Gjest Nybegynner Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg og min samboer skal kjøpe hus sammen og tar opp nytt lån sammen. Vi selger derfor min leiligheten hvor vi bor nå. Jeg skal nedbetale mitt lån etter salget av leiligheten, og vil da sitte igjen med ca. 700.000 i egenkapital som jeg vil legge inn i vår felles nye bolig. Vi må jo da skrive en kontrakt på dette. Er dette noe banken vil hjelpe oss med å sette opp, eller må vi ta kontakt med advokat? Gjør vi det i så fall etter at vi har fått innvilget lån, eller før? Vi har for øvrig to barn sammen.
Alison Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg og min samboer skal kjøpe hus sammen og tar opp nytt lån sammen. Vi selger derfor min leiligheten hvor vi bor nå. Jeg skal nedbetale mitt lån etter salget av leiligheten, og vil da sitte igjen med ca. 700.000 i egenkapital som jeg vil legge inn i vår felles nye bolig. Vi må jo da skrive en kontrakt på dette. Er dette noe banken vil hjelpe oss med å sette opp, eller må vi ta kontakt med advokat? Gjør vi det i så fall etter at vi har fått innvilget lån, eller før? Vi har for øvrig to barn sammen. Dere må skrive samboerkontrakt. Dette er ikke noe du kan gjøre regning med at banken hjelper dere med. Banken bryr seg heller ikke om hvor stor eierandel hver av dere har, men legger inn begge som eiere av boligen (går da ut fra at begge skal ha en eierandel hver). Det er hovedlånetager som får alle rentekostnadene på selvangivelsen sin, og dere må deretter selv fordele disse mellom dere. Når dere kjøper bolig tinglyser dere eierbrøken til hver av partene.
Gjest Madeleine Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Dere må skrive samboerkontrakt. Dette er ikke noe du kan gjøre regning med at banken hjelper dere med. Banken bryr seg heller ikke om hvor stor eierandel hver av dere har, men legger inn begge som eiere av boligen (går da ut fra at begge skal ha en eierandel hver). Det er hovedlånetager som får alle rentekostnadene på selvangivelsen sin, og dere må deretter selv fordele disse mellom dere. Når dere kjøper bolig tinglyser dere eierbrøken til hver av partene. Banken legger ikke seg bort i eierforholdet og setter heller ikke begge inn som eiere av boligen. Kun at begge er ansvarlige for lånet. Jeg hadde felles lån med min eks. Vi flyttet fra hverandre uten å ha tinglyst eierforholdet. Hadde han vært en drittsekk kunne han ha krevet hele boligen! Men han var ikke det heldigvis, og vi delte 50/50. Så det er veldig viktig at man tinglyser!!! Egenkapitalen som TS spytter inn skal også komme henne tilgode om de flytter fra hverandre.
Gjest Gjest_Marken_* Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Er det best å bruke advokat i TS sitt tilfelle? Jeg er i samme situasjon som TS og lurer derfor. Jeg skal også selge min leilighet og spytte mitt overskudd inn i en felles bolig til meg og min samboer.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Vi kjøpte bolig sammen nylig, og jeg hadde litt egenkapital. Han hadde ikke noe. Da vi var i banken, fylte rådgiveren ut skjemaer hvor det sto at lånet (og huset) var i begges navn, men at jeg eide la oss si 60 %, og mannen 40 %. Nå har jeg arvet en liten slump penger, og tenker å kjøpe ny bil til oss og spytte resten inn i huslånet. Da skal jeg be om at min andel i huset økes tilsvarende på bankpapiret. Regner med at det går kjapt og greit. Vi eier jo huset sammen, men jeg synes det er viktig at min oppsparte egenkapital fra før jeg møtte ham, og arven min etter et nært familiemedlem, blir holdt utenom fellesregnskapet. Man vet jo aldri hva som skjer.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 Banken legger ikke seg bort i eierforholdet og setter heller ikke begge inn som eiere av boligen. Kun at begge er ansvarlige for lånet. Jeg hadde felles lån med min eks. Vi flyttet fra hverandre uten å ha tinglyst eierforholdet. Hadde han vært en drittsekk kunne han ha krevet hele boligen! Men han var ikke det heldigvis, og vi delte 50/50. Så det er veldig viktig at man tinglyser!!! Egenkapitalen som TS spytter inn skal også komme henne tilgode om de flytter fra hverandre. Hvorfor skal egenkapital som den ene har å gå inn med komme den andre til gode ved eventuellt salg?? Jeg og samboer er i samme situasjon. Han har egenkapital, ikke jeg. Blir det ikke da mest rettferdig at ved event salg bør han få sin egenkapitaltilbake pluss renter? så deler men resten på 2? Eller er det jeg som blir lurt nå....
Gjest Madeleine Skrevet 6. oktober 2009 #8 Skrevet 6. oktober 2009 Hvorfor skal egenkapital som den ene har å gå inn med komme den andre til gode ved eventuellt salg?? Jeg og samboer er i samme situasjon. Han har egenkapital, ikke jeg. Blir det ikke da mest rettferdig at ved event salg bør han få sin egenkapitaltilbake pluss renter? så deler men resten på 2? Eller er det jeg som blir lurt nå.... Jeg sa ikke at den skulle komme den andre til gode. Jeg sa at egenkapitalen som TS spytter inn skal komme henne (som da er TS) til gode. Hvis din samboer har investert sin egenkapital og dere går fra hverandre så få selvfølgelig han dette igjen ved salg. Du skal jo ikke tjene på at han kunne spytte inn penger.
Gjest Øya Skrevet 6. oktober 2009 #9 Skrevet 6. oktober 2009 Vi kjøpte bolig sammen nylig, og jeg hadde litt egenkapital. Han hadde ikke noe. Da vi var i banken, fylte rådgiveren ut skjemaer hvor det sto at lånet (og huset) var i begges navn, men at jeg eide la oss si 60 %, og mannen 40 %. Nå har jeg arvet en liten slump penger, og tenker å kjøpe ny bil til oss og spytte resten inn i huslånet. Da skal jeg be om at min andel i huset økes tilsvarende på bankpapiret. Regner med at det går kjapt og greit. Vi eier jo huset sammen, men jeg synes det er viktig at min oppsparte egenkapital fra før jeg møtte ham, og arven min etter et nært familiemedlem, blir holdt utenom fellesregnskapet. Man vet jo aldri hva som skjer. I banken er det kun andel av lånet som styres. Hva du eier må tinglyses. Det vil si at dere må skrive en avtale som dere får tinglyst.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #10 Skrevet 6. oktober 2009 Banken legger ikke seg bort i eierforholdet og setter heller ikke begge inn som eiere av boligen. Kun at begge er ansvarlige for lånet. Jeg hadde felles lån med min eks. Vi flyttet fra hverandre uten å ha tinglyst eierforholdet. Hadde han vært en drittsekk kunne han ha krevet hele boligen! Men han var ikke det heldigvis, og vi delte 50/50. Så det er veldig viktig at man tinglyser!!! Egenkapitalen som TS spytter inn skal også komme henne tilgode om de flytter fra hverandre. Det finnes standard skjemaer for dette. Vi fikk det i banken med beskjed om å fylle ut, signere og få det tinglyst. Se f.eks. dette så ser du at det med lån fylles ut for seg og det med eierforhold for seg.
Alison Skrevet 6. oktober 2009 #11 Skrevet 6. oktober 2009 Banken legger ikke seg bort i eierforholdet og setter heller ikke begge inn som eiere av boligen. Kun at begge er ansvarlige for lånet. Jeg skrev nok litt klønete skjønner jeg. Beklager det. Jeg skrev men legger inn begge som eiere av boligen (går da ut fra at begge skal ha en eierandel hver).Det jeg ville frem til var at banken (rådgiver) legger opp begge som eier av boligen i depotet sitt hvis det allerede er tinglyst at begge er eier av boligen, eller hvis begge sitt navn står på kjøpekontrakten (hvis de skal ha lån til ny bolig). Banken bryr seg ikke om det er forskjellig eierbrøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå