Rime Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Sliter litt med å vaske håret på min lille gutt etter at han passerte 1 år. Er liksom ikke aktuelt å bli lagt bakover i badekaret lengre, og å tømme vann over hodet er helt krise! Noen tips for å få vasket håret på barnet uten at det blir grin?
Gjest Chiffon Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg tok den harde måten, shanpo og spyling med klut forran øynene. Jeg synes det er bedre å bli fort ferdig med tårene en at ungen skal hyle seg igjennom en hel seanse av lure triks. Det tok dessuten ikke lange tiden før de vente seg til klut og spyling, og da forsvant tårene helt.
ibi Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Her har vi samme problemet med jenta mi på halvannet år. Hun vil ikke bli lagt bakover i badekaret og når hun skal få skyllet ut sjampoen, så bøyer hun hodet frem, slik at alt renner ned i ansiktet. Har forsøkt å få henne til å holde klut foran ansiktet, men det nekter hun. Så her blir det hardt mot hardt og får det raskt unnagjort med litt grining ei lita stund, i stedenfor å hale det ut med luring og grining over tid. Tar hånda mi foran panna hennes som en "skygge" som kan ta av for det meste av vannet og såpen, og skyller raskt med dusjen. Er snakk om bare sekunder som skal til før hun er såpefri i håret. Sier i fra til henne at vi skal skylle ut sjampoen, slik at hun er klar over at hun får vann i hodet og ansiktet en kort stund. Og masse skryt når hun er ferdig. Hun gråter litt kanskje et halvt minutt, men så er alt glemt. Vi bruker også sjampo som skal være mild for øynene, ala "no tears". Forhåpentligvis finner hun plutselig ut av at det ikke er så farlig å få skyllet ut sjampoen allikevel. Hun kan godt sprute og helle vann over hodet sitt selv, uten at det gjør henne noe. Det er bare det at når mamma eller pappa gjør det, så liker hun det ikke... Vi tar også hårvasken helt i begynnelsen av badet. Da er det fortsatt så gøy å bade at hårvasken og skyllingen fort blir glemt, så leker hun og har det gøy etterpå.
Timian Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Sliter med det samme! Tenkte jeg skulle prøve å ta han med inn i dusjen og vaske håret hans der... Har ikke helt troen på at det skal endre så mye, men må prøve litt forskjellig! Jeg var "redd" for vann i ansiktet (i dusjen, da!) til langt opp på ungdomsskolen. Tenkte ikke over at jeg var redd, men fikk en kommentar om at det så ut som om jeg var redd for vannet fordi jeg bøyde hodet så langt vekk fra strålen... Jeg tror det kom av at mamma hadde et svare strev med å vaske håret mitt da jeg var liten og muligens skremte meg litt... Prøver å unngå det med gutten min, da!
Umuriel Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Vi har også problemer med hårvask på sønnen vår på snart to. Har løst det ved at pappaen holder hendene sine mot panna hans slik at ingenting kommer i øynene, samtidig som han får en leke å holde på med. Så vasker jeg håret i full fart. Litt knotete, men vi vasker ikke håret mer enn max en gang i uka. Hvis han dusjer sammen med en av oss bryr han seg ikke om vann i håret/øynene, så det hender jeg vasker det kjapt hvis jeg har ham med meg i dusjen.
MarianneE Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg tok den harde måten, shanpo og spyling med klut forran øynene. Jeg synes det er bedre å bli fort ferdig med tårene en at ungen skal hyle seg igjennom en hel seanse av lure triks. Det tok dessuten ikke lange tiden før de vente seg til klut og spyling, og da forsvant tårene helt. Jeg og, bare uten det der med klut forran øynene. bruker slangen og spyler håret hennes bak først, så legger jeg hånda mi i panna hennes og "stryker" vannet bakover. Hjalp og da vi lot henne leke med vannslangen i dusjen. Søl, men hun vente seg kjapt til den.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 jeg ville vært forsiktig med å ta det den harde måten, med tårer og det hele, for å få det unnagjort i en fei. En gutt på 1 år og oppover kan vel kanskje bare vaskes med klut i håret. Eventuelt skylle med hånddusj mens han sitter helt oppreist, start fra ryggen og gå varsom oppover, unngå å få vann i ansiktet. som en skriver her, traumatiske opplevelser tidlig i dusj/bade karrieren kan påvirke i mange år. Som min egen datter...
Rime Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg ser jeg har fått forskjellige råd her... Jeg har jo vært veldig forsiktig hittil, fordi jeg merker at han er redd. Det er ikke noe koselig. Men håret må jo vaskes... Han synes det var så stas å bade før. Nå vil han bare opp etter at vi har vaska håret.
Gjest X Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Som de andre her, så likte ikke mine barn heller å vaske håret. Dette ble hos oss også gjort fort og bestemt,men med gråting. Tviler på at det er mulig å vaske håret på et så lite barn uten at det gråter litt. Nå er barna mine store/voksne og ingen har hatt vannskrekk/dusjeskrekk eller har vært ekstremt redd for å få vann i øynene.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg bruker balsammetoden(google det) på håret til min datter. Vasker kun med balsam og grer det mens balsamen sitter i håret. Skyller med en liten kopp. Hun har ofte med seg dukken sin i badekaret, dukken må også vaske håret, det hjelper for når datteren min er ferdig med å vaske håret er det dukken sin tur:) Før gråt hun når håret skulle vaskes, virker som hun er veldig redd dusjen. Nå går det mye bedre. Synes ikke dere skal bruke "den harde metoden når dere vasker håret til barna deres, det trenger ikke være sånn!
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Dere sier dere vasker håret ca en gang i uka på deres håpefulle. Dersom hårvasken er en grusom affere for både barn og fere, hva med å forsøke å vaske det oftere i en periode for å se om barnet venner seg til å vaske håret.
Brukernavn Skrevet 7. oktober 2009 #12 Skrevet 7. oktober 2009 Svømmebriller har vært godt mottatt hos oss
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #13 Skrevet 7. oktober 2009 Dere sier dere vasker håret ca en gang i uka på deres håpefulle. Dersom hårvasken er en grusom affere for både barn og fere, hva med å forsøke å vaske det oftere i en periode for å se om barnet venner seg til å vaske håret. Kan ikke skjønne at det er ok å vaske håret til barna ca en gang pr uke. Min toåring har ofte håret fullt av sand etter lek i barnehagen så det må vaskes ofte. Vanlig renslighet er vel vask av hår og bad/dusj annenhver dag.
Rime Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 7. oktober 2009 Her hadde det vel vært en fordel å vært på babysvømming tenker jeg Å legge ungen bakover og skylle med en kopp hadde vel vært det beste, men å legges bakover er i hvert fall uaktuelt. Får prøve rådene jeg har fått:)
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #15 Skrevet 7. oktober 2009 Babysvømming har helt klart vært en fordel her. Vi har brukt den samme metoden til å vaske håret, som vi brukte for å vende henne til å få vann i ansiktet og holde pusten. Vi skyller bak først og hun sitter hele tiden rett opp i baljen sin. Så teller vi til tre og skyller foran, enten med en liten kopp eller med dusjen. Dusjer i kanskje tre sekunder og sier "tittei" og klapper og skryter når hun åpner øynene. Gjentar til all shampoo er ute. Prøver å gjøre det til en lek. Hun syns også det er kult hvis teller til tre og hun tømmer vann på seg selv. Det gjør ikke vondt å få vann i ansiktet, men det er godt å være klar til det og ha anledning til å lukke øynene før vannet kommer. Datteren vår er forøvrig snart halvannet år:)
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #16 Skrevet 7. oktober 2009 Kan ikke skjønne at det er ok å vaske håret til barna ca en gang pr uke. Min toåring har ofte håret fullt av sand etter lek i barnehagen så det må vaskes ofte. Vanlig renslighet er vel vask av hår og bad/dusj annenhver dag. Du burde ikke vaske med såpe så ofte ihvertfall. Det ødelegger det naturlige fettlaget som skal beskytte huden til barnet
Umuriel Skrevet 7. oktober 2009 #17 Skrevet 7. oktober 2009 Kan ikke skjønne at det er ok å vaske håret til barna ca en gang pr uke. Min toåring har ofte håret fullt av sand etter lek i barnehagen så det må vaskes ofte. Vanlig renslighet er vel vask av hår og bad/dusj annenhver dag. Og min toåring bruker lue i barnehagen, og har stort sett alltid rent hår. Han bader/dusjer 3-4 ganger i uka, men håret vasker vi en gang i uka eller ved behov (svært sjeldent behov utover den ene gangen i uka). Egne erfaringer tilsider dessuten at jo oftere man vasker håret, jo fortere fettete og skittent blir det.
Fat Sally Lee Skrevet 7. oktober 2009 #18 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg har ikke barn selv, men kjenner jeg får småpanikk selv ved tanken på å ligge bakover mens noen spyler vann i nærheten av ansiktet mitt. Da vil jo såpe og vann kommer i øyne, nese og munn hvis man skulle bomme! Ikke vil det renne unna så fort, heller. Har dere prøvd å la barnet bøye seg over badekarkanten med ansiktet ned mens dere heller vann i håret? Med klut/svømmebriller over øynene vil jeg tro dette er mer behagelig, det husker jeg fra jeg var liten. Da vil jo vannet renne unna om det skulle komme noe i ansiktet, og barnet blir satt i en posisjon hvor det har mer kontroll selv. Jeg vet i hvertfall at jeg heller ville blitt vasket slik selv hvis jeg hadde trengt hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #19 Skrevet 7. oktober 2009 1) Barnet fanger opp at du gruer deg til hårvasken, så der må du gå en runde med deg sjøl og rydde opp i egne følelser. 2) Tvangsvask er grusomt, så det bør unngås. Men når håret er fullt av sjampo og ungen begynner å hyle, må du skylle, og da er det best å være kontant. 3) Vask én gang i uka (fast dag) er lurt, da blir det ikke noe mas fra foreldrene de andre dagene, og barnet vet hva som skal skje. 4) Det er helt lov å koble bad/hårvask og lørdagsgodteri
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #20 Skrevet 7. oktober 2009 Du burde ikke vaske med såpe så ofte ihvertfall. Det ødelegger det naturlige fettlaget som skal beskytte huden til barnet Bruker kun produkter fra Iherb.com Deilige oljer og naturlig balsam samt såper med eteriskeoljer. Huden blir ikke tørr. Barn er nok forskjellig, datteren min er ihvertfall skikkelig møkkete etter en dag i barnehagen, sand overalt! Så det bli bading med hårvask annenhver dag, som sagt litt lengre opp her så bruker jeg balsammetoden ved hårvask noe som er skånsomt for lillemor!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå