Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Hei.. (ble litt langt ) Jeg er ei jente på snart 20år som er veldig beskymret for små søskene min. Saken er at de bor hos far men er hos mor annhver helg. Før bodde de fast hos mor men pga av svikt fra hennes side i mange ledd ble vi alle flyttet til far. Nå er jeg altså så gamela t jeg har bodd for meg selv en stund å venter mitt første barn nå. Men føler fortsatt at jeg har et ansvar ovenfor søskene min. Problemet er det at mor hjøe mange ting ikke barn skal vite av. Noen eks: 1.Lar barnene i bareskolealder være oppe til 4-5 om morningen med folk som drikker, bråker ol. vet bla det har vært slosskamp der. 2. Lover, Lover og lover de ting hele tiden for å så skuffe dem. 3. Vet hu har "utfordret" den eldste av de til å smake på vin selvom hun ikke ville. 4. De er altid nervøse og usikkre da de kommer derfra. (sliter med nerver fra før) 5. Hun flytter minst hver 3mnd. De er aldri hos henne de helgen hu har dem. Dette er noen av eksemplene jeg har som jeg reagerer på, vet jo selv hvor mye jeg ble skuffet, redd å såret da jeg bodde/var med hu. Vil ikke dette skal skje igjen.Hva kan jeg gjøre?? har prøvd og snakke med hun, og vet andre har prøvd hun bare ler av det å sier hun gjør som hun vil( som en 14åring). Har veldig lyst til å sende en bekymringsmeld til BV, siden det var de som flyttet oss til far i første omgang for å opplyse om hvordan dette påvirker barna. SAmtidig som jeg føler litt skyld også siden jeg forsvart hun sist det var barnevern sak. Så klart, det er morsomere å være hos en mor uten regler enn en far med!
Gjest *Mim* Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Dette høres ut som en sak for barnevernet, ja.
zitrus Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Skjønner at dette er vanskelig for deg, men for en utenforstående er dette helt klart grunn til å kontakte BV.
Pomeline Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Synes helt klart du skal kontakte barnevernet. Høres ikke ut som et sunt miljø for barn å være i. Lykke til! Du gjør det rette. Endret 5. oktober 2009 av Pomeline
Gjest ts Skrevet 5. oktober 2009 #5 Skrevet 5. oktober 2009 Synes helt klart du skal kontakte barnevernet. Høres ikke ut som et sunt miljø for barn å være i. Lykke til! Du gjør det rette. Hvordan går man frem med dette da? sorry.. blank..
Pomeline Skrevet 5. oktober 2009 #6 Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Hvordan går man frem med dette da? sorry.. blank.. Du nevnte før at du hadde kontakt/kjennskap til barnevernet der du bor, så du kan f.eks. ringe å bestille en time for å fortelle om saken og hvordan ting står til (de har selvsagt taushetsplikt. Alle som er bekymret for barn og ungdom kan kontakte barneverntjenesten. En skal være klar over at man melder en bekymring, og ikke en sak. Det er barneverntjenestens oppgave å beslutte om det skal gjennomføres en undersøkelsessak etter å ha gjort en vurdering av om innholdet i meldinga er av en slik karakter at det er rimelig grunn til å anta at det kan foreligge forhold som gjør at barnet, ungdommen eller dennes familie har særlig behov for tiltak. En melding kan fremsettes skriftlig (gjerne ved bruk av meldeskjema), muntlig over telefon og ved personlig oppmøte. Anonyme meldinger Meldinger kan også fremsettes anonymt. En anonym melding betraktes som anonym når barneverntjenesten ikke vet hvem melder er. Endret 5. oktober 2009 av Pomeline
Gjest Sally Mae Skrevet 5. oktober 2009 #7 Skrevet 5. oktober 2009 Ring kommunen der du bor og be om å få snakke med barnevernstjenesten. Spør om det finnes en saksbehandler som kjenner til saken (nevn din mors navn og ditt eget). Hvis ikke sier du bare at du har en bekymring du vil melde. Forklar dem saken slik du har gjort her. Det at du tidligere har forsvart din mor er helt naturlig. De fleste barn vil gjøre det. Barnevernet vil nok forstå at du nå er voksen og ser ting på en litt annerledes måte enn da du var yngre. Dette må være kjempetøft for deg, og du kommer kanskje til å føle at du svikter moren din. Men hold fast ved tanken på at du hjelper dine yngre søsken. Det du gjør er kjempemodig gjort. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #8 Skrevet 5. oktober 2009 Hei, Jeg gir deg råd basert på egne erfaringer Jeg vet ikke hvordan bv er der du bor, og med tanke på at far og dine søsken vil jeg råde deg til å gi klart beskjed til far først. Få han til å stoppe samværene, evnt at de bare er hos mor på dagtid. Jeg ville stilt han ett ultimatum, at du kontakter bv dersom han ikke gjør noe. Hvorfor jeg råder deg til å snakke med han først er fordi jeg av egen erfaring vet at ting kan skli ut i enorme dimensjoner om man kontakter bv, og plutselig er enn i utgangspunktet skikket omsorgsperson ikke lenger skikket. Å kontakte bv kan få utilsiktede store konsekvenser for din far og dine søsken. Snakk med han først. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #9 Skrevet 6. oktober 2009 Du kan også gi en anonym bekymringsmelding til BV. Synes absolutt dette er en sak for barnevernet,ja.Kan være en ide å gi beskjed til far først, men vil han ikke gjøre noe/høre på deg, kontakt barnevernet. De er der for å hjelpe.
Vera Vinge Skrevet 6. oktober 2009 #10 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Hei, Jeg gir deg råd basert på egne erfaringer Jeg vet ikke hvordan bv er der du bor, og med tanke på at far og dine søsken vil jeg råde deg til å gi klart beskjed til far først. Få han til å stoppe samværene, evnt at de bare er hos mor på dagtid. Jeg ville stilt han ett ultimatum, at du kontakter bv dersom han ikke gjør noe. Hvorfor jeg råder deg til å snakke med han først er fordi jeg av egen erfaring vet at ting kan skli ut i enorme dimensjoner om man kontakter bv, og plutselig er enn i utgangspunktet skikket omsorgsperson ikke lenger skikket. Å kontakte bv kan få utilsiktede store konsekvenser for din far og dine søsken. Snakk med han først. Lykke til Det er faktisk ikke bare-bare for far å stoppe samvær, da det fins eksempler på at det kan få juridiske konsekvenser senere, dersom mor går til sak. Far kan da bli beskyldt for å ha trenert samvær, dersom han holder igjen barna helt på egenhånd. Jeg syns det er fornuftig å snakke med faren din, slik at han vet hva som foregår. Men hvis barna først er hos moren deres i blant, kan ikke han stoppe fyll og slagsmål når han ikke er tilstede. Jeg syns absolutt du bør kontakte barnevernet, ut fra det du skriver her. De mottar din bekymring, og så er det de som har ansvaret for hva som skjer videre, om det opprettes sak osv. Endret 6. oktober 2009 av Vera Vinge
Gjest Hilde K S Skrevet 6. oktober 2009 #11 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg tenker også at det kan skaffe problemer for far dersom han stopper samværet. Det er nok likevel lurt at du tar kontakt med ham, i forhold til at du vil kontakte barnevernet, sånn at han er klar over det og sannsynligivs kan være en støttespiller for deg i saken. Lykke til, håper det ordner seg for barna.
Gjest ts. Skrevet 6. oktober 2009 #12 Skrevet 6. oktober 2009 Ang dette med far er han helt enig, men tørr ikke stoppe tiden hun har med barna for da blir det utolig mye bråk. Han prøvde å da startet hun falske rykter, gikk til BV og dro opp saker som er ca 10år gamle og truet med å gå i retten for å ta i fra han hus, bil og barn.. Så han er ENIG i situasjonen men vet ikke helt hvordan vi skal gå frem... Sitter med tlf i hånden men vet ikke helt hvordan jeg skal hendvende meg... huff.. feig..
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #13 Skrevet 6. oktober 2009 Ang dette med far er han helt enig, men tørr ikke stoppe tiden hun har med barna for da blir det utolig mye bråk. Han prøvde å da startet hun falske rykter, gikk til BV og dro opp saker som er ca 10år gamle og truet med å gå i retten for å ta i fra han hus, bil og barn.. Så han er ENIG i situasjonen men vet ikke helt hvordan vi skal gå frem... Sitter med tlf i hånden men vet ikke helt hvordan jeg skal hendvende meg... huff.. feig.. Du kan sende en skriftlig bekymringsmelding også.
Gjest Mann på 44 Skrevet 6. oktober 2009 #14 Skrevet 6. oktober 2009 Men hvis barna først er hos moren deres i blant, kan ikke han stoppe fyll og slagsmål når han ikke er tilstede. Dersom barna bor fast hos han så er det han som da får en barnevernsak på seg. Det er han som skal sikre at ungene har det godt, selv om han ikke kan nekte samvær.Ikke lett dette.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #15 Skrevet 6. oktober 2009 Dersom barna bor fast hos han så er det han som da får en barnevernsak på seg. Det er han som skal sikre at ungene har det godt, selv om han ikke kan nekte samvær.Ikke lett dette. Hva vis han kontakter BV selv da?? Er veldig vanskelig dette...
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #16 Skrevet 6. oktober 2009 Dersom barna bor fast hos han så er det han som da får en barnevernsak på seg. Det er han som skal sikre at ungene har det godt, selv om han ikke kan nekte samvær.Ikke lett dette. Nettopp. Han får saken på seg, og i verste fall kan han bli sett på som en uskikket samværsperson iom at han sender ungene til henne fordi han er redd hva hun vil finne på. Han kan og bør stoppe samværene. Hun kan og vil sannsynligvis lage en sak ut av dette. Men basert på hva du skriver ts, så har han deg i ryggen, og du kan støtte hans påstander om hva som skjer under disse samværene.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #17 Skrevet 6. oktober 2009 Ang dette med far er han helt enig, men tørr ikke stoppe tiden hun har med barna for da blir det utolig mye bråk. Han prøvde å da startet hun falske rykter, gikk til BV og dro opp saker som er ca 10år gamle og truet med å gå i retten for å ta i fra han hus, bil og barn.. Så han er ENIG i situasjonen men vet ikke helt hvordan vi skal gå frem... Sitter med tlf i hånden men vet ikke helt hvordan jeg skal hendvende meg... huff.. feig.. På hvilken måte kan hun nå frem i rettsystemet med disse truslene? Er de formelt gifte ennå? Er det slik at ting angående dem ikke er opp og avgjort? Hvordan endte det da hun gikk til bv? Fikk hun medhold av de?
Vera Vinge Skrevet 6. oktober 2009 #18 Skrevet 6. oktober 2009 Nettopp. Han får saken på seg, og i verste fall kan han bli sett på som en uskikket samværsperson iom at han sender ungene til henne fordi han er redd hva hun vil finne på. Han kan og bør stoppe samværene. Hun kan og vil sannsynligvis lage en sak ut av dette. Men basert på hva du skriver ts, så har han deg i ryggen, og du kan støtte hans påstander om hva som skjer under disse samværene. Jeg vil råde ts til å forhøre seg med Barnevernet uansett, evt. drøfte saken anonymt. Bl.a. for å høre hva som kan bli konsekvensene av å fortsette å sende barna til mor vs. å hindre samvær på egenhånd.
Gjest ts Skrevet 6. oktober 2009 #19 Skrevet 6. oktober 2009 På hvilken måte kan hun nå frem i rettsystemet med disse truslene? Er de formelt gifte ennå? Er det slik at ting angående dem ikke er opp og avgjort? Hvordan endte det da hun gikk til bv? Fikk hun medhold av de? De truslene er noe som ligger lengre tilbake, altså har ingen ting med barna å gjøre var da de gikk ifra hverandre og sånn.. Og de har vært fra hverandre endel år aldri gift..Nei, BV lagde ikke no sak av det pga av kilden men pappa vil ikke gjøre det vanskligere enn nødvendig for oss barna.. Vet ikke jeg..Og så lenge man har delt omsorg for bana KAN ikke han nekte samvær uten støtte fra BV eller rettsvesen har han fått bekjed om.. Er dette med at BV ofte drar inna ndre ting, lager problemer, usikkerhet ol. som får meg til å tvile.. Kansje bedre vis han kontakter de selv??
Gjest Gjest_Anny_* Skrevet 6. oktober 2009 #20 Skrevet 6. oktober 2009 Syns absolutt at du skal kontakte barnevernet. Tenk hva det gjør med barn å leve i en så usikker situasjon! Høres ut som du har to umodne foreldre, fordi din far ser situasjonen men er for tafatt til å ta tak i det. Husk at det skal mye til før barnevernet fratar noen omsorgen, i dette tilfellet far. De er først pliktige til å forsøke det som heter hjelpetiltak i hjemmet, og det er faktisk mange foreldre som setter pris på den hjelpen barnevernet kan gi. Jeg syns du skal overlate vurderingen til barnevernet, det kan være vanskelig for deg senere å forsvare overfor søsknene dine at du så, men ikke meldte fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå