Gå til innhold

sliter med å holde den inne så lenge..

Anbefalte innlegg

Gjest Overtatt en voksen katt
Skrevet

Da har jeg akkurat overtatt den voksne katten til tanta mi, så har jeg gitt beskjed om at jeg skal holde den inne en stund til den vet at dette er dens nye hjem. Er det 3-4 uker? Men ihvertfall, den sitter foran døra og ser på meg og mjauer - selvfølgelig vil den ut. Denne katten har vært vandt til å være ute hele døgnet. Jeg føler meg litt slem, men det jeg lurte på - hvordan vil det være om jeg tok den med rundt huset i bånd? Og når kan jeg eventuelt begynne med det?

Takker på forhånd for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ta med katten ut i bånd kan gjøre den mer masete på å gå ut, i tillegg til at den lett vil komme seg ut av en sele dersom den går inn for det.

Selv hadde jeg ikke brydd meg om å gjøre det. Katter må holdes inne i blant, pga flytting eller operasjoner, og da må man bare lære seg å lukke ørene for mas og tenke at det er til deres eget beste. Katter maser bare så lenge de merker at du nøler, og litt til, så gir de seg når de skjønner at de ikke kommer noen vei.

Skrevet

Eller de begynner å tisse inne på trass. Det gjorde min katt da vi flyttet....

Vi hadde han med ut i bånd flere ganger om dagen vi. Det hjalp for oss. Han ble kjent i området mens vi var med, og til slutt gikk han til og med på do mens vi var med.

Holdt vel på med dette et par uker etter at han var bare inne en del dager helt først. Deretter var vi med han ut når han var løs bare for å holde litt øye med hvor han gikk.

Skrevet (endret)

Det er ikke antall uker som er det viktige her, men hvor lang tid det går før katten føler seg hjemme slik at den vil returnere til huset ditt. Da jeg flyttet så måtte jeg slippe ut min hannkatt etter 1,5 uke fordi han bokstavlig talt klatret oppover veggen i desperasjon for å komme seg ut.

Endret av Tabris
Skrevet

Jeg har hatt en del krisehjemskatter, og synes det fungerer veldig fint å holde dem inne. De kjeder seg såklart, men da er det bare å være flinkere å kose og leke med dem, gi dem spennende godbiter, gjemme mat så de må jobbe litt for å få tak i dem, og så videre.

Det har som regel gått en uke med masing og uro før mine har slått seg til ro med å være inne. Se det an en uke, inntil da bør den ha roet seg. Hvis ikke kan du vurdere å ta den med ut i bånd.

Dyrebeskyttelsen her anbefaler å holde kattene inne i fire uker etter at de har fått et nytt hjem. Vurder om katten har slått seg til ro hos deg før du slipper den ut uten bånd - siden du er ny eier er det greit å føle seg sikker på at katten trives hos deg og vil være hos deg før du slipper den ut, ellers kan du risikere at den stikker så snart den har sjansen. Hold den inne noen uker, og bruk tiden på å skjemme den bort :) Og vær gjerne ute sammen med den i starten, og følg nøye med - kommer den til lukket dør et par ganger og ikke kommer seg inn helt i starten, kan den begynne å gå andre steder.

Skrevet
Jeg har hatt en del krisehjemskatter, og synes det fungerer veldig fint å holde dem inne. De kjeder seg såklart, men da er det bare å være flinkere å kose og leke med dem, gi dem spennende godbiter, gjemme mat så de må jobbe litt for å få tak i dem, og så videre.

Jeg forsøkte dette. Jeg syntes synd på pus som måtte være inne og tenkte jeg skulle aktivisere ham. Jeg krøllet sammenen en papirbit og kastet - den landet rett i hodet på ham og han ga meg bare et svært overbærende blikk uten å vise noen antydning til å ville leke. :fnise:

Gjest Gjest_Kitty_*
Skrevet

Når jeg har med meg katten på hytta eller på besøk hos noen, så venter jeg ca to dager før jeg går ut sammen med henne. Jeg har henne ikke i bånd da, for hun misliker det sterkt, og jeg vet at hun ikke går langt unna. Så jeg går ut og er sammen med henne og prater med henne i hagen, og da pleier hun å holde seg i den samme hagen, og går kanskje litt i nabohagen også. Og hun returnerer alltid til huset.

Skrevet

Viktigste er jo at hun vet hvor det nye hjemme er. Et godt tips er å la kattekassen hennes bli skikkelig møkkete og strø "lukten" hennes rundt huset ditt.

Skrevet

Jeg ville definitivt ha ventet minst 3 uker før jeg slapp henne ut alene.

Hun er en voksen katt, og grunnen til at hun er så urolig og vil ut, KAN være at hun vil hjem igjen. Katter blir ikke bare knyttet til eier, de blir også veldig knyttet til territoriet sitt og event. andre katter den har hatt som "venner".

Først må den bli ordentlig knyttet til deg som ny eier og det nye hjemmet sitt innendørs. Lek mye med henne, snakk med henne, og innarbeid noen enkle faste rutiner på f.eks mat, lek og kos og legging. Ting som gjentar seg hver dag. Et tips kan være å finne fram en leke og vise at du vil leke med henne hver gang hun begynner å mase og vil ut.

Har den gått i sele før? Hvis ja, ville jeg ha begynt å ta henne med ut rundt huset i sele etter ca 2 uker. Det er en kjempefin måte og venne henne til omgivelsene på.

Hvis hun ikke har prøvd det, kan det være vanskelig å venne henne til det siden hun er voksen, men det skader jo ikke å prøve.

Kjøp en sele som går både rundt hals og mage, prøv å ta den på henne inne, og la henne gå rundt bare med selen på. Hvis hun ikke har hatt det på før, vil hun selvsagt vise misnøye med det samme, men hvis du er tålmodig, så går det som oftest ikke lang tid før hun venner seg til å ha den der.

Vent til hun ikke reagerer på selen lengre, før du fester båndet på, og prøver å gå litt med henne inne. Hun vil da merke at det stopper henne om hun går for langt bort fra deg, og vil reagere på det. Men igjen: Hun venner seg.

Så, når hun ikke reagerer så veldig på det lengre, kan du ta henne med ut. De fleste katter blir så glade for å komme ut, at de driter i hele selen. :jepp:

Er den festet riktig (sånn at du får to fingre mellom, så kommer hun seg ikke løs. Men pass på å holde godt i båndet!

Vær obs på at hun ikke kommer til å gå som en hund, og forbered deg på å måtte tråkke etter både her og der, vente "en halvtime" til hun får snust fra seg o.s.v. Men ikke gå for langt. Venn henne til å holde seg i nærheten av hjemmet.

Når du føler deg trygg på at hun vet veien hjem igjen (kan ta en ukes tid), så begynn å slippe henne mens du er ute sammen med henne. Prøv å venne henne til å komme etter deg hjem igjen når du roper (et godt tips er å riste med tørrforet, eller en annen lyd hun kjenner når det vanker mat!)

Så endelig, når du skjønner at hun kommer som hun skal, kan du slippe henne på egen hånd. Jeg anbefaler katteluke eller en annen innordning så hun kan komme og gå som hun vil. Selv bor jeg sentralt og velger å holde katten inne om natten, men dette må du selvsagt vurdere etter forholdene.

Dette kan se omstendelig ut, men alt i alt koster det ikke så mye tid og krefter, og det er absolutt verd investeringen på sikt, når du får en trofast og hjemmekjær katt i maange år framover! :) Koster mer tid og engstelse å gå gatelangs og lete etter en bortkommen katt, henge opp lapper og annonsere for å finne den igjen.

All mulig lykke til! :)

Skrevet

Det er litt overdrevent å ha katten inne i mange uker syns jeg. Selv har jeg flyttet mye, med forskjellige katter. Har sluppet de ut etter to tre dager, og også samme dag faktisk. Har en katt i fosterhjem nå, hun klarte å snike seg ut etter bare noen timer, men kom tilbake samme kveld hun:-)

Skrevet
Det er litt overdrevent å ha katten inne i mange uker syns jeg. Selv har jeg flyttet mye, med forskjellige katter. Har sluppet de ut etter to tre dager, og også samme dag faktisk. Har en katt i fosterhjem nå, hun klarte å snike seg ut etter bare noen timer, men kom tilbake samme kveld hun:-)

Nå er det jo litt annerledes å flytte med en katt som er knyttet til deg som eier. Når det gjelder fosterhjemkatten hadde du flaks! Det er mange som kan skrive under på at de ikke har vært like heldige!

Skrevet
Jeg forsøkte dette. Jeg syntes synd på pus som måtte være inne og tenkte jeg skulle aktivisere ham. Jeg krøllet sammenen en papirbit og kastet - den landet rett i hodet på ham og han ga meg bare et svært overbærende blikk uten å vise noen antydning til å ville leke. :fnise:

Hehe... Tror jeg ville fått omtrent samme reaksjon av mine :P Laserpenn er en suksess her :) Bare sørg for å kjøpe på en lekebutikk eller lignende, slik at den ikke er så sterk at den kan skade kattens øyne. Gjem småbiter av fisk inni etellerannet - dorullhylser du bretter litt sammen, for eksempel, eller bare en plastboks snudd opp ned. Lag kosestunder med børsten, finn frem pappesker katten kan utforske og gjemme seg i, la den få smake på diverse rare ting mens du lager mat - hva som helst for å gi den litt å tenke på mens den må være inne :)

Som poengtert tidligere: Det går sikkert bra å slippe ut katten etter noen dager når man flytter med katten, men her har katten skiftet både hjem og eier, så da ville jeg holdt den inne lenge.

Enig med Aurora M sine tips om sele. Min erfaring er også at om den får gå ut i sele begynner den bare å mase mer om å få gå ut, men når det begynner å nærme seg tiden for at hun skal få gå ut kan det være lurt å starte i sele.

Skrevet

Jeg har aldri likt laser selv, jeg synes det er mer "fair" om katten av og til får mulighet til å fange leken også. Må være utrolig frustrerende å aldri noensinne få fanget leken!

Men, ja, kan prøve flere måter å aktivisere på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...