Gå til innhold

Hacking i et nettverk

Fremhevede innlegg

Gjest padawan
Skrevet
Dessuten har det ikke så fryktelig mye å si om du er koblet opp trådløst eller med ledning. Det er selve internettilgangen som gjør PCen din sårbar.

greit nok at en er sårbar så lenge en er koblet opp til internett men å si det er like trygt (les: sikkert) å bruke trådløst nettverk som kablet nettverk er å ta i litt vel mye synes jeg. bruker du trådløst nettverk kan gud og hvermann finne ut hva du gjør på nettet. (så lenge de har litt datakunnskap og det har tydleigvis naboen i dette tilfelle)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pernille_*
Skrevet
At det er mulig betyr ikke at de gjorde det da :) Dessuten har det ikke så fryktelig mye å si om du er koblet opp trådløst eller med ledning. Det er selve internettilgangen som gjør PCen din sårbar. Så lenge du har brannmur (dette følger med ihvertfall Vista og Windows 7) og en antiviruskontroll gjør du så mye du kan for å forhindre at noen bryter seg inn på PCen din. Det finnes så mange åpne PCer (som din egen) at de kriminelle heller tar de for å slippe arbeid.

Ok. Men i mitt tilfelle tror jeg ikke de jeg bodde hos er kriminelle og var ute etter noe. Mer at de kanskje bare var nysgjerrige..

Du kan se litt på denne siden for å få noen tips :)

http://www.idg.no/pcworld/article125037.ece

Mange takk :)

greit nok at en er sårbar så lenge en er koblet opp til internett men å si det er like trygt (les: sikkert) å bruke trådløst nettverk som kablet nettverk er å ta i litt vel mye synes jeg. bruker du trådløst nettverk kan gud og hvermann finne ut hva du gjør på nettet. (så lenge de har litt datakunnskap og det har tydleigvis naboen i dette tilfelle)

Så det er sikkrere med kablet nettverk, slik jeg har nå? Så det betyr om noen skulle ville finne veien inn på min pc, så kan de like gjerne gjøre det fra andre siden av byen, eller en annen kant av landet (ikke nødvendigvis naboen)?

Skrevet

Mottatt. Formulerte meg litt dårlig. Mente ikke at det var like sikkert, men at det i hovedsak er nettilgangen som gjør deg sårbar.

Så det er sikkrere med kablet nettverk, slik jeg har nå? Så det betyr om noen skulle ville finne veien inn på min pc, så kan de like gjerne gjøre det fra andre siden av byen, eller en annen kant av landet (ikke nødvendigvis naboen)?

Det er sikrere med kabel, men du er aldri 100% sikker før du drar ut ledningen. Jeg synes ikke du skal tenke så mye på det. Man kan bli paranoid av mindre :fnise: Pass på at du har skrudd på automatiske oppdateringer og ikke installerer ulovlig kopiert programvare som du har lastet ned, så skal alt gå bra :]

Gjest Gjest_pernille_*
Skrevet
Det er sikrere med kabel, men du er aldri 100% sikker før du drar ut ledningen. Jeg synes ikke du skal tenke så mye på det. Man kan bli paranoid av mindre :fnise: Pass på at du har skrudd på automatiske oppdateringer og ikke installerer ulovlig kopiert programvare som du har lastet ned, så skal alt gå bra :]

Hehe, ja du har rett. Fikk litt paranoide-tendenser her ja, men det er bare fordi jeg ikke kan så mye om datasikkerhet.

Men brannmur, antivirus etc. er på plass!

Mange takk for hjelpen :)

Gjest padawan
Skrevet
Men brannmur, antivirus etc. er på plass!

da ehar du gjort ditt for å sikre deg ;)

Gjest Gjest_pernille_*
Skrevet

Bare en liten ting til :)

Når jeg nå har en kablet nettverkstilkobling, blir informasjonen som blir sendt og mottatt kryptert?

Hvor går jeg eventuelt for å "slå på" det?

Skrevet

Det blir ikke kryptert nei, og normalt har man heller ikke mekanismer for å gjøre dette. Hvordan hadde du tenkt at noen skulle avlytte nettverkstrafikken din via kabel?

Gjest En gjest
Skrevet
Det blir ikke kryptert nei, og normalt har man heller ikke mekanismer for å gjøre dette. Hvordan hadde du tenkt at noen skulle avlytte nettverkstrafikken din via kabel?

Det går an det ja, rent teknisk, men det er liten fare for at en privatperson blir utsatt for det.

En kan f.eks.

-Bruke en keylogger e.l. (det går selvfølgelig også an ved trådløst.)

-Koble seg inn med en annen kabel (og da må en ha fysisk tilgang).

-Også kabler sender ut signaler som kan fanges opp med avlyttingsutstyr. Men slikt utstyr tror jeg bare det er CIA, FBI, Mossad og diverse andre overvåkere med mye penger som har. (Og hvis en som privatperson mener seg utsatt for noe sånt, så er en enten samfunnsfiende eller paranoid.)

Gjest Gjest_pernille_*
Skrevet

Det går an det ja, rent teknisk, men det er liten fare for at en privatperson blir utsatt for det.

En kan f.eks.

-Bruke en keylogger e.l. (det går selvfølgelig også an ved trådløst.)

-Koble seg inn med en annen kabel (og da må en ha fysisk tilgang).

-Også kabler sender ut signaler som kan fanges opp med avlyttingsutstyr. Men slikt utstyr tror jeg bare det er CIA, FBI, Mossad og diverse andre overvåkere med mye penger som har. (Og hvis en som privatperson mener seg utsatt for noe sånt, så er en enten samfunnsfiende eller paranoid.)

Hehe, ok da så :)

Takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...