Gå til innhold

"Hekta" og "Kjør meg til slottsparken"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp lest ferdig "Hekta" av Lise Askvik - historie fra virkeligheten om Marit Dahl, som var heroinmisbruker i mange år. Utrolig sterk historie, anbefales! Flere som har lest den? Marit Dahl er den samme dama som det handler om i 80-tallsboka "Kjør meg til slottsparken".

Har aldri vært borti dop selv, men problematikken er noe som opptar meg. Liker faktisk å lese om dette, og husker "hard asfalt" og "Christiane F." Er det noen av dere som kan anbefale flere slike sterke historier fra virkeligheten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_annkristin_*
Skrevet
Jeg har nettopp lest ferdig "Hekta" av Lise Askvik - historie fra virkeligheten om Marit Dahl, som var heroinmisbruker i mange år. Utrolig sterk historie, anbefales! Flere som har lest den? Marit Dahl er den samme dama som det handler om i 80-tallsboka "Kjør meg til slottsparken".

Har aldri vært borti dop selv, men problematikken er noe som opptar meg. Liker faktisk å lese om dette, og husker "hard asfalt" og "Christiane F." Er det noen av dere som kan anbefale flere slike sterke historier fra virkeligheten?

Husker også en bok som het "Bare spør Alice" - Også skrev vel Marit Dahl også boke "Jeg ville heller leve".

Skrevet

Kommer desverre ikke på noen bøker og anbefale, men har du sett dokumentaren Varmere dager? Den gikk på tv 2 for en stund siden. Det er en veldig gripende dokumentar om livene til narkomane Rikke og Helge som bor på gata i Oslo. Anbefales!

Skrevet
Kommer desverre ikke på noen bøker og anbefale, men har du sett dokumentaren Varmere dager? Den gikk på tv 2 for en stund siden. Det er en veldig gripende dokumentar om livene til narkomane Rikke og Helge som bor på gata i Oslo. Anbefales!

Jepp, den er utrolig gripende! Rikke har jeg forresten møtt i virkeligheten også, har intervjuet henne (jobber i lokalavis.) Utrolig søt og hyggelig jente, håper hun har det bra.. men var skremmende saker, det vi ble servert i den dokumentaren..

Ellers må jeg bare si at Marit Dahl sin historie er utrolig sterk. Anbefales.

Gjest emmeline
Skrevet

Det er vel egentlig ingenting som slår Hard asfalt, men jeg husker en bok som hete noe sånt som Ssiste Stikk tror jeg det var. Da jeg var yngre slukte jeg alt jeg kom over av slik litteratur, jenter som levde et hardt liv med narkotika. Dessverre husker jeg ikke idag hva disse bøkene het. Men kanskje er Dden siste revejakta av Ingvar Ambjørnsen interessant, selv om det blir noe helt annet enn disse "jente-bøkene". Ingvar Ambjørnsen har også sagt noe om nettopp denne litteraturen du er interessert i:

En populær sport på den tiden, særlig blant unge kvinner, var å gi ut bøker med seg selv i hovedrollen som narkoman. Siden forlagskonsulentene hadde akkurat like liten peiling på narkotika som folk flest, fikk vi underholdende litteratur om småjenter fra Bjølsen som måtte ha sitt daglige skudd med LSD. Ren bløff på kvalitetsforlag. Vi som faktisk vanket i dette miljøet, lo så vi pisset på oss.

Da Ida Halvorsens "Hard asfalt" kom ut, satte den heldigvis en stopper for denne noe spesielle pikelitteraturen. Ida Halvorsen visste hva hun snakket om, og hun snakket til mange.

[sakset fra http://www.vedvannkanten.com/Razzia/Gjester/revejakta.html]

Skrevet

Nå husker jeg ikke helt hva boka het, men jeg kom over en gripende bok skrevet av Simon Flem Devold som handlet om uteliggere i Oslo.

Den var sterk!

Skrevet
Det er vel egentlig ingenting som slår Hard asfalt, men jeg husker en bok som hete noe sånt som Ssiste Stikk tror jeg det var. Da jeg var yngre slukte jeg alt jeg kom over av slik litteratur, jenter som levde et hardt liv med narkotika. Dessverre husker jeg ikke idag hva disse bøkene het. Men kanskje er Dden siste revejakta av Ingvar Ambjørnsen interessant, selv om det blir noe helt annet enn disse "jente-bøkene". Ingvar Ambjørnsen har også sagt noe om nettopp denne litteraturen du er interessert i:

En populær sport på den tiden, særlig blant unge kvinner, var å gi ut bøker med seg selv i hovedrollen som narkoman. Siden forlagskonsulentene hadde akkurat like liten peiling på narkotika som folk flest, fikk vi underholdende litteratur om småjenter fra Bjølsen som måtte ha sitt daglige skudd med LSD. Ren bløff på kvalitetsforlag. Vi som faktisk vanket i dette miljøet, lo så vi pisset på oss.

Da Ida Halvorsens "Hard asfalt" kom ut, satte den heldigvis en stopper for denne noe spesielle pikelitteraturen. Ida Halvorsen visste hva hun snakket om, og hun snakket til mange.

[sakset fra http://www.vedvannkanten.com/Razzia/Gjester/revejakta.html]

Takk for gode anbefalinger! Enig i at Hard Asfalt er veldig bra. Men innenfor denne litteraturen, må boka om Christiane F. være det beste jeg har lest. Hehe, vet ikke helt hvorfor denne litteraturen opptar meg, men... Spennende er det ihvertfall, og så er det kanskje litt det at det er et mysterium hvorfor folk begir seg ut på dette her...?

Skal absolutt sjekke ut Den siste revejakta og de andre bøkene som er blitt anbefalt!

Skrevet

Hvis skjønnlitteratur også er interessant, kan jeg anbefale boka Trainspotting av Irvine Welsh. Du har sikkert hørt om filmen med samme navn. Boka handler om små og store hverdagsproblemer hos en gruppe narkomane som holder til i Skottland. Boka er både morsom og gripende på en gang, og jeg liker at boka ikke bare svartmaler narkotika som djevelen selv slik som mange bøker med dette som tema har som vane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...