Jeg har selv gjort følgende når jeg skyller shampoo på barn: Starter i bakhodet og skyller godt der før jeg tar tak under haken og tipper hodet litt bakover mens jeg sier "Hodet bakover" og skyller midt oppå. Så tar jeg haken litt lenger bakover og sier igjen "Hodet bakover" og skyller foran, mens jeg holder hånden i pannen for å unngå at det renner i ansiktet. De tar gjerne hodet ned en gang eller to, da lar jeg vannet renne i bakhodet igjen og fortsetter forfra. Det gjør dem trygge på meg og gjør at de lar meg skylle uten protester. Det gjør også at jeg blir fortere ferdig og at de blir mindre utålmodige. Jeg har ikke gjort dette på så små barn som 1 år, men har gjort det på en fransk gutt på 2 år og klarte det selv med litt språkutfordringer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå