Gå til innhold

Hvordan bli mer strukturert?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Surra_*
Skrevet

Jeg trenger noen seriøse råd nå, for dette begynner å bli et seriøst problem i hverdagen min :tristbla: Jeg er en veldig ustrukturert person, og har alltid vært sånn. Men etter at jeg begynte å få økonomiske problemer har det bare blitt værre, og jeg sitter her nå med et økonomisk krav der det er blitt opprettet en sak på meg. Jeg fikk brevet i dag og regningen ble betalt i går. Skal ringe de i morgen og si fra og håper de frafaller saken mot meg. Men det som gjør meg mest lei meg er at jeg lar det gå så langt som dette, og det økonomiske er egentlig bare en brøkdel. Jeg er slik når det gjelder det meste som trenger/bør/må bli gjort, og det blir aldri til noe. Til og med dette å slette mailer i innboksen etter hvert som de kommer inn er noe som ikke blir gjort. Jeg venter heller til innboksen inneholder 800 mailer og må sitte der å rydde gjennom alle. Og når jeg nå er blitt redd for å åpne regningene mine? Jeg trenger råd vær så snill :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hovedproblemet at du ikke har oversikt over hva du skal gjøre, eller vet du det godt, men utsetter det altfor lenge?

Gjest Gjest_Surra_*
Skrevet
Er hovedproblemet at du ikke har oversikt over hva du skal gjøre, eller vet du det godt, men utsetter det altfor lenge?

Aller mest sistnevnte, men fortsetter det slik som nå kan jeg snart krysse av på begge to.

Gjest Gjest_Gyda_*
Skrevet

Oi, som jeg kjenner meg igjen i det du skriver! Takk og lov at jeg ikke er alene om det. Altså, jeg vet jo at mange folk surrer og roter det til for seg selv, men jeg får litt inntrykk av at det ofte er folk som driter i det meste. Mens jeg er egentlig veldig samvittighetsfull og "snill pike", og likevel blir det bare rot og tull.

Det som har virket på meg i perioder er listeskriving. Detaljerte lister, der jeg krysser ut etter hvert som jeg har fullført. F.eks. skriver jeg ikke bare "vaske kjøkkenet", men jeg lister opp:

1)rydde kjøkkenbenkene

2)sette i oppvaskmaskinen

3)vaske mikroen

4)vaske ovnen

5)vaske benkene

6)vaske gulvet

osv

Gjør jeg det ikke så detaljert så blir det aldri gjort. Sånn gjør jeg med andre ting også.

Men så er det det da, at det funker bare i perioder. Så jeg skal følge med på denne tråden for å suge til meg andre tips!

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Jeg har det samme problemet, men jeg har ADHD. Det er så krevende å holde oversikt og være strukturert synes jeg, og har det først blitt kaos så er det umulig å komme i gang med å ordne opp.

Skrevet

Kanskje du kan be noen du stoler på om å hjelpe deg med å få oversikten over de forskjellige tingene, og hjelpe deg å sette opp en liste over hva du må gjøre i prioritert rekkefølge? Tenker mest på økonomien her altså.

Ellers er jeg enig i forslaget om å sette opp detaljerte lister over hva du skal gjøre. Det kan nok få deg inn på riktig spor i det minste :)

Skrevet

Det viktigste er at du prioriterer, ikke at du får gjort alt.

F.eks er du ikke nødt til å rydde mailene dine, men du må se over de nye med jevne mellomrom, f.eks hver dag, for å se om det er noe du må få med deg innholdet i. Lag en mappe som du flytter mailer med viktig informasjon over i. Resten kan bare ligge, eller slettes på en gang, siden du vet at det ikke er noe viktig i dem.

Når du mister kontroll på økonomien, og har blitt redd for å se hvordan tingenes tilstand er, er det best å få hjelp fra noen du kjenner, så det ikke bare blir skjøvet under teppet. Kjenner du noen med litt økonomisk sans, og vet hvordan inkasso og slikt fungerer?

Bestem deg for 1 eller 2 dager i uken hvor du åpner regningene dine, og annen post du er redd for. Så slipper du å føle at du utsetter dem hver dag. Du kan åpne dem sammen med noen eventuelt.

Få oversikt over hvor mye penger du skylder og har i utgifter og når kravene kommer, og hvor mye penger du får inn, og når du får dem. Hvis du har for lite penger totalt sett, må du kontakte dem du skylder penger og få en nedbetalingsordning.

Det finnes mange tråder her inne med sparetips, se på forbruker og økonomi.

Lister er bra, men la det ikke ta overhånd. Bare det som er nødvendig bør settes opp på listene, slik at det ikke ser så mye ut at det hindrer deg i gå igang.

Når du skal gjøre ting du gruer deg til, sett opp at du skal gjøre det tidlig på morgenen, så slipper du å grue deg hele dagen og finne på unnskyldninger for hvorfor det er lettere å gjøre det om 3 timer, rett før kontoret stenger, vente til i morgen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...