Lilly-L Skrevet 23. oktober 2009 #121 Del Skrevet 23. oktober 2009 For de av dere som tviler og som fulgte pressekonferansen nå nettopp, håper jeg at argumentene som ble presentert her gjør at dere igjen vil vurdere å ta vaksinen. Seansen fjernet i allefall all tvil hos meg - jeg skal definitivt ta den, jeg er ikke det minste usikker på at dette er riktig for meg og det ufødte barnet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #122 Del Skrevet 23. oktober 2009 Noen mener at man gambler med egen helse ved å ikke ta vaksinen. Har det kanskje slått dere at vi föler det samme om dere som velger å ta vaksina - at dere også gambler med egen helse ved å risikere både det ene og det andre av å putte stoffer i kroppen? Amen!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 23. oktober 2009 #123 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Noen mener at man gambler med egen helse ved å ikke ta vaksinen. Har det kanskje slått dere at vi föler det samme om dere som velger å ta vaksina - at dere også gambler med egen helse ved å risikere både det ene og det andre av å putte stoffer i kroppen? Det er klart det ikke er helt risikofritt hverken å ta den eller å la være. Man må selv gjøre seg opp en mening for hva man selv tror er tryggest. Ja det finnes tilfeller av alvorlig nerveskader som kan ha kommet fra vaksinen, men det er også et faktum at det er alvorlige skader og til og med dødsfall som har kommet av sykdommen. Jeg har selv hatt Guillain Barre-Syndrom og etter 6 mnd ble jeg helt frisk. Det er klart det er en skummelt sykdom, med det er svineinfluensaen også. Jeg velger å ta vaksinen, blandt annet også fordi så mange ser ut til å velge å la være. Endret 23. oktober 2009 av Kara W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #124 Del Skrevet 23. oktober 2009 For de av dere som tviler og som fulgte pressekonferansen nå nettopp, håper jeg at argumentene som ble presentert her gjør at dere igjen vil vurdere å ta vaksinen. Seansen fjernet i allefall all tvil hos meg - jeg skal definitivt ta den, jeg er ikke det minste usikker på at dette er riktig for meg og det ufødte barnet mitt. Sånn skal det låte! Jeg blir så glad hver gang jeg ser noen som vil vaksinere seg. Er selv gravid i 2. trimester, og har nettopp tatt vaksinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eeyore Skrevet 23. oktober 2009 #125 Del Skrevet 23. oktober 2009 Noen vil sikkert mene at jeg gamler mitt og mitt ufødte barns liv ved å ta vaksinen. Men nå er vaksinen bygget på en stammen som de har brukt siden 1977, og de vaksinene jeg fikk da jeg var liten inneholdt også kvikksølv uten at jeg har tatt skade av det. Så jeg føler at jeg tar MYE mindre sjans ved å vaksinere meg mot noe jeg faktisk kan dø av, ettersom jeg er i risikogruppen, enn at jeg og barnet mitt kanskje hvisomatte dersomatte muligens har en brøkdels promille sjanse for å få MS eller lignende. En annen ting er at jeg "gambler" med min egen og mitt barns helse, mens de som ikke vaksinerer seg risikerer sitt eget OG mange andres liv ved å smitte videre. Det er mange i risikogruppen som gjerne vil ta vaksinen, men som ikke kan det, pga allergi og andre ting. Skal disse da holde seg inne frem til influensaen er over, hvilket de nå har spådd å være flere år, bare fordi noen ikke ser at de har muligheten til å ta et kollektivt ansvar for å bedre smitteværnet i Norge? Jeg skal vaksineres om en uke, og jeg gruer meg allerede for denne uken , og de 14 dagene det tar før jeg er imun. Så jeg har veldig vanskelig for å skjønne de som ikke vil vaksinere seg, og synes det er trist de ikke ser at det ikke bare går utover dem selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 23. oktober 2009 #126 Del Skrevet 23. oktober 2009 Ser nå at de også vil vaksinere små barn, og det kjenner jeg er et mye vanskligere valg enn om jeg skal vaksineres. Jeg og mannen ble enig om å ta vaksinen for å beskytte gutten vår på 17 mnd. (og oss selv selvfølgelig), men nå må vi altså ta stilling til om vi vil la ham vaksineres også. Er det evt samme vaksine som brukes på små barn, eller er det en egen "barnevaksine"? Har jo litt tid å tenke på det. Bor på østlandet, og får vaksinen tideligst i slutten av neste uke for de som er i risikogruppen. Det blir nok en god del uker til mannen eller sønnen får tilbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chiffon Skrevet 23. oktober 2009 #127 Del Skrevet 23. oktober 2009 Ser nå at de også vil vaksinere små barn, og det kjenner jeg er et mye vanskligere valg enn om jeg skal vaksineres. Jeg og mannen ble enig om å ta vaksinen for å beskytte gutten vår på 17 mnd. (og oss selv selvfølgelig), men nå må vi altså ta stilling til om vi vil la ham vaksineres også. Er det evt samme vaksine som brukes på små barn, eller er det en egen "barnevaksine"? Har jo litt tid å tenke på det. Bor på østlandet, og får vaksinen tideligst i slutten av neste uke for de som er i risikogruppen. Det blir nok en god del uker til mannen eller sønnen får tilbud. Som jeg forsto det er det samme vaksine på barn, bare mindre dose, men jeg kan ta feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 23. oktober 2009 #128 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg syns det er helt utrolig arrogant og idiotisk at en haug uvitende mennesker setter seg imot råd fra landets fremste personer på feltet. Skjønner ikke helt at dere kan tro at dere vet bedre enn dem?? For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hva dere tenker med. Alle de bekymringer dere har er bare synsing, mens faktum er at friske voksne mennesker dør eller ligger i respiratorer pga denne sykdommen. Tenk dere selv hva som kommer til å skje hvis den nyfødte blir smittet fordi dere ikke turde å vaksinere dere mens dere gikk gravide! Jeg har en tremåneder gammel gutt, og står ikke først i køen for vaksinering akkurat nå, emn for å beskytte han så mye som mulig kommer både jeg og mannen min til å ta vaksinen når vår tur kommer. Og hadde jeg vært gravid ville jeg definitivt tatt den med en gang. Håper flere velger å gjøre det samme, så vil kanskje hele influensaen være ute av verden snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #129 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg syns det er helt utrolig arrogant og idiotisk at en haug uvitende mennesker setter seg imot råd fra landets fremste personer på feltet. Skjønner ikke helt at dere kan tro at dere vet bedre enn dem?? Jeg syns det er like arrogant og idiotisk å sette seg til doms over andre når det vitterlig også er leger og helsepersonell som ikke går god for vaksinen. I mange tilfeller er de som takker nei opplyste mennesker som har brukt mye tid og ressurser på å kartlegge og finne ut av hva man takker nei til. Å karakterisere andre som idioter av den grunn, sier mer om deg enn om dem faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thumbalina Skrevet 23. oktober 2009 #130 Del Skrevet 23. oktober 2009 Marlo: kanske du bør endre sitatet i signaturen din. Du er jo tydligvis skeptisk til nye ting... bare et lite apropo... Jeg skjønner godt begge sider av saken - har nå tatt vaksinen, og kjenner jeg er glad for det siden det utvikler seg ganske drastisk her nå ( i alle fall i min hjemkommune!) men kommer alltid til å ha et lite snev av tvil.. jeg er generelt skeptisk til vaksiner fordi jeg føler det er så sterkt for kroppen - jeg har i alle fall alltid reagert sterkt på vaksiner... men igjen.. jeg tør ikke ta sjangsen på at babyen da blir født midt i influensasesongen helt uten beskyttelse... så da får jeg heller ta evnt mulige bivirkninger som kommer senere enn å muligens risikere lungekollaps på et spebarn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 23. oktober 2009 #131 Del Skrevet 23. oktober 2009 Marlo: kanske du bør endre sitatet i signaturen din. Du er jo tydligvis skeptisk til nye ting... bare et lite apropo... Klart jeg er skeptisk til nye ting, de som ikke er det må jo väre utrolig naive. Betyr ikke at jeg ikke liker å pröve nye ting selvom jeg ikke kaster i meg alt av medisiner og vaksiner som staten sier jeg burde ha. Lavmålt å rakke ned på personen og ikke saken i en debatt...skjerp deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 23. oktober 2009 #132 Del Skrevet 23. oktober 2009 her jeg bor tar det vist litt tid for vaksinen kommer (november tenker jeg).. men i grunn er jeg bare glad for det. mer tid å tenke på. mannen får vaksinen ¨på jobben og skal ta den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #133 Del Skrevet 23. oktober 2009 Lavmålt å rakke ned på personen og ikke saken i en debatt... Signerer denne og legger samtidig til at jeg har vaksineskadde personer i familien (fastslått - så argumentet med at man tror det har sammenheng med vaksine utgår), og velger derfor ikke å vaksinere meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Renesmee Skrevet 23. oktober 2009 #134 Del Skrevet 23. oktober 2009 Sånn skal det låte! Jeg blir så glad hver gang jeg ser noen som vil vaksinere seg. Er selv gravid i 2. trimester, og har nettopp tatt vaksinen. Signerer denne! Blir kjempeglad hver gang jeg hører om noen som velger å vakinsere seg selv om de egentlig har sagt nei, og skal selv vaksinere meg 2. november Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest<3 Skrevet 23. oktober 2009 #135 Del Skrevet 23. oktober 2009 Signerer denne! Blir kjempeglad hver gang jeg hører om noen som velger å vakinsere seg selv om de egentlig har sagt nei, og skal selv vaksinere meg 2. november Skal også vaksinere meg til uken. Har tenkt mye opp og ned, for og imot. Som sikkert alle andre her. Velger å sette min lit til folkehelse inst. Jeg er bare "en vanlig dame" i gaten. Har lest masse på forumet men tenker at her er det nok en del uten fakta. Og håper som sagt at folkehelse inst. vet hva de prater om. Uten vaksinen ville jeg stått rimelig "naken" om jeg skulle bli syk. Høy feber er jo ikke noe særlig det heller. Håper dere tar deres valg og kan være fornøyde med de, uansett hva det skulle være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 23. oktober 2009 #136 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg syns det er like arrogant og idiotisk å sette seg til doms over andre når det vitterlig også er leger og helsepersonell som ikke går god for vaksinen. I mange tilfeller er de som takker nei opplyste mennesker som har brukt mye tid og ressurser på å kartlegge og finne ut av hva man takker nei til. Å karakterisere andre som idioter av den grunn, sier mer om deg enn om dem faktisk. Nå tror jeg at folkehelseinstituttet er bedre rustet til å mene noe om denne vaksinen enn "helsepersonell", som er et fryktelig vidt begrep. Og når til og med Gro Nylander, som er overlege på kvinneklinikken går ut og ber alle gravide vaksinere seg, skjønner jeg ikke hva det er å lure på! Hun er jo kjent for å være ganske så... restriktiv.. (hvis det er riktig å si - hun går ihvertfall ikke rundt å anbefaler ting som er til skade for fostre og babyer) Jeg karakteriserte forresten ingen som idioter - jeg antydet at det var et idiotisk valg - og det er en forskjell i mine øyne. Det er ingen ting som tyder på at denne vaksinen er til fare for fosteret, så hvordan skal man da kunne tilgi seg selv om det nyfødte barnet - som kunne vært immunt hvis moren hadde tatt vaksinen under svangerskapet - blir sykt, og i værste fall dør etter fødselen? Eller om du som mor gjør det? Det er mer enn jeg kan skjønne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly-L Skrevet 23. oktober 2009 #137 Del Skrevet 23. oktober 2009 Signerer denne! Blir kjempeglad hver gang jeg hører om noen som velger å vakinsere seg selv om de egentlig har sagt nei, og skal selv vaksinere meg 2. november Det er vel meg det var siktet til i det første innlegg her, og bare for å ha sagt det så hadde jeg siden starten bestemt meg for å ta den, men nå er jeg liksom ikke tvil i det hele tatt Håper flere også velger å ta vaksinen. Alle "ingrediensene" i vaksinen som har blitt debattert her ble kommentert og forklart på pressekonferansen i dag og jeg har full tillit til ekspertene på akkurat det området. Til slutt: Husk at Helsedirektoratet og FHI har et stort apparat av eksperter som vurderer denne vaksinen SAMLET, på tvers av kunnskap, erfaringer og læring fra historikk og andre land i verden. Det sitter altså ikke én enkeltperson som gjør disse anbefalingene, i motsetning til de uavhengige enkeltlegene som går ut i media og går IMOT vaksineringen på bakgrunn av sin egen enkeltvurdering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #138 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg syns det er helt utrolig arrogant og idiotisk at en haug uvitende mennesker setter seg imot råd fra landets fremste personer på feltet. Skjønner ikke helt at dere kan tro at dere vet bedre enn dem?? For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hva dere tenker med. Alle de bekymringer dere har er bare synsing, mens faktum er at friske voksne mennesker dør eller ligger i respiratorer pga denne sykdommen. Tenk dere selv hva som kommer til å skje hvis den nyfødte blir smittet fordi dere ikke turde å vaksinere dere mens dere gikk gravide! Jeg har en tremåneder gammel gutt, og står ikke først i køen for vaksinering akkurat nå, emn for å beskytte han så mye som mulig kommer både jeg og mannen min til å ta vaksinen når vår tur kommer. Og hadde jeg vært gravid ville jeg definitivt tatt den med en gang. Håper flere velger å gjøre det samme, så vil kanskje hele influensaen være ute av verden snart! Alt du skriver her er som musikk i mine ører! Du har skjønt det, du er oppegående! Jeg er 100% enig med deg! Er gravid, og har tatt vaksinen allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamp Skrevet 23. oktober 2009 #139 Del Skrevet 23. oktober 2009 Godt poeng Lilly-L! Jeg har bestemt meg for å ta vaksinen. Det blir vel uti november tenker jeg. Vaksineringen har ikke begynt her enda, og uansett er det for tidlig for meg enn så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thumbalina Skrevet 23. oktober 2009 #140 Del Skrevet 23. oktober 2009 Klart jeg er skeptisk til nye ting, de som ikke er det må jo väre utrolig naive. Betyr ikke at jeg ikke liker å pröve nye ting selvom jeg ikke kaster i meg alt av medisiner og vaksiner som staten sier jeg burde ha. Lavmålt å rakke ned på personen og ikke saken i en debatt...skjerp deg. Var ikke ment som nedrakking - jeg er selv en skeptisk person, og har vanligvis ikke størst tiltro til helsevesenet etter flere dårlige erfaringer. Men for min del ble For argumentene større enn Mot argumentene akkurat i denne saken. Valgte den "beste" av to onder. Det viktigste er er vel en alle følger sin egen overbevisning og er komfortabel med valget sitt - selv om det er et fryktelig vanskelig valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå