Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 6. oktober 2009 #1 Del Skrevet 6. oktober 2009 Unnskyld for overskrifte, viste ikke helt hva jeg skulle skrive der. Hvertfall, for ca 2 mnd siden fikk jeg hornhinnebetennelse og ble sykemeldt i jobben i 1mnd. Bruker kontaktlinser, men øyelegen sa at de ikke var relevante for at jeg fikk det. Men, jeg har nå begynt å få vondt i det motsatte øyet. Jeg har hovnet opp, øyet mitt er kjemperødt, jeg klarer såvidt ikke å åpne øynet når det er lyst ute, det renner mye fra øyet og det gjør egentlig ekstremt vondt. Har bestilt time hos øyelege, men han hadde ikke tid før til slutten av uken. Er det noen som vet om det er stor sansynlighet for at jeg har fått hornhinnebetennelse igjen, bare på det andre øyet enn sist? Jeg har prøvd å ta av meg kontaktlinsene, men det hjelper overhode ingenting. Hjelper heller ikke å dryppe øyedråper på øyet ( i forbinnelse med kontaktlinsene ). Noen meninger? Mvh Heidi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 6. oktober 2009 #2 Del Skrevet 6. oktober 2009 om jeg formulerte meg feil, så lurte jeg altså på om det er "vanlig" å få "tilbakefall" på hornhinnebetennelse på motsatt øye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. oktober 2009 #3 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Unnskyld for overskrifte, viste ikke helt hva jeg skulle skrive der. Hvertfall, for ca 2 mnd siden fikk jeg hornhinnebetennelse og ble sykemeldt i jobben i 1mnd. Bruker kontaktlinser, men øyelegen sa at de ikke var relevante for at jeg fikk det. Men, jeg har nå begynt å få vondt i det motsatte øyet. Jeg har hovnet opp, øyet mitt er kjemperødt, jeg klarer såvidt ikke å åpne øynet når det er lyst ute, det renner mye fra øyet og det gjør egentlig ekstremt vondt. Har bestilt time hos øyelege, men han hadde ikke tid før til slutten av uken. Er det noen som vet om det er stor sansynlighet for at jeg har fått hornhinnebetennelse igjen, bare på det andre øyet enn sist? Jeg har prøvd å ta av meg kontaktlinsene, men det hjelper overhode ingenting. Hjelper heller ikke å dryppe øyedråper på øyet ( i forbinnelse med kontaktlinsene ). Noen meninger? Mvh Heidi Først vil jeg si at uansett hva en irritasjon i øynene kommer av, skal man ikke bruke linser før tilstanden er gått over. Du må ha misforstått øyenlegen. Det hun/han mente, var nok heller at din hornhinnebetennelse ikke skyldtes linsebruk. Det er mange årsaker til hornhinnebetennelse (keratitt). I mars i år var jeg maksimalt uheldig og ble smittet av den alvorligste formen av keratitt, pseudomonas aeruginosa. Den er sjelden og rammer stort sett bare linsebrukere. Jeg lå på sykehuset i nesten tre uker og fikk intensiv behandling. For eksempel ble jeg de to første døgnene dryppet i øynene hvert kvarter, tidsintervallet ble suksessivt forskjøvet til en time mellom hver gang, og til slutt slapp jeg å vekkes om natten. Jeg hadde også sterke smerter og fikk både sprøyte og tabletter. Da jeg ble utskrevet, måtte jeg fortsette på samme måte hjemme, og var til ukentlige kontroller i et par måneder, så annenhver uke. Jeg ble friskmeldt 16. juli. Min øyenlege har sagt at jeg må være forberedt på at jeg aldri kan bruke linser mer. Det er et lite tap, synet er reddet, og det er mange lekre briller . Gå inn på google og les om keratitt. Har din lege sagt hva slags type du har? Jeg ønsker deg god bedring. Fjern linsene dine med en gang. Endret 6. oktober 2009 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 6. oktober 2009 #4 Del Skrevet 6. oktober 2009 Først vil jeg si at uansett hva en irritasjon i øynene kommer av, skal man ikke bruke linser før tilstanden er gått over. Du må ha misforstått øyenlegen. Det hun/han mente, var nok heller at din hornhinnebetennelse ikke skyldtes linsebruk. Det er mange årsaker til hornhinnebetennelse (keratitt). I mars i år var jeg maksimalt uheldig og ble smittet av den alvorligste formen av keratitt, pseudomonas aeruginosa. Den er sjelden og rammer stort sett bare linsebrukere. Jeg lå på sykehuset i nesten tre uker og fikk intensiv behandling. For eksempel ble jeg de to første døgnene dryppet i øynene hvert kvarter, tidsintervallet ble suksessivt forskjøvet til en time mellom hver gang, og til slutt slapp jeg å vekkes om natten. Jeg hadde også sterke smerter og fikk både sprøyte og tabletter. Da jeg ble utskrevet, måtte jeg fortsette på samme måte hjemme, og var til ukentlige kontroller i et par måneder, så annenhver uke. Jeg ble friskmeldt 16. juli. Min øyenlege har sagt at jeg må være forberedt på at jeg aldri kan bruke linser mer. Det er et lite tap, synet er reddet, og det er mange lekre briller . Gå inn på google og les om keratitt. Har din lege sagt hva slags type du har? Jeg ønsker deg god bedring. Fjern linsene dine med en gang. Jeg er klar over det at man ikke skal bruke kontaktlinser om man har hornhinnebetennelse, de tok jeg selvfølgelig ut når jeg hadde det. Men jeg får fjerne linsene mine senere i dag. Det hørtes overhode ikke hyggelig ut med det du hadde, jeg vet ikke hva slags betennelse jeg hadde, men fikk en øyedråpe jeg skulle ha en gang om dagen, også fikk jeg en annen jeg skulle ha hver time i en uke, også annahver time i en uke, også hver 3 time i en uke, også hver 4 time i en uke.. Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå