Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skulle bestille nytt skattekort da jeg har fått trekkprosent 51. Har skrevet inn hvor mye jeg regner med å tjene i 2009, og da får jeg opp at prosenten blir over 80!! Men dersom jeg høyner beløpet på hvor mye jeg kommer til å tjene i 2009, synker prosentdelen (kommer jo aldri til å tjene så mye som jeg må får at prosentandelen skal synke!)?! Skjønner ingenting!

edit: Har sålangt tjent 207 000 i år, og betalt 41 000 i skatt (++). Kommer til å tjene ca. 230 000 i hele 2009. Men da får jeg altså opp over 80 prosent, men dersom jeg f.eks. skriver at jeg kommer til å tjene 500 000 i løpet av 2009, altså over 250 000 på 2 mnder, får jeg 53 prosent trekk! What?!

Endret av Pomeline
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virket veldig rart. Jeg brukte enkel skatteberegning 2009:

http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjenin...beregning-2009/

Uten å vite noe om verken fradrag, formue eller andre faktorer (bare plottet inn inntekten din) fikk jeg det til at du skal betale litt over 50000 i skatt iløpet av året. Ring på ditt lokale likningskontor, eller gå innom og lever søknad over skranke.

Gjest Gjest_Charly_*
Skrevet
Skulle bestille nytt skattekort da jeg har fått trekkprosent 51. Har skrevet inn hvor mye jeg regner med å tjene i 2009, og da får jeg opp at prosenten blir over 80!! Men dersom jeg høyner beløpet på hvor mye jeg kommer til å tjene i 2009, synker prosentdelen (kommer jo aldri til å tjene så mye som jeg må får at prosentandelen skal synke!)?! Skjønner ingenting!

edit: Har sålangt tjent 207 000 i år, og betalt 41 000 i skatt (++). Kommer til å tjene ca. 230 000 i hele 2009. Men da får jeg altså opp over 80 prosent, men dersom jeg f.eks. skriver at jeg kommer til å tjene 500 000 i løpet av 2009, altså over 250 000 på 2 mnder, får jeg 53 prosent trekk! What?!

Synes ikke den beregningen du har fått høres helt feil ut jeg. Som det er sagt over skal du betale ca 51 000 i skatt på en inntekt på 230 000. Du har allerede fått utbetalt 207 000 og trukket 41 000 på disse. De siste 10 000 skal altså innbetales på restlønnen på 23 000. Bare det i seg selv tilsier at du må få et høyt skattetrekk for november og desember. I tillegg er det beregningen av prosenten tatt hensyn til halvt skattetrekk i desember. For å få trukket nok må du derfor ha en høyere skatteprosent enn 10 000 delt på 23 000 vil gi, da mesteparten av utestående skatt må trekkes inn på novemberlønnen.

I tillegg er skattekortet beregnet slik at man i man heller skal få tilbake enn å betale restskatt. Så når det overfor er beregnet en skatt for november og desember på ca 10 000, er det nok i ved beregning av skattekortet beregnet en skatt på et større beløp enn dette. Tror det er rundt 2000 i ekstrainnbetaling som legges inn som sikkerhetsmargin i skattekortet.

Skrevet

Takk for svar..

Tok enkel skatteberegning av 2009, og da fikk jeg opp at jeg har betalt ca. 2000 for lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...