Gjest Gjest_Tommelise_* Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg har dårlig erfaring med venninner fra barndommen og ungdommen. Jeg opplevde flere ganger å bli sveket av mine "venninner". Baksnakking og venninner som snudde ryggen til når jeg virkelig trengte de. Dette har gjort at jeg siden ungdommen har holdt alle vennskap med jenter på god avstand. Jeg åpner meg aldri eller deler noe av meg selv. Først nå i en alder av 30 år ser jeg at jeg går glipp av noe. Jeg ønsker å ha nære venninner. Venninner jeg kan betro meg til og regne med i tykt og tynt. Venninner jeg kan klemme og holde runde rundt, både for trøst og glede. Hvordan gjør jeg det? Hva må til for at jeg kan få et slikt forhold? Dette er noe jeg aldri har kunnet. Jeg klarer rett og slett ikke å slippe jenter inn på meg...Jeg har mer enn nok "venninner", men jeg har holdt de på avstand og nå ønsker jeg å endre disse forholdene til noe nærere. Noe tips til hvordan jeg må forholde meg?
Gjest TS Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Mulig det kom litt dårlig frem, men det jeg lurer på er hvordan jeg gjør det? Hva sier jeg og gjør jeg for at jeg kan få et venninneforhold jeg ønsker? Jeg er helt blank på hva som må til..
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 da må du rett og slett tørre å åpne deg og by på deg selv. gjør du ikke det, så får du heller ikke de nære relasjonene med mennesker. det er alltid et sjansepsill. alle har mistet, tapt og blitt sveket av venninner gjennom livet. men lar man seg gå tapt av dette, så ødelegger man bare for seg selv. jobb med deg selv, så skal du se at det kommer kun deg til gode. løse relasjoner har man gjerne på jobb. man er selektiv på informasjons fronten, men det er derfor man har slike jobb relasjoner. de man skal gi seg selv til er sine kjære. som familie og venner. du skal se at folk bryr seg hvis du bryr deg, og viser at har tillit til mennesker. det er tillit som er grunnlaget for vennskap. ser de at du deler av deg selv, gleder som sorger, opplevelser og følelser, så skal du se at det oppstår nære og gode relasjoner som skaper et tillits forhold. så ikke hold avstand, for når du gjør det, så merker andre det. det er gjerne det som IKKE SIES som oppfattes. så derfor får du også slike løse kontakter.
Gjest TS Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Takk for svar Jeg skjønner på sett og vis dette, skjønner at det det som må til. Men hva snakker egentlig venninner om? Hva er det jeg gir? Skal jeg legge frem et problem, eller fortelle et forferdelig minne fra barndommen eller hva? Hvordan starter jeg prosessen med å åpne opp. Mulig dette blir veldig klønete og dumt... Jeg har prøvd en liten stund å skape dette forholdet til venninner men jeg får det liksom ikke til. Vet ikke hvordan jeg skal gå frem...
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Nei - snakk om positive ting :-) Si at du skal shoppe litt på *dag - og spør om hun vil være med.. Spør om det er noen som er interessert i å starte en klubb (vinklubb, strikke/håndarbeidsklubb el.l.).. Si at du kunnet tenkt deg å se den nye filmen på kino - og foreslå at dere kan se filmen sammen? kanskje spise litt først (hvis det er rett etter jobb) - så får du pratet litt.. Vær åpen og positiv - det er det folk ser etter når de søker venner. Venninner som bare snakker om negative ting - ja de klarer jeg meg fint uten og unngår... Lykke til!
einna Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Som student har jeg vært i slike lignende situasjoner (pga flytting til nytt sted, skolebytte osv). Det er alltid muligheter for å få perifere venner, med masse som foregår i miljøene. Men for å få nærmere venner kreves det en aktiv innsats. Begynn rolig og ta det gradvis, ikke stress for mye med det, da blir det bare unaturlig. Er venninnene dine vant til at du aldri sier noe personlig, kan det ta litt tid før de løsner, men de setter nok pris på at du gjør det.. Ta initiativ til å finne på noe, så gjør du stort sett som du pleier, men føler deg fram på samtalen.. Hvis hun/de begynner å prate om noe personlig, så vis engasjement, åpne spm funker bra (de fleste liker å snakke om seg selv og sitt). Mange setter pris på at du lytter til dem, og vil kanskje spørre tilbake, om ikke samme gang, så neste... Hvis noen føler at du er interessert og at de fikk noe ut av å snakke med deg, så vil de huske dette, og kanskje komme til deg en annen gang også. Du kan også fortelle litt om deg selv, og hvis du merker du får respons kan du fortelle mer. Bare en liten ting: "Åh, jeg sov så dårlig i natt.." , fortell om en hobby, skremmende/morsom opplevelse el. Så kan du ta de dypere tingene etterhvert, med dem du merker at du "klikker" med. Du kan også flette inn personlige detaljer i en morsom historie, da blir det ikke så "alvorlig". Ellers er jo alltid alkohol en stemningsløsner. Trenger ikke være flatfyll, men samle 2-5 jenter på ost og vinkveld f.eks. Prøv gjerne å styre samtalen inn på litt personlige ting etterhvert, men er det god stemning kan dette skje naturlig (bare pass på at du ikke blir alt for full og overtråkker dine og andres grenser). Dette er også en ting som kan gjentas, som en slags klubb, og blir dermed en god mulighet for å ta det gradvis. Et annet tips kan være å gjøre noe nytt og gjerne litt utfordrende sammen med en eller flere jenter (kurs, forening, reise), det vil styrke gruppefølelsen, slik at dere blir en "vi" og også gjøre det lettere å åpne seg på en mer naturlig måte. Er dere flaue, redde eller glade sammen, så vis det Sist men ikke minst, vær EKTE!! Smil og smiger kommer du langt med, men d må være ektefølt. Håper noe av dette gav mening =) Lykke til
Gjest TS Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Som student har jeg vært i slike lignende situasjoner (pga flytting til nytt sted, skolebytte osv). Det er alltid muligheter for å få perifere venner, med masse som foregår i miljøene. Men for å få nærmere venner kreves det en aktiv innsats. Begynn rolig og ta det gradvis, ikke stress for mye med det, da blir det bare unaturlig. Er venninnene dine vant til at du aldri sier noe personlig, kan det ta litt tid før de løsner, men de setter nok pris på at du gjør det.. Ta initiativ til å finne på noe, så gjør du stort sett som du pleier, men føler deg fram på samtalen.. Hvis hun/de begynner å prate om noe personlig, så vis engasjement, åpne spm funker bra (de fleste liker å snakke om seg selv og sitt). Mange setter pris på at du lytter til dem, og vil kanskje spørre tilbake, om ikke samme gang, så neste... Hvis noen føler at du er interessert og at de fikk noe ut av å snakke med deg, så vil de huske dette, og kanskje komme til deg en annen gang også. Du kan også fortelle litt om deg selv, og hvis du merker du får respons kan du fortelle mer. Bare en liten ting: "Åh, jeg sov så dårlig i natt.." , fortell om en hobby, skremmende/morsom opplevelse el. Så kan du ta de dypere tingene etterhvert, med dem du merker at du "klikker" med. Du kan også flette inn personlige detaljer i en morsom historie, da blir det ikke så "alvorlig". Ellers er jo alltid alkohol en stemningsløsner. Trenger ikke være flatfyll, men samle 2-5 jenter på ost og vinkveld f.eks. Prøv gjerne å styre samtalen inn på litt personlige ting etterhvert, men er det god stemning kan dette skje naturlig (bare pass på at du ikke blir alt for full og overtråkker dine og andres grenser). Dette er også en ting som kan gjentas, som en slags klubb, og blir dermed en god mulighet for å ta det gradvis. Et annet tips kan være å gjøre noe nytt og gjerne litt utfordrende sammen med en eller flere jenter (kurs, forening, reise), det vil styrke gruppefølelsen, slik at dere blir en "vi" og også gjøre det lettere å åpne seg på en mer naturlig måte. Er dere flaue, redde eller glade sammen, så vis det Sist men ikke minst, vær EKTE!! Smil og smiger kommer du langt med, men d må være ektefølt. Håper noe av dette gav mening =) Lykke til Tusen takk for svar. Ja dette ga mening. Virker som en god oppskrift jeg kan bygge videre på. Takk. Og at jeg må vel ta tiden til hjelp.
Riskrem Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg synes du skrev mye fint einna TS, prøv å ikke være flau over dine egne følelser, og ikke vær redd for å vise de heller. Kanskje venninnen din tenker det samme som deg? Hvis du sliter med noe behøver du ikke fremlegge det på en superdepressiv måte, bare begynn med å forklare problemet og spør feks "hva hadde du gjort?" eller "har du opplevd noe lignende selv?". Hvis du synes det er vanskelig å finne et naturlig sted i samtalen å gå over på problemet ditt kan du feks si "du, xxxxx, jeg trenger noen råd, håper du kan hjelpe meg litt her". Har det litt sånn som deg jeg også, så vet at det ikke er lett!
Gjest farge Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Et annet tips kan være å gjøre noe nytt og gjerne litt utfordrende sammen med en eller flere jenter (kurs, forening, reise), det vil styrke gruppefølelsen, slik at dere blir en "vi" og også gjøre det lettere å åpne seg på en mer naturlig måte. Er dere flaue, redde eller glade sammen, så vis det Det minner meg om noen nabofruer av mine foreldre (de var yngre da dette hendte). De planla en tur med danskebåten og sånn ble det. Tror de var fem damer. Pyntet, glade og fornøyde dro de avsted. Da de kom tilbake pratet ingen med hverandre, og mennene deres fikk ikke vite hva som var skjedd. Jeg ler enda av det. De ble på talefot igjen, men etter mange år vet ingen hva som foregikk på danskebåten.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg ler enda av det. De ble på talefot igjen, men etter mange år vet ingen hva som foregikk på danskebåten. Du verden.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #11 Skrevet 8. oktober 2009 Det er som alt annet i livet. Du må gi og ta... Ta kontakt, foreslå ting, være tilstede, være intressert. Nytter ikke å vente på at andre skal ta kontakt med deg. Ta kontakt selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå