Gjest gjest_fruen Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Ja, som overskriften tilsier, lurer jeg på hvor lønnsomt det er å ha BSU? Vi er begge midt i 20-åra, eier egen leilighet til 1,275 mill, boliglån på 1,25 mill. Sparer for tiden til sammen 900kr/mnd i ODIN-fond, ellers går alt rett i regninger, mat osv. Vet vi har råd til å spare en 1000-lapp or so i mnd i BSU, dersom vi omrokkerer ting litt. Men i hvor stor grad lønner det seg? Er dette noe vi rett og slett bør prioritere? Har vi mulighet til å ikke betale inn dersom det skorter litt en mnd? Hvor stort er skattefradraget? Hvilke ekstra muligheter byr dette på i forhold til kjøp av vår neste bolig (innen ca 3 år?) Vi har ingen egenkapital utenom evt gevinst på salg av nåværende bolig.
Gjest Spinell Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Såfremt man har skattbar inntekt og ønsker å eie egen bolig en eller annen gang lønner det seg å ha BSU. Man kan spare inntil 20.000 per år, og det er ingen nedre grense man må sette inn. Du får skattefradrag på 20% for den summen du sparer. Det er jo en gavepakke! Har fondene dine garantert avkastning på 20% hvert eneste år? Det maksimale man kan spare er 150.000, og renta på BSU-kontoen er ikke blant de dårligste sparerentene. Pengene kan brukes til å betale ned boliglån eller som egenkapital ved kjøp av bolig. Tar du "hull på" kontoen, får du ikke starte på nytt igjen, så det lønner seg å spare til kontoen er fylt opp, eller til du er fylt 34 (what ever comes first). Jeg ville sagt: "Løp i banken og opprett en BSU-konto hver"! Jeg prioriterte i alle fall dette framfor fondssparing "da jeg var ung". Endret 6. oktober 2009 av Spinell
Østlandet Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg får sitere meg selv, fra et annet innlegg... BSU er virkelig gullkantet. BSU ordningen er endret fra i år. Du kan nå spare 20,000 i året og dermed få fratrekk på 4000 på skatt. Du kan spare max 150,000 i sparetiden, eller frem til du er 34 år. BSU er en helt gullkantet spareordning. Den beste du i det hele tatt kan ha. Finnes ikke maken. Hadde jeg vært i målgruppen (Er nok alt for gammel) så hadde jeg spart maks i dette. Så jeg får nok holde meg til aksjer /fond. Dette er bestemt av myndighetene og kunne gjerne vært, etter min mening noe høyere (30,000/år?), men jeg skjønner forsåvidt at den ikke er høyere. For den er jo isolert ganske dyr for staten, med skattefordelen. Men. den er altså ment for ungdom frem til 34 år, som en påskjønnelse for sparing til boligformål. Tenk på dette: Du får ofte noe høyere rente enn høyrentekonto. Du får helt direkte 4000 rett tilbake på skatten om du sparer maks pr år. Tenk over hvilken reell rente dette er i året. Kjempehøy. Finnes ikke bedre ordning. Hvilken aksje, eller fond kan garantere dette? Absolutt ingen. Men Viktig. Det er først når man betaler nok skatt (Har nok inntekt) at man får nytte av skattefordelen. Ingen vits i å begynne med BSU før man har nok inntekt. BSU kontoen skal kun brukes til boligformål. Derfor kjenner jeg flere som prøver å fortsette med denne (ikke bruke av den) selv etter at de kjøper sin første leilighet. Om de kan klare det da. Rett og slett for å få nytte av skattefordelen i flere år. Så, når de ikke har det lenger. Tenker de på å betale ned på lån.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Lurer på om man ikke har mulighet til å opprette BSU etter at man har kjøpt egen bolig? Vi opprettet BSU rett før vi kjøpte, samme år som vi fikk skattbar inntekt, puttet inn 15 000 hver i året. For oss betød jo dette 6 000 rett i lomma hvert år, BSU renta kun lå 0,25% under boliglånsrenta, så det var ikke mye vi tapte på å ikke plassere det i lånet heller. Så snart BSU'ene var fulle, betalte vi hele summen inn i lånet. Nettobesparelse for oss ble da 6000*6 = 36 000 kroner. Minus 0,25% rente på det vi evt. kunne redusert lånet med årlig.
Leifr Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Lurer på om man ikke har mulighet til å opprette BSU etter at man har kjøpt egen bolig? Det har man da. For å være mer presis: Sparebeløpet må brukes til å dekke utgifter til anskaffelse av ny bolig. Denne regelen omfatter også renter på innskudd som er påløpt til og med inntektsåret du fyller 33 år. Med ny bolig menes: Bolig som er kjøpt og tilflyttet etter at avtale om sparing er inngått. Bolig som er tilflyttet før dette tidspunktet, men hvor skatteyter senere får eiendomsretten til boligen, enten ved omdannelse til eierseksjon eller ved kjøp av leiet bolig. Bolig anskaffet til eget bruk selv om skatteyter på grunn av sitt arbeid eller av helsemessige eller lignende grunner som han ikke kjente eller burde kjenne på ervervstidspunktet, er forhindret fra å bruke boligen. Som utgift til anskaffelse av bolig regnes også: Kjøpesum for nødvendig tomt. Utbetaling på nødvendig aksje, andel eller obligasjon. Betaling av renter og avdrag på lån til bolig eller nødvendig aksje, andel eller obligasjon og liknende. Oppussing anses ikke som utgift til anskaffelse av bolig. Altså, hvis man allerede eier en bolig som man aldri har tenkt å flytte fra er det kanskje ikke så mye poeng i å opprette en BSU-konto, for da har man ikke noe fornuftig å bruke BSU-pengene til. Men hvis man planlegger å flytte (kjøpe noe større, for eksempel) en eller annen gang i framtida er det akkurat like lurt som hvis man bor på hybel eller noe.
Gjest gjest_fruen Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Tusen takk for svar! Da skal det opprettes BSU her i huset. Mannen min har en skattbar inntekt, så vi skal iallefall opprette BSU på ham. Jeg har kun hatt en sommerjobb i år, hvor jeg tjente 25.000. Ellers i året er min eneste "inntekt" kontantstøtte, barnebidrag og stipend-delen fra Lånekassa. Er det da noen vits i at vi oppretter BSU på meg? Regner med det bare blir sommerjobb neste år også, men etterhvert er jo planen at jeg skal bli ferdigutdannet, iløpet av en 3-årsperiode. Slik jeg forstår det i forhold til skattefradrag, er det da i vår situasjon mer gunstig at kun mannen min setter inn 1000 i mnd, framfor at vi setter inn 500 kr hver? Da dukker jo et nytt spørsmål opp; i tilfelle mannen min går bort. Fordeles da BSU-pengene etter normalt vis, dvs at ektefelle arver 1/3, barn arver 1/3, og den frie 1/3 kan tilskrives hvem som helst? Eller er det mulig å få inn i et testamente at BSU-kontoen er vår felles, til tross for at kontoen står i hans navn?
Gjest Spinell Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 Tusen takk for svar! Da skal det opprettes BSU her i huset. Mannen min har en skattbar inntekt, så vi skal iallefall opprette BSU på ham. Jeg har kun hatt en sommerjobb i år, hvor jeg tjente 25.000. Ellers i året er min eneste "inntekt" kontantstøtte, barnebidrag og stipend-delen fra Lånekassa. Er det da noen vits i at vi oppretter BSU på meg? Regner med det bare blir sommerjobb neste år også, men etterhvert er jo planen at jeg skal bli ferdigutdannet, iløpet av en 3-årsperiode. Slik jeg forstår det i forhold til skattefradrag, er det da i vår situasjon mer gunstig at kun mannen min setter inn 1000 i mnd, framfor at vi setter inn 500 kr hver? Da dukker jo et nytt spørsmål opp; i tilfelle mannen min går bort. Fordeles da BSU-pengene etter normalt vis, dvs at ektefelle arver 1/3, barn arver 1/3, og den frie 1/3 kan tilskrives hvem som helst? Eller er det mulig å få inn i et testamente at BSU-kontoen er vår felles, til tross for at kontoen står i hans navn? Hvis du ikke betaler skatt i det hele tatt, går du glipp av skattegevinsten ved sparing i BSU. Derfor vil det trolig ikke lønne seg for deg å "bruke opp noe av kapasiteten" på BSU-kontoen før du får skattbar inntekt. (Hvis du putter inn full pott hvert år kan du spare i 7 1/2 år før maks-summen er nådd.) For mannen din vil det trolig lønne seg å begynne å spare i BSU. Du kan jo spare i fond eller på vanlig sparekonto inntil du får skattbar inntekt. Ang. arverettigheter vet jeg ikke. Dette kan trolig banken svare deg på.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 Det har man da. For å være mer presis: Altså, hvis man allerede eier en bolig som man aldri har tenkt å flytte fra er det kanskje ikke så mye poeng i å opprette en BSU-konto, for da har man ikke noe fornuftig å bruke BSU-pengene til. BSU-konto kan brukes til å nedbetale lån, og ofte vil "inntekten" på den være bedre enn boliglånsrenta (når man tar med skattefordel).
Malama Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 BSU-konto kan brukes til å nedbetale lån, og ofte vil "inntekten" på den være bedre enn boliglånsrenta (når man tar med skattefordel). Ja, kan brukes til å betale på lån, men bare på bolig anskaffet etter at kontoen ble åpnet, derfor er det ikke noe man kan bruke den på om man oppretter den etter at man har kjøpt og flyttet inn i det huset man har tenkt å bo i til man dør. Men de fleste i målgruppen, altså under 34 år, har jo ikke det, man har kanskje kjøpt, men drømmer om noe større, når familien vokser, eller man leier enda. Har man da inntekt som man skatter av: BSU før alle andre former for sparing, med mindre de kan garntere 20% (plus bsu-renta) i årlig avkstning...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 BSU-konto kan brukes til å nedbetale lån, og ofte vil "inntekten" på den være bedre enn boliglånsrenta (når man tar med skattefordel). Husk her at BSU-kontoen må være opprettet før man kjøper den aktuelle boligen man skal bruke de oppsparte midlene til. Hvis man allerede har kjøpt bolig og enda ikke opprettet BSU vil det altså ikke være mulig å bruke BSU-midler til nedbetaling av gjeld på denne boligen. Har man imidlertid en BSU-konto før man kjøper er det ikke noe problem å forsette å spare på denne i flere år etter at man har kjøpt, og først når den er full eller man har nådd aldersgrensen for sparing bruker pengene til nedbetaling av boliglånet.
Noli Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg vil egentlig anbefale ALLE å opprette en BSU-konto, man trenger ikke nødvendigvis sette inn noe høyt beløp der mens man er student, men nettopp av den grunn som nevnes i illegget over her bør man opprette en konto så fort man kan.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 Siden dere er midt i 20-årene er det jo uansett trolig at dere en eller annen gang kommer til å flytte. Pengene kan jo stå der og godgjøre seg fram til dere en gang skal flytte. Dere trenger ikke spare så mye hver måned (første året mitt sparte jeg hver gang jeg tømte sparebøssa, ble ikke så mye akkurat). Vet ikke hvordan det er med arv av en BSU-konto, men tror nok det er bedre å ha hver sin konto. Dersom en av dere ikke får utnyttet skattefordelen kan dere overføre rentefordele i likningen slik dere selv vil slik at alle fradrag blir utnyttet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå