Gå til innhold

Hvor mye penger bruker/brukte dere på leie av lokaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
De fleste steder i Oslo får en ikke lov til å legge inn bestilling så lang tid i forveien. Avtaler blir ofte inngått 6 mnd før, reservasjon ca 1 år før.

Prisene kan jo også endre seg veldig på 2-3 år. Samt at dere må jo gjerne betale depositum, og må betale gebyr om dere avlyser, med tanke på at dere har vært sammen så kort tid, og det er så lenge tid så kan det jo være lurt å vente.

60 000 for 33 gjester virker og helt tullete dyrt. Dette er jo kun maten, drikken og slikt sier du, så kommer alt annet i tillegg. Ender raskt opp på 100 000 da for et bryllup med kun 33 gjester :sjokkert:

Nei, faktisk ikke, vi har vært i kontakt med et 20-talls lokaler, og alle booker de så tidlig i forveien. Depositum er vi helt klar over, og hva har du egentlig med at vi har vært sammen i ett år? Hvor sterk vår kjærlighet er har du strengt tatt ingenting med, beklager.

Og du leser faktisk ikke alt hva jeg skriver, alt annet kommer jo ikke tillegg når det er alkohol, bryllupskake, servitører, musikkanlegg og kokk inkludert, dette da ved siden av maten. Hva mener du kommer i tillegg da? Jeg har allerede skrevet at det meste av brudeutstyret er kjøpt inn, det blir i såfall fotograf, en limosin og leie av klær til min kjære, men dette er heldigvis ikke verre enn at jeg klarer å kanskje få tak i noen rimelige dealer gjennom jobb og bekjente.

Faktisk er dette like dyrt som veldig mange andre steder jeg har tittet på, mange steder er også dyrere.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det så viktig hva alle andre gjør da? Så lenge dere har råd til å betale for det dere vil ha, så synes jeg dere skal drite i at dere betaler mer enn andre. Det gjør i allefall vi :)

Nei, selvsagt er det ikke viktig hvordan andre gjør det, men jeg vil heller ikke betale mer enn vi absolutt må. Altså, råd og råd, jeg vil heller spare til hus for å si det slik, men vi hadde nok klart å spare til det gjennom å være sparsommelige og virkelig jobbe for det.

Skrevet

Som gjesten sier så er ca 60 000 for 33 gjester mye penger (selv om det er inkludert alt). Da har du en pris på nesten 2000 kr per pers. Du kan fint få prisen ned til 1000 kr per pers hvis du vil ha et billig bryllup (inkludert alt). Vi ender nok opp med 1300-1500 per pers når alle utgifter er medberegnet, og da får vi det bryllupet vi ønsker uten å spare på annet enn klær, blomster og pynt.

Skrevet (endret)
Som gjesten sier så er ca 60 000 for 33 gjester mye penger (selv om det er inkludert alt). Da har du en pris på nesten 2000 kr per pers. Du kan fint få prisen ned til 1000 kr per pers hvis du vil ha et billig bryllup (inkludert alt). Vi ender nok opp med 1300-1500 per pers når alle utgifter er medberegnet, og da får vi det bryllupet vi ønsker uten å spare på annet enn klær, blomster og pynt.

Problemet for vår del er at jeg faktisk ikke har funnet noe sted som er så billig enda, med unntak av enkelte grendehus som ikke passer til vielse (vi vil ha litt fine omgivelser når vi gifter oss). Vi har dog sett på et annet alternativ, hvor det er ca 650 kr kuverten inkludert personale, dvs ca. 23 000 kr om vi har rundt 35 gjester - da er dette uten alkohol i serveringen. Om gjestene vil ha alkohol til maten, noe de ofte vil, må vi vel sikkert regne omkring 10 000 kr (da medbragt drikke ikke er lov), i tillegg kommer da eventuelt musikkanlegg, bryllupskake. Blir allikevel billigere, det skal sies.

Bah, jeg føler meg rådvill - det står mye mellom følelser (fordi vi har mange sterke følelser når det gjelder det første stedet som er såpass dyrt - for ja, det er dyrt), og penger (dette andre alternativet, som til fordel er mye nærmere hans familie (og mer praktisk sånn sett), er jo tross alt billigere).

Endret av Yvonne
Skrevet (endret)

Vi var også veldig i tvil fordi vi har drømt om å gifte oss på et spesielt sted helt siden vi møttes. Vi sjekket 20-30 steder og ingenting var bra nok for oss, så da bestemte vi oss like gjerne for å ha det der vi drømte om. Vi vil heller betale litt ekstra for å få den festen vi ønsker, i stedet for å betale masse penger for en fest vi egentlig ikke vil ha.

Endret av Sunshine
Skrevet

Mhm, ja, jeg er veldig enig med deg. Vi har jo to år på å spare, tenker (heldigvis), jeg tror vi må kjenne litt på magefølelsen, og rett og slett høre hva de har å si på de forskjellige stedene (har vært i kontakt vi e-post angående praktiske spørsmål, så får vi se). :)

Skrevet

Jeg syntes 1700kr hørtes mye ut per person. 12000 for et lokale der dere er nødt til å betale for drikke og servering på stedet hørtes mye ut, hvertfall for så få gjester.

Det blir fort mange penger om man ikke kan ha medbragt alkohol (2-3 ganger polets priser er helt vanlig).

Der vi gifter oss kan vi gjøre så mye eller lite vi vil selv. De anbefaler et catering-selskap, anbefaler sitt vanlige team med servitører som kjenner stedet, og dekker gjerne bord osv.

Vi lar dem dekke bord og bruker deres anbefalte catering og servitører, men ordner all drikke selv, så der sparer vi nok en del.

Vi kommer på rundt 500kr/person for maten (litt mindre for 3 retter, litt mer hvis vi går for 4). Inkludert drikke, lokale og servering blir det nok rundt 1200kr per pers.

Jeg synes dere bør se dere rundt litt mer, og hvis dere er overbevist om at lokalet dere velger er riktig for dere, så kan dere jo prøve å forhandle noe på prisen, eventuelt diskutere valg av viner osv for å få noe greiere pris?

Skrevet

Det er 1350 pr person. Det er alkohol iberegnet i menyene.

Skrevet

Vi betalte 6000kr. 1000kr i depositum, 700kr for vasking og 4300kr for selve leien. Da måtte vi gjøre alt selv. Fikk ha lokalet fra fre-søn. Men pga at det var ledig fikk vi ha det fra tors-man. Plass til 80stk til middag, men mange flere til kaffen.

Skrevet (endret)

Vi betalte 9000,- for leie av lokale i Bergen. Et gammelt fint herskapelig hus.

Det inkluderte vask før og etter, Kokker, Servitører, Bartender, Musikkanlegg, Oppdekk og utstyr til dette, pynting, bryllupskake (valgfri) og blomsteroppsatser - Vi trengte ikke å løfte en finger hele dagen mao ;) Men det skal sies at vi betalte for mat og drikke utenom dette - Det kom på ca 1000,- per pers.

Endret av MaiL
Skrevet

vi leier et gammelt seiler lokale for 6000,- for hele helgen. da er vasking inkludert i prisen. det er et stort lokale som rommer 150 stk så jeg er glad jeg "slipper" vaske etter festen hehe.mat osv står vi for selv.

Skrevet

Vi betaler 9500 kr for hele helgen. Det er inkludert vask.

Eneste som kommer i tillegg er leie av glassene.

(3,50kr pr glass..) Litt sært egentlig, men er såpass lite, så blir ikke den store ekstra kostnaden uansett :)

Kaffeservice er inkludert da.

Vi må forresten leie duker også, men det tar vi gjennom cateringbyrået vi skal bruke.

Alt i alt er grei pris synes jeg. Kunne sikkert fått det billigere, men orket ikke lete mer.

Skrevet

Heisann!

Vi leide samme lokale som Concertina, betalte 12000,- og fikk nøklene på onsdag. Vi kunne ordne all mat og drikke selv, så catering kom på 30.000kr (70 personer, 3 retter, inkl. 2 kokker i 6 timer) og alkohol 10.000kr(fri drikke under middag og fest, kom ca 20 til til kaffen). Dette vil selvsagt bli mye rimeligere for dere som bare er ca 30 personer, men vi følte vi sparte MYE penger ved å ordne mat og drikke selv.

Si i fra hvis du ønsker å vite navn og adresse. Vi ringte ett år i forveien for å bestille og fikk da ikke 1. valget vårt på dato, måtte forskyve det til 1,5 mnd senere.

Skrevet

Vi betaler 5500 kroner for leie av lokalet, og så kan vi velge om vi vil stille med egne servitører/bartendere- for å leie 3-4 stk av stedet hele kvelden inkl vasking og alt sånt blir det max 8000 kroner i tillegg.

Vi får dog ikke lokalet før samme dag :/ Så må nok planlegge pyntingen veldig på forhånd ja! Vi kommer mest sannsynlig til å velge grillbuffet, med grillkokker som varter opp med deilig grillmat(kamskjell, fylt kylling, biff, scampi, etc) og mange gode salater og brød. Det blir rundt 400 kroner per person, og så får vi bringe vår egen alkohol.

Men jeg bryr meg ikke så mye om pris- det er viktig for oss å finne et lokale som vi synes er vakkert, som vi virkelig liker og passer til vår fest(vi ønsker en uformell ramme uten 4-timer ved langbord), som ikke gir oss eldresenter-feeling. Det du sier om at dere har mange følelser knyttet til dette lokalet dere vurderer, det er en kjempeviktig faktor, og kan vel egentlig ikke måles i kroner:) Jeg synes dere skal gå for det, jeg! :) Det er kanskje litt stiv pris, men langt fra det verste jeg har hørt, og jeg tror ikke dere kommer til å angre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...