Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drit i prosessoren, den er antagelig bra nok. Det er skjermkortet som er viktig når man spiller.

Skrevet

Det ser ut til at du ikke kan oppgradere til Phenom eller annet nytt, men må holde deg innenfor Athlon 64 X2. Jeg ser amentio.no har diverse på lager, det jeg antar er toppmodellen i denne gamle serien koster nå bare 629 kr.

Merk at alle prosessorer i serien produsert minst like mye varme som din nåværende, toppmodellen faktisk nesten det dobbelte. Du kan med ditt nåværende hovedkort ikke oppgradere til en kjøligere prosessor, bare til like varme eller varmere. Jeg står fast ved min påstand om at det du trenger mest er bedre kjøling direkte på prosessoren, ikke raskere prosessor. Noe er galt med prosessorkjølingen når du har så store varmeproblemer i et luftig kabinett samtidig som min 3700+ har gått i årevis i et dårlig kabinett uten å klage.

Skrevet

:forvirret: nå vet jeg virkelig ikke hva jeg skal tro.... :grine:

først så hadde jeg et vanlig lukket kabinett med et litt mindre kraftfullt innhold enn jeg har nå, jeg fikk Sims2 og det gikk greit helt til jeg begynte å laste ned ting(klær,møbler,skintones,øyne osv.) helt plutselig mens jeg spilte gikk pc'en i svart, ikke helt avslått, men i en slags hvilemodus. For å få den i gang måtte jeg vente en stund, og helt restarte den. Dette skjedde noen ganger, og jeg trodde noe var galt, men med bakgrunn i min begrensede pc-viten, tok jeg med meg pc'en til en pc-reparatør. Han lot den gå hele dagen(testet den) men kunne ikke finne at noe var galt(han spilte altså ikke Sims :sjarmor: ) så han rengjorde den for syns skyld( han sa den ikke var støvete) og jeg fikk den tilbake.

Et par dager senere skjedde det igjen, og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, helt til en foreslo at jeg burde oppgradere til en kraftigere maskin med bedre ytelse på både skjermkort og prosessor...så jeg gjorde. Jeg kjøpte ny innmat(den jeg har nå), men beholdt kabinettet. Etter noen dager skjedde det samme som tidligere, og i min rådløshet tenkte jeg at det kanskje var pga varmen, det var rundt 30 grader ute, sikkert mer inne, og lot kabinettet være åpent med en bordvifte rettet mot seg. Da skjedde det ikke noe, bortsett fra at det jo selvfølgelig ble støvete fort,så jeg måtte rengjøre ofte.Dette ble jeg jo lei av, så jeg tenkte et større, luftigere( ikke tett) kabinett med flere vifter må jo være tingen.

Så jeg kjøpte det jeg har nå, og det gikk litt lenger tid denne gangen, men til slutt skjedde det samme her. Hvis jeg setter en bordvifte mot kabinettet mens jeg spiller, skjer det ikke. Jeg ser derfor at det må ha noe med varme å gjøre, men jeg vet jo ikke hva jeg skal gjøre for å løse problemet......og når selv dere "eksperter" ikke er enig :eeeh: vel dere skjønner sikkert tegninga

Gjest padawan
Skrevet

setter en tier på at det er støv i cpu-viften som gjør at CPU'en blir varm som igjen fører til at maskinen går i svart.

Skrevet

CPU :sjenert: det vet jeg ikke hva er....hvor finner jeg det kan det renses hvis det er støv der?

Skrevet

CPU er prosessor.

På hovedkortet ditt har du noe som ser slik ut.

Innimellom de tynne metallribbene kan det legge seg støv, da reduseres kjøleevnen en del. I tillegg er det det åpenbare med støv i selve viften, men det bør du kunne se også uten å løsne på noe.

Under den klumpen med kjøleribbe og vifte bor selve prosessoren, når man monterer pc ser det slik ut. Deretter påfører man et tynt lag kjølepasta for å bedre kontakt mellom kjøleribbe og prosessor, da kan det se slik ut. Kjølepasta gjør man galt på to måter:

1. for lite, det blir bittesmå luftlommer mellom prosessor og kjøleribbe. Luft leder varme dårlig.

2. for mye, avstanden mellom prosessor og kjøleribbe blir for stor. Pasta leder varme dårligere enn kjøleribbemetallet.

Man skal altså ha akkurat nok til å ikke ha luftlommer, men heller ikke noe mer enn akkurat nok til å fjerne luftlommene.

Padawan, er du enig i at det neppe vil være noen temperaturforbedring i å bytte ut Nitas nåværende 65W-prosessor med en raskere prosessor på 65/89/125W? Noen som er direkte uenige?

Skrevet

Det jeg ikke forstår er hvorfor dette problemet ikke forsvant da jeg kjøpte ny prosessor, jeg mener en ny prosessor kommer vel ikke med støv..... selv med nytt hovedkort, ny prosessor skjedde jo dette :forvirret:

Gjest padawan
Skrevet

er det lenge siden du kjøpte ny prosessor? byttet du bare prosessor eller viften også?

Skrevet

Jeg hadde iallefall gått i andre dataforaer enn det på KG hvis jeg var deg.

Hardware.no , diskusjon.no etc.

Skal du kun drive med msn , skoleting og musikk så trenger du ikke mer enn f.eks en Intel Core Duo, skal du drive heavy gaming så går du får en Intel Quad Core men da burde jo resten av systemet ditt være oppdatert og før du setter inn en Quad Core, på kompatibilitet mener jeg.

AMD ligger et stykke bak Intels Quad Core enda, men hvis det ikke er så nøye så kan du jo kjøpe det og =)

Gjest padawan
Skrevet

Linnea: det er faktisk endel brukere hos hardware.no som også er registrert her. ;) hardware.no og diskusjon.no er forresten samme forum.

per idag er det få spill som har støtte for quadcode så det er bortkastet å kjøpe quadcore hvis det kun er gaming en skal holde på med.

Skrevet

I tillegg til at quadcore ville kreve nytt hovedkort og tilhørende merarbeid enn bare et prosessorbytte. De eneste prosessoroppgraderingene som er mulig på Nitas nåværende hovedkort er med raskere Athlon 64 X2.

Til msn, jobb og musikk har forøvrig en Celeron 333 MHz fungert strålende for meg, ikke nødvendig med noe C2D der i gården.

Skrevet
er det lenge siden du kjøpte ny prosessor? byttet du bare prosessor eller viften også?

Viften er ny...... og jeg må innrømme at det nesten er så jeg gir opp hele greia..... :grine: går det ikke an å adoptere en pc-reparatør en eller annen plass :sjarmor:

Skrevet

Bor du i/ved en større by? Det burde la seg gjøre å finne en person på diskusjon.no som er seriøs, har peiling, bor i nærheten og ikke er opptatt av å forbli anonym.

Bare et helt banalt spørsmål jeg skulle stilt i første innlegg: Kabinettet ditt står vel ikke inni et skap eller annet trangt rom?

Er alle viftene i det nye kabinettet ditt i gang til vanlig? Min 3700+ går jo som nevnt fint i et dårlig kabinett og med billigste vifte/ribbe på, så prosessoren din burde klare seg fint dersom det du har i dag jobber som det skal.

Padawan, tror du det kan være (forvirret) termostatstyring av kabinettviftene? Jeg er forundret over at en vanlig bordvifte kan ha merkbar innvirkning.

Nita, hva slags prosessor hadde du tidligere?

Skrevet (endret)
Bor du i/ved en større by?

Bare et helt banalt spørsmål jeg skulle stilt i første innlegg: Kabinettet ditt står vel ikke inni et skap eller annet trangt rom?

Er alle viftene i det nye kabinettet ditt i gang til vanlig?

Nita, hva slags prosessor hadde du tidligere?

Jeg bor i Harstad.. :rødme: ikke akkurat noen storby

Kabinettet står i stua og ikke noe skap, jeg har ikke sett at noen av viftene ikke fungerer, så jeg tror de går alle sammen.

Prosessoren jeg hadde tidligere var:

AMD Athlon XP 2000+

Endret av Nita
Gjest padawan
Skrevet
Padawan, tror du det kan være (forvirret) termostatstyring av kabinettviftene? Jeg er forundret over at en vanlig bordvifte kan ha merkbar innvirkning.

kan godt være det er tilfelle. (for meg) er det åpenbart det er noe med termostaten iallefall. ;P

Skrevet

Det kan jo også være skjermkortet som går varmt.

Skrevet

Nita jeg skal gi deg link til tre små program som du kan laste ned.

Det første er cpu-z, det gir deg informasjon om prosessor, hovedkort, ram og temperatur. Det neste er GPU-Z, det gir deg informasjon om skjermkortet ditt og en mulighet til å overvåke temperaturen på skjermkortet. Det siste er SpeedFan, dette programmet gir deg overvåke de fleste temperaturparameter.

En komponent som ikke er nevnt her er strømforsyningen, er det liv i vifta som sitter der Nita ?

Skrevet (endret)
Nita jeg skal gi deg link til tre små program som du kan laste ned.

Det første er cpu-z, det gir deg informasjon om prosessor, hovedkort, ram og temperatur. Det neste er GPU-Z, det gir deg informasjon om skjermkortet ditt og en mulighet til å overvåke temperaturen på skjermkortet. Det siste er SpeedFan, dette programmet gir deg overvåke de fleste temperaturparameter.

En komponent som ikke er nevnt her er strømforsyningen, er det liv i vifta som sitter der Nita ?

Problemet med disse programmene du nevner er jo at det er vanskelig å bruke de mens jeg spiller Sims( hele skjermen/maskinen er i bruk). Og når "ulykken" først er ute, går det mellom 5 og 1o minutt før jeg får restarta maskinen. Blir det ikke vanskelig i forhold til å få sjekket temperaturen da?

Jeg har uansett lastet ned disse programmene, men helt ærlig så vet jeg ikke helt hva jeg skal lese ut av dem, hva jeg skal se etter og hva som er normalt eller ikke.. :rødme:

Vifta til strømforsyninga fungerer fint den :sjarmor:

Endret av Nita
Skrevet

Det kan jo være skjermkortet/hovedkortet som holder på å gå der også, hadde problemer med at maskina hang seg opp pga. Hovedkortet var gåent, og når det prøvde å kjøre directX eller opengl ble det kræsj og PC'n hang seg opp.

Vanskelig å si uten at man prøver å bytte ut den ene komponenten etter den andre å garantere at det virker, men hvis man har prøvd å bytte CPU, skjermkort og RAM er det sannsynligvis varmeutvikling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...