Gjest bekymretlo Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg går på saltimer - bl.a aerobic, høypuls o.l. Det har blitt verre og verre i de siste, hver treningstimene, og nå går det utover til hverdag f.eks gå nedover på rullebåndet eller på fjellet. Hva skjer? Det kjennes ut som det skjærer i foten, midt under. Når jeg trener, kjennes det ut som det brenner på et bestemt sted. Svir. Det er som om jeg har brukket, men er ikke. Kun den ene foten. Blir lei meg. Skal til legen igjen, - hvilke hjelp e best å gå til? Tenker å få henvisning til røntken og til en spesialist.
Wiggins Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Dette høres ut som senebetennelse, som du antakelig har pådratt deg med for hard og ensidig belastning av foten, kanskje skoene du bruker har vært en medvirkende faktor. Det tar vanligvis en del tid å bli kvitt senebetennelse, og du må regne med å bruke en del kroner på fysioterapi. Fysioterapi er det leger vanligvis henviser til når folk får senebetennelse. Selv om legen synes det virker mest sannsynlig at det er senebetennelse bør h*n også sende deg til en røntgenlab for å ta bilde av foten, for å verifisere at det ikke er noen skader på knoklene i foten. Du må også høyst sannsynlig kutte ut treningen i noen måneder, kanskje du kan drive med svømming eller spinning som alternativ trening. Du må ikke slutte å være i aktivitet, det trengs gjennomstrømning i vevet for at en senebetennelse skal bli bra, men samtidig må du ikke drive med ting som gjør det vondt.
Wiggins Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg glemte å si at det er ikke nødvendigvis bare å gå til en hvilken som helst fysioterapeut, noen er flinkere enn andre, og hver har sine spesialiteter (og noen få er ikke spesielt flinke til noe som helst :gjeiper: ) Forhør deg med venner og kjente om noen har hatt senebetennelse og vært hos en fysioterapeut som har klart å fikse det. Selv har jeg hatt mest suksess med mine problemer hos en fysioterapeut som drev med triggerpunktbehandling. Det er ingen spesielt ny metode innenfor fysioterapien, den har vært kjent i mange år, men av en eller annen grunn er det ikke så mange som bruker den. De fleste bruker ultralyd og tverrmassasje på senebetennelser, og det har varierende suksessrate. Triggerpunktbehandling vil si at fysioterapeuten stikker nåler i såkalte triggerpunkter i muskulaturen, og så kobles en funksjonsgenerator til nålene og sender pulser med strøm igjennom (du merker ikke noe annet enn at muskulaturen trekker seg sammen og slapper av), dette bedrer sirkulasjonen i vevet og bidrar til at avfallsstoffer fraktes bort.
Gjest bekymret Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg glemte å si at det er ikke nødvendigvis bare å gå til en hvilken som helst fysioterapeut, noen er flinkere enn andre, og hver har sine spesialiteter (og noen få er ikke spesielt flinke til noe som helst :gjeiper: ) Forhør deg med venner og kjente om noen har hatt senebetennelse og vært hos en fysioterapeut som har klart å fikse det. Selv har jeg hatt mest suksess med mine problemer hos en fysioterapeut som drev med triggerpunktbehandling. Det er ingen spesielt ny metode innenfor fysioterapien, den har vært kjent i mange år, men av en eller annen grunn er det ikke så mange som bruker den. De fleste bruker ultralyd og tverrmassasje på senebetennelser, og det har varierende suksessrate. Triggerpunktbehandling vil si at fysioterapeuten stikker nåler i såkalte triggerpunkter i muskulaturen, og så kobles en funksjonsgenerator til nålene og sender pulser med strøm igjennom (du merker ikke noe annet enn at muskulaturen trekker seg sammen og slapper av), dette bedrer sirkulasjonen i vevet og bidrar til at avfallsstoffer fraktes bort. Hei, tusen takk for din lange melding! Ja, da er det nok det ja! :/ Man kan også trene pilates når det ikke er en hard trening, - ja, jeg må nok se et annet alternativ. Jeg får søke og undersøke om triggeråunkt behandling. Men hvor lenge pleier senebetennelse å vare? Men hvis man har ikke råd til fysioterapeut? Hva vil det si? Vil senebetennelse gå vekk etterhvrert før man kan begynne igjen? Hm, svømming liker jeg, skal se hva jeg får til! ! Tusen takk igjen! !
Wiggins Skrevet 5. oktober 2009 #5 Skrevet 5. oktober 2009 Generelt varer senebetennelse gjerne livet ut om du ikke får behandling. Det er veldig sjelden de går over uten fysioterapi. Hvis du får en henvisning til fysioterapi fra legen din blir det ikke så ille dyrt, jeg tipper det blir 2-300 per behandling. Føttene er en svært viktig del av kroppen, så da ville i hvertfall jeg skåret ned på det meste annet av utgifter og prioritert føttene i noen måneder, du skal jo helst kunne gå på dem resten av livet. Jeg kom på noe jeg ikke tok med i de forrige innleggene: Noen leger er veldig "glad i" å sette kortisonsprøyter i stedenfor fysioterapi. Kortison svekker beinvevet, og jeg har hørt fra en fysioterapeut at man ikke kan sette kortisonsprøyte på samme sted to ganger fordi da blir beinvevet for svekket. En lege jeg snakket med mente derimot at det ikke var noe problem. Da er det ikke så greit for en legmann å bestemme seg for hvem man skal tro på, men jeg vet at det er udiskutabelt at kortison svekker beinvevet, så da foretrakk jeg fysioterapi framfor sprøyten. Jeg ble da kvitt senebetennelsen til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå