Gå til innhold

Kjøpe sammen, men betale ulikt, hva skjer ved brudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal sette opp en avtale (samboerkontrakt, testamenter) hos advokat nå når jeg kjøper meg inn i samboers bolig. Vi bruker advokat fordi det er særkullsbarn inne i bildet, samt formuer og eiendom.

Jeg lurer på: setter advokaten opp selve teksten, eller må vi utforme den selv?

Videre:

Når vi kjøper ting sammen, f.eks bil, møbler, hytte..., så betaler vi ulikt pga ulik inntekt osv, men eier sammen. Vil vi da eie 50-50 ved brudd, eller vil den som har betalt mest også eie mest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dere som bestemmer hvordan det skal settes opp i avtalen.

Velger dere at det skal stå at dere eier boligen 40/50 ja så gjør dere det og da blir det også fordelt sånn om dere flytter fra hverandre.

Dere kan også sette opp i avtalen hvem som eier hva. F.eks. at du eier en sofa og han eier en tv - alt etter hvem som har kjøpt det.

Skrevet

Advokaten formulerer teksten, men hva som skal stå der, bestemmer jo dere.

Når dere har separat økonomi, er det naturlig at dere har eierandeler etter innbetalt andel, ellers er det jo en netto overføring av verdier fra den som betaler mest til den som betaler minst. Det er kanskje ikke den som har mest, interessert i?

Hverken advokat eller samboerkontrakter/testamenter legger noen andre føringer enn det som er loven som alle må innrette seg etter.

Disse avtalene er nettopp avtaler mellom dere, slik at dere må bli enige. Avtalene bare formaliserer det dere bestemmer, slik at det står fast ved samlivsbrudd el dødfall.

Skrevet

Advokaten formulerer teksten, men hva som skal stå der, bestemmer jo dere.

Når dere har separat økonomi, er det naturlig at dere har eierandeler etter innbetalt andel, ellers er det jo en netto overføring av verdier fra den som betaler mest til den som betaler minst. Det er kanskje ikke den som har mest, interessert i?

Hverken advokat eller samboerkontrakter/testamenter legger noen andre føringer enn det som er loven som alle må innrette seg etter.

Disse avtalene er nettopp avtaler mellom dere, slik at dere må bli enige. Avtalene bare formaliserer det dere bestemmer, slik at det står fast ved samlivsbrudd el dødfall.

Skrevet

Advokaten setter opp selve teksten ja, det er jo det dere betaler for. Men dere bør jo være enige om hva dere ønsker å oppnå med teksten. Eventuelt har advokaten sikkert ulike forslag til hvordan "folk" gjør det.

Om dere skal eie 50/50 selv om den ene betaler mer, er jo også noe dere kan bli enige om dersom dere ønsker det. Men jeg ville vel i utgangspunktet tenke at det er rettferdig at den som betaler mest også eier mest ved brudd.

Skrevet
Om dere skal eie 50/50 selv om den ene betaler mer, er jo også noe dere kan bli enige om dersom dere ønsker det. Men jeg ville vel i utgangspunktet tenke at det er rettferdig at den som betaler mest også eier mest ved brudd.

Hvis det gjelder bolig, hus og hytte,ja. Men hvis det gjelder innbo og løsøre, og bil som brukes til kjøring av barn og handling til familien osv,så synes jeg det er riktigere å eie likt selv om man har betalt ulikt. Ved brudd/død er det vel det som gjelder også, om ikke annet er presisert?

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Vedr bolig pleier man å sette opp slik:

Boligen i (adr)................................................

......................................................................gnr........ bnr......... i ......................... kommune eies av partene etter følgende eierforhold:

(Navn)..............................................eier.......%

(Navn)..............................................eier.......%

Alle utgifter vedrørende boligen, både nåværende og fremtidige, er partene ansvarlige for:

a I forhold til eierbrøker

b I henhold til særskilt avtale

Uavhengig av hvem som er ansvarlig for boliglånet overfor kreditor, er partene ansvarlige seg imellom for lånet på følgende måte:

Lån nr. .......................................................... i (finansinst.).................................................... er

(navn) .......................... ansvarlig for med ....... % og (navn) ........................... ansvarlig for med .......%

Skrevet
Hvis det gjelder bolig, hus og hytte,ja. Men hvis det gjelder innbo og løsøre, og bil som brukes til kjøring av barn og handling til familien osv,så synes jeg det er riktigere å eie likt selv om man har betalt ulikt. Ved brudd/død er det vel det som gjelder også, om ikke annet er presisert?

For bil blir det litt mer komplisert ettersom bil ikke er en gjenstand som øker i verdi og den vil også stå på en person både forsikringsmessig og i biltilsynet.

Skal man ha noe deling på en bil så må man skriftlig sette opp at den skal selges og summen deles (hvis man tjener noe på den da) eller at den ene kjøper ut den andre (lønner seg for den som kjøper ut ettersom verdien alltid har sunket).

Ved død er det arveloven som gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...