Gå til innhold

Hvem eier hva?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

jeg og samboeren min skal flytte sammen og kjlpe ny leilghet sammen. Vi har skrevet en samboerkontrakt på dyre eiendeler vi har fra før. hvem som eier hva. Og at vi eier 50% hver av ting vi kjøper sammen når vi flytter sammen.

Spørsmålet er: Når vi kjøper leiligheten står begge navnene våre på kjøpekontraktyen,. betyr det da at vi eier 50% hver i leiligheten? Jeg skal kun stå som medlåntaker på lånet, har det noe å si? Bør leiligheten vi kjøper stå oppført i samboerkontrakten, og presiseres at vi eier hver vår halvdel??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
jeg og samboeren min skal flytte sammen og kjlpe ny leilghet sammen. Vi har skrevet en samboerkontrakt på dyre eiendeler vi har fra før. hvem som eier hva. Og at vi eier 50% hver av ting vi kjøper sammen når vi flytter sammen.

Spørsmålet er: Når vi kjøper leiligheten står begge navnene våre på kjøpekontraktyen,. betyr det da at vi eier 50% hver i leiligheten? Jeg skal kun stå som medlåntaker på lånet, har det noe å si? Bør leiligheten vi kjøper stå oppført i samboerkontrakten, og presiseres at vi eier hver vår halvdel??

Jeg ville ha presisert eierandel i samboerkontrakten for sikkerhets skyld, lettere nå når man er venner og vel forlikte enn når man skal bli enige når bruddet er der. Samboerkontrakt er for å gjøre det lettere for dere den dagen det blir brudd.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

I samboerkontrakten bør den eierandel hver av dere har i leiligheten stå beskrevet.

I tillegg anbefaler jeg sterkt at fordelingen av renter og avdrag også står i samboeravtalen, og kanskje at den fordelingen følger eierandel i leiligheten. Dette slik at du som medlåntager får trekke fra din andel av de betalte rentene - både på lånet deres men også på den delen av de eventuelle fellesutgiftene som går til nedbetaling av gjeld i sameiet eller borettslaget.

Kopi av samboeravtalen sender dere med til likningskontoret slik at de også får med seg dette.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Trenger ikke sende kopi av avtalen til lingingskontoret.

Men man må tinglyse avtalen som viser fordelingen av eierforholdet.

Skrevet
Trenger ikke sende kopi av avtalen til lingingskontoret.

Men man må tinglyse avtalen som viser fordelingen av eierforholdet.

Jepp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...