Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nesten en analfabet når det gjelder det tekniske i forhold til alt som har med PC og gjøre, så jeg får begynne med det jeg vet jeg har av prosessor nå: AMD Athlon 64x2 Dual Core Processor 3600+

Jeg er ihuga Sims2 og 3 fan, og laster ned en god del på nettet som kan brukes i spillet( møbler, klær, hår,mønstre osv.). Jeg plages ofte med at PC'en blir for varm mens jeg spiller Sims, og jeg har gjort det jeg kunne utvendig med større, luftigere og med flere vifteri et nytt kabinett. Det er sjeldnere nå at maskinen slår seg av, men det skjer :tristbla: og jeg har innsett at jeg kanskje må iverkesette andre tiltak.

Spørsmålet blir da hvilken prosessor bør jeg velge for å unngå dette problemet, og pleeease ikke noe teknisk forklaring :rodme: jeg er som sagt teknisk analfabet...... Pris og lett innstallering er viktigere :tommel: håper noen kan hjelpe meg :sjenert:

Skrevet

Med en 3600+ er jeg nokså sikker på at prosessoren står i en Socket 939. 939 gikk ut for flere år siden, så du vil neppe finne en raskere, kjøligere prosessor i butikken som passer i denne sokkelen.

Skal du ha ny sokkel betyr det nytt hovedkort, og med nytt hovedkort må du nok ha ny RAM, nytt skjermkort osv. Da er du minst halvveis til en ny pc.

Jeg har faktisk omsorg for hele tre maskiner med Athlon 64 i ulike versjoner (3000+, 3700+ og en jeg ikke husker) nå, ingen av dem blir så varme at de slår av selv, men samtlige står med nokså voldsomme prosessorvifter/ribber, og er montert med tynne strøk kjølepasta. Athlon er veldig kresen på prosessorkjølingen, sannsynligvis er resten av kabinettet kjølig nok i massevis, men for liten/dårlig montert prosessorkjøler gjør at varmen ikke går fra prosessor til kabinettluft.

Skrevet

Står den ikke i en AM2 som tok over for 939?

Skrevet

Nå spør du godt! Jeg antok 939, men ser at 3600+ fantes for begge deler, Manchester for 939, Windsor og Brisbane for AM2. Windsor og Brisbane er begge oppgitt til 65 Watt, og jeg kjenner ikke til at det finnes noen gjerrigere enn dette for AM2/2+/3.

Skrevet
Nå spør du godt! Jeg antok 939, men ser at 3600+ fantes for begge deler, Manchester for 939, Windsor og Brisbane for AM2. Windsor og Brisbane er begge oppgitt til 65 Watt, og jeg kjenner ikke til at det finnes noen gjerrigere enn dette for AM2/2+/3.

Jupp, hørest korrekt ut det ja, uansett så blir det du skrev ovenfor sant uansett, var bare jeg som begynte å klø meg i hodet.

Gjest padawan
Skrevet

nå har jeg riktignok aldri spilt Sims men jeg kan umulig se for meg at det spillet bruker noe mer enn en 64-bits dualcore prosessor. det du burde se på først er hvor mye støv det er i kabinettet og i viftene. kjøp deg trykkluft på boks (Clas Ohlson og Biltema har dette) og få bort alt støv og rusk i kabinettet. sjekk spesielt hvor mye som sitter i prosessorviften og fjern dette.

Skrevet

Eh.....nå har jeg ikke noe støv i kabinettet mitt, selv om jeg ikke har særlig peiling teknisk skjønner jeg også at støv og slikt ikke er bra for pc'en.....

Og problemene oppstår ikke av Sims-spillet i seg selv, men når man har lastet ned og lagt til en hel del, da virker det som det går varmt

Og til dere som diskuterer (over mitt hodet) :Hehe: dere mistet meg for lenge siden....har noen et forslag til hva jeg kan gjøre, ev. hvordan kan jeg finne ut hvilken socket jeg har :hallo: og hvis jeg setter i gang hele skifteprosessen, hva kan jeg skifte til?

Gjest padawan
Skrevet
nå har jeg ikke noe støv i kabinettet mitt

feil. alle har en eller annen mengde støv i kabinettet ditt og det at maskinen blir varm etter en tids bruk er en god indikasjon på at det er for mye støv i vifter og annen dilldall som sørger for luftgjennomstrømming i maskinen din.

ifølge denne siden har du en Socket AM2. denne prosessoren er (som tidligere nevnt i tråden) ganske gammel så hvis du vil bytte prosessoren vil jeg anbefale deg å kjøpe nytt hovedkort (husk ram) i samme slengen.

Skrevet
ifølge denne siden har du en Socket AM2. denne prosessoren er (som tidligere nevnt i tråden) ganske gammel så hvis du vil bytte prosessoren vil jeg anbefale deg å kjøpe nytt hovedkort (husk ram) i samme slengen.

Jeg tror du glemmer det viktigste. En stykk Geek til å skru dette sammen for Nita.

Skrevet

Kan jo laste ned speedfan og se hvordan temperaturen ligger an i systemet og, aldri holdt på med sims, men nå til dags har jo skjermkortet tatt over mye av oppgavene CPU'en hadde.

Skrevet
ifølge denne siden har du en Socket AM2.

Det er ikke lett å vite om det er AM2 (da er det håp) eller 939 (da er det ikke håp) kun ut fra modellbetegnelsen, siden 64 X2 3600+ kan være tre ulike kjerner. Er den 1900 MHz må den være AM2, da er det en Brisbane, men er den 2000 MHz er den enten Windsor (AM2) eller Manchester (939), 1 MB cache er Windsor, 512 KB cache er Manchester.

Nita, hvis du trykker Windowstast+Pause vil du få opp Systemegenskaper. Nederst til høyre finner du informasjon om maskinvare, herunder et tall på formatet 1900 MHz, 1.90 GHz, 2000 MHz eller 2.00 GHz. Er det 1.90/1900 bør du kunne oppgradere, er det 2.00/2000 kreves ytterligere graving for å finne ut om oppgradering er mulig.

Jeg står fortsatt ved at problemet skyldes for dårlig varmetransport fra chip til kabinettluft, ikke at kabinettluften i seg selv er for varm. Som Marblecake sier kan det også være det er skjermkortet som blir for varmt.

Gjest padawan
Skrevet
Jeg står fortsatt ved at problemet skyldes for dårlig varmetransport fra chip til kabinettluft, ikke at kabinettluften i seg selv er for varm. Som Marblecake sier kan det også være det er skjermkortet som blir for varmt.

da er vi enige. ;)

Skrevet

Jeg tror heller ikke at det er noe spes. med min maskin :sjarmor: men som i innlegget jeg startet med fortalte, har jeg nettopp skiftet kabinett, så jeg tror fremdeles ikke at det er kommet støv nok til at det kan skape slike problemer.

Ellers sjekket jeg og jeg har 1,90 GHz, men hva nå :vetikke:

Gjest padawan
Skrevet

støv har en tendens tilå sette seg inni vifter så selv om det ser greit ut inni kabinettet bør du ta en ekstra nøye titt på selve viftene - i det minste for å være på den sikre siden.

Skrevet
Ellers sjekket jeg og jeg har 1,90 GHz, men hva nå :vetikke:

Gratulerer, da kan du oppgradere til nyere AMD-prosessorer for socket AM2/AM2+/AM3, forutsatt at det finnes software til hovedkortet ditt som støtter disse.

Hvor mye RAM har du?

Når du byttet kabinett antar jeg du ikke samtidig plukket ting løs fra hovedkortet? Du bare flyttet hovedkortet komplett med prosessor og skjermkort fra det ene kabinettet til det andre? Godt mulig at du fortsatt har masse støv både inni viften og mellom ribbene under prosessorviften, oppå prosessoren. Monterte du ribbe/vifte på prosessoren selv?

Skrevet

I forbindelse med overføring til nytt kabinett( forøvrig utført av ex-samboer) rengjore( luftblåsing)vi det vi overførte, men mener å huske at vi bare flyttet hovedkort med alt samlet over.

Når det gjelder RAM tror jeg at det er 1GB, men hvordan finner jeg ut hvilket hovedkort jeg har og om det finnes software som støtter oppgradering, og eventuelt til hva......

Skrevet

Mulig at hovedkortet identifiserer seg på den sorte skjermen som burde dukke opp når du slår på pcen, ellers får du åpne kabinettet og se etter merking. Som regel står produsentnavn og modellbetegnelse med større bokstaver enn alt annet. Deretter kan du oppgi navn/betegnelse her, eller google selv. Det du er på jakt etter er en ny BIOS til det hovedkortet.

Iom. at du har AM2 bør du også ha DDR2-standard på RAM, da koster det fint lite å gå opp til 2-4 GB (319 kr for en brikke på 2 GB), og du vil med stor sannsynlighet oppleve ytelsesforbedring.

Skrevet

Dette er hva jeg har funnet ut om hovedkortet mitt, håper det er rett info.....som sagt hele greia er litt "gresk" for meg :eeeh:

MSI K9MM-V, VIA K8M800,Socket-AM2

Jeg prøvde å finne ut litt om det selv her på nettet, men jeg ble ikke særlig klokere...iallefall ikke på det området :sjarmor:

Skrevet

Joda fant div. info jeg også, men det forteller ikke meg hva jeg må velge for å få en sterk, men billig prosessor, siden jeg ikke forstår dataspråket.....det blir bare en masse bokstaver og tall :tristbla: jeg trenger nok litt guiding her :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...