Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Har et Excel dokument som jeg gjerne vil ha lagret som en Template: noe andre kan bruke som "mal", der de kan putte inn ulike type data - men der er samme parametre. Har lafret Excel dokumentet, og forsøkte så å lagre det som "Template". Da har jeg plutselig 2 dokumenter: et vanlig opprinnelig, og en som ser helt lik ut, men det er en gul farge rundt dokumentet (som sikkert er templaten)? Hvordan fungerer dette? Når jeg vil endre på parametre eller dataene, går jeg inn i det originale arket, eller i templaten? Er det ok at jeglagret både original og template i samme mappe?
Gjest padawan Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 den med gul rundt er malen. om du skal endre kun tenmplaten er litt avhengi av hvordan du har laget den. hvis du har hardkodet at den skal hente fra det malen hentes alt derfra. hvis ikke må du legge dataene begge deler.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Hvordan hardkoder jeg? Om jeg har det som nå (dvs. bare en tamplate, ingen hardkoder): hvordan kan andre bruke den templaten da? Jeg mener, er den da "fast" for andre? Takk for svar, forresten :-)
Gjest padawan Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 ordet hardkoding var kanskje litt feil brukt i denne sammenhengen men hvis du flytter over alle formler og lignende i malen mens den "vanlige" filen kun henter informasjon derfra kan du komme til å gjøre ting veldig tungvindt da alle som bruker malen må ha to filer istedenfor en. slik det er nå kan du sende malen til andre og de skal kunne bruke den som den er. jeg er litt usikker på hva du legger i begrepet fast men andre trenger ikke lage formler og andre ting i regnearket.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Har ikke formler i arkene i dokumentet - bare tabeller med tall og grafer. Men du mener at om jeg lagrer Excel dokumentet som "Template" så fungerer det automatisk som en mal for andre, med tanke på passform, grafenes størrelse, etc., men at de andre putter inn andre tall da det skjer endringer?
Gjest padawan Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 det stemmer. jeg har lagt ved noe lignende jeg lagde for ikke så lenge siden. det er et Excel-dokument og på den første siden kandu fylle inn endel faste utgifter og inntekter. det er et ark for hver måned som oppdateres automatisk med inforn som fylles inn på førstesiden. det er mulig å legge inn flere beløp på de forskjellige månedene og grafen på førstesiden blir da automatisk oppdatert. jeg regner med det er noe lignende du skal gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #7 Skrevet 9. oktober 2009 det stemmer. jeg har lagt ved noe lignende jeg lagde for ikke så lenge siden. det er et Excel-dokument og på den første siden kandu fylle inn endel faste utgifter og inntekter. det er et ark for hver måned som oppdateres automatisk med inforn som fylles inn på førstesiden. det er mulig å legge inn flere beløp på de forskjellige månedene og grafen på førstesiden blir da automatisk oppdatert. jeg regner med det er noe lignende du skal gjøre. Får ikke sett, for jeg er gjest. Men tusen takk for svaret :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå