Havrefras Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Hva er sunnest av H-melk og Skummet melk når man gjerne vil gå ned i vekt? Jeg VET at det en høyere fettprosent i H-melken, men det er mange som sier at dette er "riktig fett" og ikke den typen fett man legger på seg av. I skummetmelken er det en langt lavere fettprosent, men har også hørt at det er så mye tilsetningsstoffer i den, at det er sunnere å drikke H-melk i det daglige, både i mat og alene. Noen som kan gi meg et godt svar?
Glynis Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Hvorfor ikke ta en mellomting, lettmelk eller ekstra lettmelk? Sunt, men ikke for fett.
Chanel.No5 Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Anbfaler deg heller ekstra-lett som drikke og lett-melk/estra lett også om mulig til matlaging om du vil ned i vekt.
Honesty Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 Tilsetningsstoffer i skummet melk? :klø: Den eneste forskjellen er jo at fettet er fjernet, ellers er skummet melk helt lik de andre melketypene.
Kenneth199 Skrevet 5. oktober 2009 #5 Skrevet 5. oktober 2009 Ja, fettet er fjernet. D-vitamin er lagret i fettet som blir fjernet. Derfor tilsetter de d-vitamin for å få lik balanse som h-melk
Honesty Skrevet 5. oktober 2009 #6 Skrevet 5. oktober 2009 Ja, fettet er fjernet. D-vitamin er lagret i fettet som blir fjernet. Derfor tilsetter de d-vitamin for å få lik balanse som h-melk Ja, til Ekstra Lett melk, men ikke til skummetmelken. Den er helt ren. I mine øyne er Ekstra Lett det sunneste alternativet for de fleste, pga. det ekstra D-vitaminet.
superlady Skrevet 5. oktober 2009 #7 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg leste en artikkel om at man bør helst bør unngå melkeprodukter, men at om man valgte å spise/drikke dem, burde man velge produktene med mest naturlig fett (altså unngå light-produktene). Tror det var en Harvard-studie, så etter det har jeg holdt meg langt unna lettprodukter. En annen ting jeg har hørt om melk er at fettet egentlig er sunt og helt mulig for mennesker å bryte ned uten å legge på seg, men ettersom all melk i Norge er homogenisert, så klarer vi ikke å bryte ned dette fettet på riktig måte. H-melk er også homogenisert, men kanskje det allikevel er bedre? Jeg drikker uansett H-melk både til latten og når jeg skal lage mat (drikker sjelden melk ellers) og jeg har ikke lagt på meg av mine "drikkevaner".
Jenta21 Skrevet 5. oktober 2009 #8 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg VET at det en høyere fettprosent i H-melken, men det er mange som sier at dette er "riktig fett" og ikke den typen fett man legger på seg av. For det første; det finnes ikke en eneste type fett du ikke legger på deg av. Noen typer er sunnere enn andre, men du legger fortsatt på deg av dem. Drikk skummet melk eller ekstra lett om du skal slanke deg, det er ikke noe poeng i å få i deg det ekstra melkefettet som H-melken fører med seg. Melkefett består av mye mettet fett, som er av den typen fett du ikke bør få i deg så mye av. For melke-elskere banner jeg vel i kirka nå, men; det er ikke slik at du må drikke melk for å ha et sunt kosthold.
Lise_ Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg leste en artikkel om at man bør helst bør unngå melkeprodukter, men at om man valgte å spise/drikke dem, burde man velge produktene med mest naturlig fett (altså unngå light-produktene). Tror det var en Harvard-studie, så etter det har jeg holdt meg langt unna lettprodukter. En annen ting jeg har hørt om melk er at fettet egentlig er sunt og helt mulig for mennesker å bryte ned uten å legge på seg, men ettersom all melk i Norge er homogenisert, så klarer vi ikke å bryte ned dette fettet på riktig måte. H-melk er også homogenisert, men kanskje det allikevel er bedre? Jeg drikker uansett H-melk både til latten og når jeg skal lage mat (drikker sjelden melk ellers) og jeg har ikke lagt på meg av mine "drikkevaner". Jeg drikker bare helmelk, og bruker også helmelk i mat. Og selv jeg som drikker en del melk, har ikke lagt på meg av mine "drikkevaner" heller
Jenta21 Skrevet 5. oktober 2009 #10 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg drikker bare helmelk, og bruker også helmelk i mat. Og selv jeg som drikker en del melk, har ikke lagt på meg av mine "drikkevaner" heller Nei, men det må bety at du havner på det energinivået du skal ha hver dag. Spiser du mer kalorier enn du trenger legger du på deg, spiser du mindre kalorier enn du trenger går du ned i vekt. H-melken sitt fett har endel kalorier og det kommer man ikke bort ifra, men om man havner på et ok energinivå i forhold til hva man bruker så spiller det ingen rolle om det var H-melk du drakk eller melkesjokolade du spiste, for å ta det helt enkelt
superlady Skrevet 5. oktober 2009 #11 Skrevet 5. oktober 2009 For det første; det finnes ikke en eneste type fett du ikke legger på deg av. Noen typer er sunnere enn andre, men du legger fortsatt på deg av dem. Så da legger man på seg av fet fisk mener du? Det tror jeg ikke mye på!
venus_ Skrevet 5. oktober 2009 #12 Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Så da legger man på seg av fet fisk mener du? Det tror jeg ikke mye på! Spiser du mye fet fisk vil du legge på deg, som med all annen mat i store mengder. Endret 5. oktober 2009 av venus_
Gjest jam Skrevet 5. oktober 2009 #13 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg drakk h-melk i ca 20 år...1-2 liter daglig hver dag. La aldri på meg et gram. Skiftet av den enkle grunn at samboer drakk skummet melk, han handlet som regel inn maten og da ble det bare slik.. drikker jeg h-melk nå kjennes den alltid klumpete og rar ut..Har ikke lagt på meg noe av skummet melk heller.
Jenta21 Skrevet 6. oktober 2009 #14 Skrevet 6. oktober 2009 Spiser du mye fet fisk vil du legge på deg, som med all annen mat i store mengder. Jepp. I det store og det hele er det et regnestykke med kalorier inn kontra kalorier ut, selv om enkelte liker å tro at noen matvarer er fritatt fra den regelen. La oss si at jeg spiser 100 gram melkesjokolade om dagen, en annen 5 dl H-melk om dagen, en tredje 300 gram fet fisk om dagen. Ingen av oss legger på oss av matvaren i seg selv, men hvis vi spiser de kaloriene vi trenger om dagen i tilegg til melkesjokolade, H-melk eller fet fisk, så legger vi alle på oss. Altså, dere som opplever at dere kan drikke mye H-melk uten å legge på dere; det er fordi energiinnholdet i deres daglige diett er det dere trenger. Hadde dere kuttet ut melken og spist eksakt det samme ville dere gått litt ned i vekt.
Jenta21 Skrevet 6. oktober 2009 #15 Skrevet 6. oktober 2009 Så da legger man på seg av fet fisk mener du? Det tror jeg ikke mye på! Jo, det gjør du om du spiser mer enn kroppen din forbrenner. Tror du virkelig at sunt fett har en magisk formel som gjør at du ikke utvinner noen energi fra fettet?
Gjest Tigress Skrevet 6. oktober 2009 #16 Skrevet 6. oktober 2009 Så da legger man på seg av fet fisk mener du? Det tror jeg ikke mye på! Feitt er feitt anten det kjem frå fisk, avokado, olivenolje eller fleskesvor.
Gjest Elfrida Skrevet 6. oktober 2009 #17 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Jeg mener å minnes å ha lest at fettsyrene i fet fisk er så bra at kroppen primært bruker dem til andre ting enn fettlagring. Spiser man for mye så blir man allikevel tyngre, det er nok begrenset hvor mye av det sunne fettet kroppen klarer å ta nytte av hvert døgn. I tillegg så er det ikke bare kaloriinnholdet i mat som gjelder, men også hvor mye det metter (blant annet). Ettersom h-melk er mere mettende kan det være slik at det medfører at den totale mengden kalorier man har i seg blir mindre, men slike ting er veldig individuelt. Endret 6. oktober 2009 av Elfrida
superlady Skrevet 6. oktober 2009 #18 Skrevet 6. oktober 2009 Det høres sikkert rart ut for dere, men jeg har både lest og hørt at sunne fettsyrer har en annen molekyloppbygging og at kroppen derfor bruker dem på en annen måte enn vanlig fett. Det stemmer kanskje ikke, men jeg må uansett si at når jeg leser her, så tenker jeg bare at jeg er sjeleglad for at kaloritelling ikke er min yndlingshobby!
Jenta21 Skrevet 6. oktober 2009 #20 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg skulle gjerne likt å se dokumentasjon på at man ikke legger på seg av enkelte fettsyrer? I tillegg så er det ikke bare kaloriinnholdet i mat som gjelder, men også hvor mye det metter (blant annet). Ettersom h-melk er mere mettende kan det være slik at det medfører at den totale mengden kalorier man har i seg blir mindre, men slike ting er veldig individuelt. Joda, men det blir jo som å si at man ikke legger på seg av melkesjokolade hvis det fører til at man blir så kvalm at man ikke orker å spise noe annet. Poenget mitt har hele tiden vært H-melk legger man på seg av om man drikker det i tillegg til at man får i seg det energibehovet man har. Er det inkludert i kaloriberegningen legger man naturligvis ikke på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå