Gjest Chiffon Skrevet 5. oktober 2009 #1 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Nå når de går ut å anbefaler vaksine på grunn av hun gravide som døde, kommer dere til å ta vaksinen? Jeg endrer litt i hovedinnlegget jeg, da jeg har ombestemt meg og kommer til å ta vaksinen. Endret 23. oktober 2009 av Chiffon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 5. oktober 2009 #2 Del Skrevet 5. oktober 2009 Nei det gjør jeg nok ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 5. oktober 2009 #3 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Jeg tror heller ikke jeg kommer til å ta den. Endret 5. oktober 2009 av -Englefjes- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 5. oktober 2009 #4 Del Skrevet 5. oktober 2009 Nei. Ingen jeg kjenner har hatt det, og jeg ser ikke problemet med å få det. Det er ikke verre en vanlig influensa og lettere å bli kvitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Roxie Hart Skrevet 5. oktober 2009 #5 Del Skrevet 5. oktober 2009 Nei, jeg kommer nok ikke til å ta den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 5. oktober 2009 #6 Del Skrevet 5. oktober 2009 Nå er ikke den vaksinen såå uutprøvd som folk skal ha det til. Influensavaksinene består stort sett av godt utprøvde stammer, med endringer for å passe til de spesifikke influensaene som antas å slå til det året. Det er meldt om helt vanlige bivirkninger som feber og mindre ubehag, det er kun de virkelig virkelig sjeldne bivirkningene man vet lite om. Folkehelseinstituttet anbefaler faktisk nå gravide å ta vaksinen, det er etter nøye overveiining. Å totalt overse en slik anbefaling utarbeidet av eksperter på området er egentlig veldig rart og irrasjonelt. Jeg ville tatt den om jeg fortsatt var gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Pil_* Skrevet 6. oktober 2009 #7 Del Skrevet 6. oktober 2009 De anbefaler for gravide i annet og tredje trimester. Jeg er i første, og da ønsker man helst å unngå alle medisiner fordi fosteret kan påvirkes negativt? Jeg har vært skeptisk til vaksinen med kvikksølv hele tiden. Nå er jeg rådvill siden jeg er blitt gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamp Skrevet 6. oktober 2009 #8 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg synes dette er veldig vanskelig, men jeg tror jeg kommer til å ta den. Er i andre trimester i november og "rekker" det sånn sett før høysesongen. En ting jeg ikke hadde fått med meg fra før av er at gravide i andre og tredje trimester er anbefalt å ta vanlig sesonginfluensavaksine også. Så da må vel dette bety at vanlig influensavaksine er utprød på gravide? Det er nemlig dette med at den ikke er utprød jeg er skeptisk til. Kvikksølvet er jeg ikke noe redd for. En annen ting jeg lurer på er om H1N1 er farligere enn vanlig sesonginfluensa for gravide. Eller er det bare det at flere blir smittet siden det ikke er noe naturlig resistens i befolkningen? (I hvert fall ikke i den unge befolkningen) Har heldigvis en måned på meg til å tenke over det og prøve å finne svar. Jeg har forresten kjøpt inn håndsprit og masker (kun til bruk dersom mannen skulle bli syk og jeg må pleie han, skal ikke fly rundt med maske i det daglige altså ), så jeg er kanskje i overkant hysterisk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fun Light Skrevet 6. oktober 2009 #9 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg kommer ikke til å ta vaksinen mens jeg er gravid. Dette fordi jeg ikke vil rekke det; har termin om en uke så antar at jeg føder før den kommer ut på markedet. Vurderer derimot å ta den etter fødselen.. Men er så usikker..!! Uff, blir så redd når jeg hører om tilfeller som denne jenta som døde tre uker etter fødsel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #10 Del Skrevet 6. oktober 2009 Vurderer derimot å ta den etter fødselen.. Men er så usikker..!! Men er du i risikogruppen da da? Er du ikke det er det ikke sikkert at du får. Det er jo først og fremst fordi gravide har dårligere immunforsvar at de blir anbefalt å ta vaksinen. De står først i køen. Så er det folk mellom 3 og 64 år med dårlig helse (ulike sykdommer) som ommer som nr. 2 i køen (de yngste først). Nr. 3 er de med samme sykdommene over 64 år. I tillegg er enkelte helsepersonell utvalgt. Jeg fant dette på pandemi.no. For å svare på spørsmålet er jeg meget skeptisk til å ta vaksinen. Den høres så uutprøvd ut, og det virker nesten som at bivirkningene er verre enn selve influensaen. Hørte også på radioen for et par uker siden at mange i helsevesenet ikke vil ta den heller, så da blir man jo enda mer skeptisk. Jeg spurte jordmor i dag med bakgrunn i hun som døde i går. Jordmor ba meg lese på pandemi.no og gjøre meg opp en egen mening. Hun trodde mange ikke kom til å ta det. Så jeg ble ikke særlig mer overbevist av henne i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 6. oktober 2009 #11 Del Skrevet 6. oktober 2009 Med mindre det dukker opp ny info, så kommer jeg nok ikke til å ta den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linky Skrevet 6. oktober 2009 #12 Del Skrevet 6. oktober 2009 Kommer ikke til å ta den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #13 Del Skrevet 6. oktober 2009 Kommer ikke til å ta den. Da vil jeg heller isolere meg litt hjemme og på kontoret de to månedene som er igjen før terminen - unngå å oppholde meg i folkemengder og rundt syke mennesker, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1 Skrevet 6. oktober 2009 #14 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg kommer til å ta den. Jeg jobber som lærer og har tett kontakt med barn og voksne hele tiden, og envt smitte skjer fortere for de som jobber tett med mennesker. Legen min mener dette er grunn til at jeg burde ta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy28 Skrevet 6. oktober 2009 #15 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg tror jeg kommer til å ta den, er skeptisk, men har en liten sønn i barnehagen fra før og er togpendler, så jeg kommer garantert til å bli utsatt for smitte når sesongen virkelig tar av. Om jeg blir smittet er en annen sak, men jeg er jo redd for at høy feber og evt lungekomplikasjoner kan gi meg eller fosteret større problemer... I USA vaksinerer er det vanlig for alle gravide å bli vaksinert mot vanlig sesonginfluensa uansett, kan ikke se at det har vært noen stor kritikk mot det, eller rapporter som sier at det er skadelig. Men dess flere gravide her på forumet som sier at de ikke vil vaksinere seg, dess større er sjansen for at jeg velger å vaksinere meg (mindre vaksinering, flere syke som kan smitte meg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fun Light Skrevet 6. oktober 2009 #16 Del Skrevet 6. oktober 2009 Men er du i risikogruppen da da? Det var jordmor som anbefalte meg å undersøke siden jeg er overvektig.. Hun mente at jeg dermed hadde nedsatt lungekapasitet. Var hos legen i dag, og hun sa at jeg godt kunne få den på grunn av dette. Er ikke sikker på om jeg vil da; jeg føler meg frisk og rask, kommer til å være mye hjemme med nyfødt fremover og er generelt skeptisk til vaksinen siden den er såpass ny. What to do??! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #17 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg skjønner ikke at dere tør å gamble slik med egen helse. Det spesielle med denne influensaen er at det er unge,friske mennesker som dør av den. For de fleste av oss fortoner den seg som en mild influensa, men problemet er at vi ikke vet hvem som dør. Synes det er rart av dere gravide å totalt neglisjere de råd Folkehelsa kommer med, de er faktisk de med størst kunnskap på området. Jeg skal vaksinere både meg selv og ungene, det er helt sikkert. Hilsen sykepleier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 6. oktober 2009 #18 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg skjønner ikke at dere tør å gamble slik med egen helse. Det spesielle med denne influensaen er at det er unge,friske mennesker som dør av den. For de fleste av oss fortoner den seg som en mild influensa, men problemet er at vi ikke vet hvem som dør. Synes det er rart av dere gravide å totalt neglisjere de råd Folkehelsa kommer med, de er faktisk de med størst kunnskap på området. Jeg skal vaksinere både meg selv og ungene, det er helt sikkert. Hilsen sykepleier. Det er delte meninger om vaksinen blant helsepersonell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thumbalina Skrevet 6. oktober 2009 #19 Del Skrevet 6. oktober 2009 Nå når de går ut å anbefaler vaksine på grunn av hun gravide som døde, kommer dere til å ta vaksinen? Jeg kommer til å stå over. Jeg føler at vaksinen ikke er nok utprøvd, og jeg ønsker ikke å være en prøvekanin. Jeg lurer på hvor mange som kommer til å bli skadet/dø av vaksinen, i forhold til hvor mange som dør av H1N1-viruset. Enig med deg ja.. når de sier "Norge kommer til å godkjenne vaksinen fordi EU gjør det, og vi skal holde et våkent øye med evnt bivirkning, og stoppe vaksinen dersom vi ser noe alvorlig" Da ringer det en del varselbjeller hos meg altså... så kommer ikke til å ta den... liker ikke at den ikke er ferdig utprøvd, og de vet ikke langtidsvirkningene på fostere... Jeg er i tillegg ganske sensitiv på vaksiner, og pleier å blå dårlig av de - så kommer ikke til å utsette meg for å bli dårlig når jeg har god mulighet til å unngå det. Får heller være nøye med hygienen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 6. oktober 2009 #20 Del Skrevet 6. oktober 2009 Synes det er rart av dere gravide å totalt neglisjere de råd Folkehelsa kommer med, de er faktisk de med størst kunnskap på området. LItt enig. Og som en annen sa litt lenger opp i tråden her; jo færre som tar denne vaksinen, jo større sjanse har man for å bli smittet. Jeg er i tillegg ganske sensitiv på vaksiner, og pleier å blå dårlig av de - så kommer ikke til å utsette meg for å bli dårlig når jeg har god mulighet til å unngå det. Får heller være nøye med hygienen! Det er ikke uvanlig å bli litt groggy etter en vaksine, evt få lett forkjølelse/feber, men man må jo veie disse bivirkninger opp mot infeksjonen man risikerer å få dersom man ikke tar den. Er bivirkningene du får av vaksine verre enn en influensa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå