Gå til innhold

Tannregulering eller ikke, er 20 år ? (hjelp!)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jente20_*
Skrevet

Hei, jeg er en jente på 20 år som har lyst på bene tenner.

For et halvt år siden var jeg å undersøkte tenne hos tannlegen, og han mente jeg burde ha streng i og med at noen av tennene fremme er skjeve. Han sa jeg måtte ha streng i ca. 2 år. Det vil si at jeg må ha helt til jeg blir 22 år.

Hva ville du gjort? Jeg er så usikker.

Prisen ble rundt 25 000,- men det bryr jeg meg egentlig ikke så mye om.

Jeg ser ellers bra ut, men jeg har komplekser over tennene mine. Pleier å smile med munnen igjen.

Jeg studerer forresten i en annen by sammen med typen min, og her skal jeg være i 1,5 år til. Så da trenger ikke alle i hjemmebyen min å se meg, hehe.

Enten gå med streng i 2 år (som ikke er særlig tiltrekkende) og få fine og bene tenner etterpå, eller ikke ta streng å ha små komplekser med tennene.

(Grunnen for jeg ikke har tatt tidligere er rett og slett at jeg trodde de skulle rette seg opp, og det at tennene mine var skjeve brydde meg ikke så mye når jeg var 15 år.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hiv på strengen med en gang! Det ville ihvertfall jeg gjort. :)

Ang at det ikke ser så lekkert ut, du sier jo at du allerede smiler med munnen igjen. Så da er det like greit å ha på streng og glede seg til å smile med tenner om to år.

Skrevet
Hiv på strengen med en gang! Det ville ihvertfall jeg gjort. :)

Ang at det ikke ser så lekkert ut, du sier jo at du allerede smiler med munnen igjen. Så da er det like greit å ha på streng og glede seg til å smile med tenner om to år.

Du mener det ja :-) Vel, jeg smiler av og til da med tennene, hehe.

Andre meninger? :)

Skrevet

Sleng på streng! Det er absolutt verdt det!

Jeg fikk slev streng da jeg var 18år, brydde meg fint lite om den, det var heller ingen andre som brydde seg om at jeg hadde streng.

Og nå er den tanna som var virkelig skjeiv, rett og fin!

Skrevet
Sleng på streng! Det er absolutt verdt det!

Jeg fikk slev streng da jeg var 18år, brydde meg fint lite om den, det var heller ingen andre som brydde seg om at jeg hadde streng.

Og nå er den tanna som var virkelig skjeiv, rett og fin!

Takk:) Hvor lenge måtte du ha?

Måtte du ofte inn på kontroll når du hadde streng? for at tannlegen skulle skjekke tennene osv..

Skrevet

Sett på streng.

Tenk på at to år er kort tid i forhold til hvor lenge du lever, og det er bedre å gjøre det nå enn om et tiår eller to :)

Skrevet

TS her

Jeg må si jeg faller mer og mer på å ta streng og bli ferdig med det. Det som holder meg tilbake er fryten for å se forfærdelig ut( og evt, mye yngre ut enn hva jeg er) OG så har jeg lest at personer i voksen alder som tar streng ofte har problemer med at tennene holder seg slik de skal etter strengen er tatt av. Er redd de går tilbake på en måte.

Skrevet

Ts igjen

Forresten:

En annen dum ting er at jeg må trekke tenner (tror det var 1 på hver side oppe). Gjør ikke dette utrolig vondt :/ ?

Og så skal jeg bare bo her i 1,5 år til, men jeg måtte ha streng i 2 år. Kan jeg ta den av i hjembyen mon tro?

Gjest toothie
Skrevet

Jeg ville tatt på streng! Tenk om to år så er du fremdeles plaget med det, kanskje du tenker enda mer på det enn før, og da kunne du hatt bene tenner. Og det er jo for resten av livet, så jeg ville bare gjort det fortest mulig slik at du får flest mulig år hvor du kan smile bredt.

Veldig mange legger ikke merke til at du har streng engang, du kan få gjennomsiktige klosser osv. Og så har du jo kjæreste, så da slipper du i hvert fall å date med streng ;)

Det finnes også en annen behandlingsmetode som heter Invisalign, google it. Jeg har hatt det, det er mer "usynlig" enn streng men koster også en del mer og det er ikke så mange tannleger i landet som gjør det. Jeg betalte 40 000, hadde det i ett år. Behandlingstiden er faktisk ofte kortere enn med regulering, men det er vanskeligere å justere om problemer oppstår og det er ikke alle som er kandidater til å få det.

Både tenåringer og folk i voksen alder har problem med at tennene sklir tilbake, de rører på seg hele livet. Etter at behandlingen er ferdig vil du enten få en permanent "streng" bakpå tennene eller en slags gom du skal bruke når du sover for å forhindre at de blir skjeve igjen. I begynnelsen må du bruke den så mye du kan, etter hvert så kan du kanskje slippe unna med å sove med den noen dager i uka. Men det er altså en rimelig livslang forpliktelse, ikke noe du er helt ferdig med etter reguleringen er av. Mange voksne som har streng/invisalign har hatt streng som tenåringer men var ikke flinke nok til å bruke gomen etterpå, så tennen har blitt skjeve igjen.

Jeg har trukket en tann oppe, det tok 3 sekunder og gjorde ikke vondt. Var litt sårt etter bedøvelsen gikk ut, men ingenting som ikke en ibux kunne fikse.

Men jeg har hørt skrekkhistorier og, hehe..

Men det jeg har hørt er at det er lettere å trekke tennene i overkjeven enn underkjeven, og at det er enklere jo yngre du er. Jeg var vel 22 da jeg gjorde det. Så jeg ville ikke vært så bekymret for det!

Gjest HarHattStreng
Skrevet

Bare hiv den på å bli ferdig med det! Lover deg det blir verdt det.

Jeg måtte også trekke tenner når jeg skulle få på min, det er null stress. Med bedøvelse og sånt så merker du fint lite, og det gror fort igjen.

Jeg har forresten en venninne som er 22 og nettopp har fått streng, hun har fått sånn fin gjennomsiktig sak, hvor både klossene og strengen er i ett eller annet gjennomsiktig stoff, så man merker det nesten ikke. Kanskje du kan høre med tannlegen om det går an for deg også?

Ang. at tennene går tilbake til originalen etter strengen er av, så er ikke det noe problem hvis du er flink til å bruke nattbøylen du får etter de to årene. Jeg lot vær å bruke min:( så mine er litt skjeive igjen dessverre, men ikke i nærheten av det de var før.

Kontroller måtte jeg inn på ca. hver sjette uke (tror jeg hvertfall) for å stramme strengen.

Skrevet

Takk for svar :)

Når man får en stål "tråd" limt bak på tennene, må man da også bruke bøyle om natten eller kan man velge hva man vil bruke etter behandling?

Skrevet
Takk:) Hvor lenge måtte du ha?

Måtte du ofte inn på kontroll når du hadde streng? for at tannlegen skulle skjekke tennene osv..

Da jeg var nesten blitt 18 fikk jeg en sak satt på bak tennene, hadde såkallt saksebitt. hadde vel denne på i kanskje 1år eller noe, så fikk jeg regulering.

Hadde bare regulering på tennene i overkjeven, og på 19års dagen min fikk jeg den av :) gikk vel og strammet reguleringen kanskje 1-2ganger i måneden til og begynne med.

Trekke tenner, om det gjør vondt eller ei er individuellt. Kommer mye an på hvordan røttene på tennene er. Jeg trakk en visdomstann ifjor, hadde ikke vondt i det hele tatt.

Skrevet

Jeg er 26 og skal begynne med regulering neste år pga justering av tenner og innsetting av tenner på skrue.

Jeg kviet meg litt, men det må bare gjøres så det er ikke så ille tenker jeg! Tenk så fine tenner du får etterpå!

Go for it!

Gjest gjest 1
Skrevet

Jeg er 31 år, og fikk tatt av regulering i vår etter å ha hatt den på i ca 1 år. Hadde da tenkt frem og tilbake på om jeg skulle gjøre det eller ikke i flere år. Var kun kosmetisk grunn til at jeg gjorde det, hadde skjeve tenner oppe som gikk litt innover i tillegg.

Vet ikke helt hva jeg skal råde deg til jeg, men du må tenke over om du virkelig vil ha den (store) forandringen som det kan gi i ansiktet og smilet ditt. Selv fikk jeg helt super-rette tenner som plutselig var kommet mye lenger frem da strengen kom av. Det var en enorm forandring, og jeg følte umiddelbart at dette skulle jeg ikke gjort, og at dette ikke var "meg" lenger. Jeg måtte i tillegg ha streng på i begge kjever pga forandringer i bittet underveis, og bruke strikk som dro underkjeven litt fram, noe jeg heller egentlig ikke hadde tenkt over på forhånd.

Nå er det jo (heldigvis) sånn at tennene flytter seg litt tilbake hvis man ikke er så flink til å bruke natt-skinnen etterpå, og jeg har med vilje ikke brukt den for at de skal gå tilbake, så nå er jeg mye mer fornøyd. Har fått en ny sånn skinne for å holde dem slik som de har blitt nå da.

Ang selve det å gå med strengen så er det noe du blir vant til. Det kan nok ta litt tid, og du må regne med en del vondt i tannrøtter og tannkjøtt, men hvis du virkelig vil det er det verdt det. Nå er det jo så mange voksne som har regulering, og de har jo som nevnt over ulike typer som ikke er så synlige... Lykke til med beslutningen!

Skrevet

har du vurdert invisalign?

det er endel dyrere, men er langt mindre synlig - samt tar mindre tid.

www.invisalign.com eller søk på youtube - så finner du flere videoer med andre som har brukt det og deres erfaringer.

Skrevet
har du vurdert invisalign?

det er endel dyrere, men er langt mindre synlig - samt tar mindre tid.

www.invisalign.com eller søk på youtube - så finner du flere videoer med andre som har brukt det og deres erfaringer.

hørt at dette koster nesten 40.000?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...