^^Sunny^^ Skrevet 19. oktober 2009 #61 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg er veldig usikker.. Først hadde jeg bestemt meg for å ikke ta den.. Men nå :klø: Synes det er et utrolig vanskelig valg å ta. Mannen synes ikke jeg skal ta den,.. Jeg jobber i helsevesenet også,.... Det kommer nok enda mer informasjon før vaksinen er klar,. Kanskje jeg blir litt klokere innen den tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 19. oktober 2009 #62 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg blir bare mer og mer usikker!! Leste istad at folkehelsa er så fortvilte over at de som er imot vaksinen får så mye oppmerksomhet, de mener at gravide skal ta vaksinen nå. Da tenkte jeg "ok kanskje da", men så leste jeg videre i artikkelen, og der stod det at skvalen eller hva det heter ikke er testet på gravide. Så da ble jeg jo skeptisk igjen. INGENTING testes på gravide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss moneypenny Skrevet 19. oktober 2009 #63 Del Skrevet 19. oktober 2009 INGENTING testes på gravide. Logisk nok. Men hvordan kan de da anbefale oss å ta vaksinen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy28 Skrevet 19. oktober 2009 #64 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har søkt mye rundt på nettet og brukt tid på å finne seriøse aktører, og det er testet thiomersal (kvikksølv-bindingen)i vaksine på 2000 gravide kvinner på slutten av 90-tallet, ingen av barna fikk påvist noen skadelig effekt av dette. Skvalen derimot er ikke testet på gravide. Jeg heller mot vaksine da jeg tror det å ikke vaksinere seg fort kan gi meg en form for sosial angst, samtidig som at jeg er særdeles utsatt for smitte pga togpendling og barnehagebarn. Samtidig prøver jeg i det minste å få mannen min til å vaksinere seg for å hindre at han evt kan bli syk og smitte meg, den nyfødte på nyåret eller ettåringen vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #65 Del Skrevet 19. oktober 2009 INGENTING testes på gravide. Klart det testes på gravide, det er jo det som skjer nå. (siden ingen andre gravide før oss har testet den) Vi er prøvekaninene for denne nye vaksinen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 19. oktober 2009 #66 Del Skrevet 19. oktober 2009 Logisk nok. Men hvordan kan de da anbefale oss å ta vaksinen? Fordi ørten gravide opp gjennom årene har fått vaksiner med skvalen uten at ille saker er meldt inn, så vidt jeg har forstått. Og så avveier de risikoen mot hverandre. Mao mener de at det er større sjanse for at barnet ditt/du blir supersyk/dør av influensaen enn at du/barnet ditt blir det av skvalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 19. oktober 2009 #67 Del Skrevet 19. oktober 2009 Klart det testes på gravide, det er jo det som skjer nå. (siden ingen andre gravide før oss har testet den) Vi er prøvekaninene for denne nye vaksinen Jeg snakker om vitenskapelig utførte tester. Gravide har som sagt fått skvalen før. Men ikke som ledd i vitenskapelig testing. (Hvis jeg har fått med meg info korrekt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #68 Del Skrevet 19. oktober 2009 Fordi ørten gravide opp gjennom årene har fått vaksiner med skvalen uten at ille saker er meldt inn, så vidt jeg har forstått. Og så avveier de risikoen mot hverandre. Mao mener de at det er større sjanse for at barnet ditt/du blir supersyk/dør av influensaen enn at du/barnet ditt blir det av skvalen. Jeg snakker om vitenskapelig utførte tester. Gravide har som sagt fått skvalen før. Men ikke som ledd i vitenskapelig testing. (Hvis jeg har fått med meg info korrekt) Jeg har fått med meg at gravide ikke har fått det, og når det uansett ikke er gjort noen studier på det så ville jeg ikek tort å ta sjansen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 19. oktober 2009 #69 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har fått med meg at gravide ikke har fått det, og når det uansett ikke er gjort noen studier på det så ville jeg ikek tort å ta sjansen. nei, det er jo den vurderingen alle selv må ta. Selv stoler jeg mer på Folkehelseinstituttet fullt av eksperter enn tabloidene og ymse leger i media. Selv har jeg null peiling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 19. oktober 2009 #70 Del Skrevet 19. oktober 2009 Det at WHO anbefaler at gravide om mulig får en annen vaksine enn Pandemrix, gjør meg skeptisk. I flere land er det bestilt inn mer enn én vaksinetype (i f.eks Tyskland og Frankrike får gravide et alternativ til Pandemrix), mens Norge har satset kun på Pandemrix... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rime Skrevet 19. oktober 2009 #71 Del Skrevet 19. oktober 2009 Må innrømme at jeg synes det er skummelt å bli gravid i disse dager jeg. Men så har jeg ikke helt god helse heller. Men det at det er noe som ikke er helt optimalt med meg, gjør at jeg kvier meg for å ta vaksine fordi jeg er redd immunforsvaret mitt ikke takler det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eeyore Skrevet 19. oktober 2009 #72 Del Skrevet 19. oktober 2009 Det at WHO anbefaler at gravide om mulig får en annen vaksine enn Pandemrix, gjør meg skeptisk. I flere land er det bestilt inn mer enn én vaksinetype (i f.eks Tyskland og Frankrike får gravide et alternativ til Pandemrix), mens Norge har satset kun på Pandemrix... WHO sier også at dersom man ikke får tak i vaksine uten kvikksølv og skvalen, så er det allikevel bedre å vaksinere seg enn å la være når man er gravid. Risikoen ved å ikke vaksinere seg er større enn de senvirkningene som muligen vil komme av en vaksine. Jeg håper ikke det blir et enormt influensautbrudd den nærmeste uken, for kommunen min åpner ikke for vaksinering før til neste torsdag... Men da er jeg klar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 20. oktober 2009 #73 Del Skrevet 20. oktober 2009 WHO sier også at dersom man ikke får tak i vaksine uten kvikksølv og skvalen, så er det allikevel bedre å vaksinere seg enn å la være når man er gravid. Risikoen ved å ikke vaksinere seg er større enn de senvirkningene som muligen vil komme av en vaksine. ... Klar over det. Men lurer litt på hvorfor norske myndigheter velger å kun tilby Pandemrix til hele befolkningen - skulle tro de kunne bestilt inn alternativ vaksine til gravide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 20. oktober 2009 #74 Del Skrevet 20. oktober 2009 Var innom legekontoret idag og spurte om vaksinen, og da sa de håpet på å få den inn neste uke, men ikke noe var avklart enda. Så da har jeg enda en uke på meg før jeg bestemmer meg, men er ganske sikker på at jeg kommer til å ta den. Skal bruke denne uken på å lese meg opp litt skikkelig på saken. Media er jo som regel mer opptatt av å få frem en god story enn å fortelle sannheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Linda¤ Skrevet 20. oktober 2009 #75 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg bli gal av dette her jeg!! Det er jo så utrolig vanskelig å vite hva som er den riktige avgjørelsen... Jeg er livredd for å gjøre noe som kan skade jenta vår.Er ingen muligheter for å få bestilt en sånn vaksine som de tilbyr i Tyskland om en betaler selv da? Usj... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss moneypenny Skrevet 20. oktober 2009 #76 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg skal på kontroll på fredag, og da skal jeg spørre legen min hva hun mener om saken. Så får jeg ta en beslutning etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogtussa Skrevet 20. oktober 2009 #77 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg tror jeg har bestemt meg for å ta vaksinen nå. Har diskutert det både med legen og med jordmor, og begge anbefaler meg det. Har og prøvd å lese en del om det, da via Pandemi og folkehelsa sine sider (ikke så mye VG som jeg ikke helt klarer å stole på). Det at så mange velger å ikke ta vaksina, gjør at jeg føler meg enda mer utsatt for faktisk å bli smittet. I tillegg jobber jeg i barnehage..Tror nå at risikoen for å bli smittet er høyere enn risikoen ved å ta vaksinen. En annen ting er at babyen blir beskyttet en periode etter fødsel via meg, siden jeg skal amme. Det er også en betryggelse. Men jeg syns det er et vanskelig valg, og jeg kan fortsatt kjenne at tvilen kommer innimellom. Uansett hva man velger å gjøre, så føles det feil. Hadde jeg derimot ikke vært gravid og fått tilbud om vaksinen, så hadde jeg tatt den uten tvil. Det at jeg har en liten en i magen jeg skal beskytte, har gjort valget mye vanskeligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #78 Del Skrevet 20. oktober 2009 Klar over det. Men lurer litt på hvorfor norske myndigheter velger å kun tilby Pandemrix til hele befolkningen - skulle tro de kunne bestilt inn alternativ vaksine til gravide. Dette forklarer FHI på pandemi.no, de har forsøkt å få tak i disse vaksinene, men de var allerede bestilt av andre land. Noen land er selvforsynte med denne vaksinen fordi de produserer selv, mens resten allerede var bestilt - og kan tidligst komme hit seint i 2010. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy28 Skrevet 20. oktober 2009 #79 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg tror jeg har bestemt meg for å ta vaksinen nå. Har diskutert det både med legen og med jordmor, og begge anbefaler meg det. Har og prøvd å lese en del om det, da via Pandemi og folkehelsa sine sider (ikke så mye VG som jeg ikke helt klarer å stole på). Det at så mange velger å ikke ta vaksina, gjør at jeg føler meg enda mer utsatt for faktisk å bli smittet. I tillegg jobber jeg i barnehage..Tror nå at risikoen for å bli smittet er høyere enn risikoen ved å ta vaksinen. En annen ting er at babyen blir beskyttet en periode etter fødsel via meg, siden jeg skal amme. Det er også en betryggelse. Men jeg syns det er et vanskelig valg, og jeg kan fortsatt kjenne at tvilen kommer innimellom. Uansett hva man velger å gjøre, så føles det feil. Hadde jeg derimot ikke vært gravid og fått tilbud om vaksinen, så hadde jeg tatt den uten tvil. Det at jeg har en liten en i magen jeg skal beskytte, har gjort valget mye vanskeligere. Signerer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 20. oktober 2009 #80 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg skal ta den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå