Gjest uregistrert Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Hei! Jeg er en "bondekone". Det vil si at jeg er gift med en bonde. Jeg er ikke bonde selv, men har en helt "vanlig" jobb. Mitt problem er at jeg holder på å spy av alt arbeidet hans. Mannen har ikke tid (eller interesse for den saks skyld) til noe annet enn gårdsdrifta. Dette er jo hans liv, men jeg vet ikke om jeg kan gå gjennom livet på denne måten.Jeg er jo med litt av og til, men skulle ønske meg litt mer av livet. Og det sammen med han. Kanskkje vi kunne ha utvidet vår horisont litt, mener jeg.. Noen som har lært seg å takle en tilsvarende hverdag? Kanskje noen har råd- enten dere er bondekoner, som jeg, eller andre koner av andre svært opptatte menn?
lovenemo Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Nuvel, bondekone er jeg ikke, men er bondedatter (ehh...?).. Uansett, driver man en gård er det en 24/7 jobb. Greit nok at det er litt ledig tid iløpet av dagen, og noen perioder av året som er mer rolige enn andre, men man må stort sett være tilgjengelig hele døgnet. Det er og blir en livsstil, tenker jeg. Hva har han sagt når du har snakket med han om dette, er han intr i å "utvide horisonten"? På kveldene når fjøsstell osv. er unnagjort bør det jo finnes tid hvor dere kan gjøre noe sammen.
Gjest ts Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Nuvel, bondekone er jeg ikke, men er bondedatter (ehh...?).. Uansett, driver man en gård er det en 24/7 jobb. Greit nok at det er litt ledig tid iløpet av dagen, og noen perioder av året som er mer rolige enn andre, men man må stort sett være tilgjengelig hele døgnet. Det er og blir en livsstil, tenker jeg. Hva har han sagt når du har snakket med han om dette, er han intr i å "utvide horisonten"? På kveldene når fjøsstell osv. er unnagjort bør det jo finnes tid hvor dere kan gjøre noe sammen. Han har sagt at han ikke vil gjøre ting han synes er unyttig. Hvis det ikke er noe som MÅ gjøres på gården, så bygger han en ny utebod, fikser litt på et gjerde som ikke er så fint, maler litt her og der osv. Han lager seg alltid nye oppgaver for egen glede. Jeg ser jo at han elsker det han gjør, men det blir litt ensomt for meg likevel. Jeg vil jo ikke ta fra ham livet sitt, bare være en større del av det...
Kosemose Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Har dere dyr på gården? Jeg tror ikke dette har så mye med yrke å gjøre egentlig. Hadde dere bodd i et rekkehus hadde han vel også funnet noe å fikse på... Dette dreier seg om hans interesser og manglende vilje til å inngå kompromiss med deg. Syns du skal være tydelig på dine minimumskrav.
Gjest ts Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Har dere dyr på gården? Jeg tror ikke dette har så mye med yrke å gjøre egentlig. Hadde dere bodd i et rekkehus hadde han vel også funnet noe å fikse på... Dette dreier seg om hans interesser og manglende vilje til å inngå kompromiss med deg. Syns du skal være tydelig på dine minimumskrav. Jeg tror du har rett, dessverre. Jada, det er dyr her. Jeg sliter litt med å finne en måte å si det på, for han har sagt at han opplever meg som lite oppmuntrende og slikt... vil jo ikke "ødelegge" for han
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Hei! Jeg er en "bondekone". Det vil si at jeg er gift med en bonde. Jeg er ikke bonde selv, men har en helt "vanlig" jobb. Mitt problem er at jeg holder på å spy av alt arbeidet hans. Mannen har ikke tid (eller interesse for den saks skyld) til noe annet enn gårdsdrifta. Dette er jo hans liv, men jeg vet ikke om jeg kan gå gjennom livet på denne måten.Jeg er jo med litt av og til, men skulle ønske meg litt mer av livet. Og det sammen med han. Kanskkje vi kunne ha utvidet vår horisont litt, mener jeg.. Noen som har lært seg å takle en tilsvarende hverdag? Kanskje noen har råd- enten dere er bondekoner, som jeg, eller andre koner av andre svært opptatte menn? Er han heltidsbonde eller har han også vanelig jobb ved siden av??
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #7 Skrevet 5. oktober 2009 Hei! Jeg er en "bondekone". Det vil si at jeg er gift med en bonde. Jeg er ikke bonde selv, men har en helt "vanlig" jobb. Mitt problem er at jeg holder på å spy av alt arbeidet hans. Mannen har ikke tid (eller interesse for den saks skyld) til noe annet enn gårdsdrifta. Dette er jo hans liv, men jeg vet ikke om jeg kan gå gjennom livet på denne måten.Jeg er jo med litt av og til, men skulle ønske meg litt mer av livet. Og det sammen med han. Kanskkje vi kunne ha utvidet vår horisont litt, mener jeg.. Noen som har lært seg å takle en tilsvarende hverdag? Kanskje noen har råd- enten dere er bondekoner, som jeg, eller andre koner av andre svært opptatte menn? Ei venninne av meg var i samme situasjon som deg! Hun følte seg veldig alene, og flyttet tilslutt ut.. Hvis han har vanelig jobb i tillegg til gården, tror jeg det bare må bli seine kvelder hele året men samtidig stillere i perioder som andre også har sagt. Noen passer til den livstilen, andre ikke... Synd det skal ta så mye tid! Stå på, og lykke til
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #8 Skrevet 5. oktober 2009 Har dere dyr på gården? Jeg tror ikke dette har så mye med yrke å gjøre egentlig. Hadde dere bodd i et rekkehus hadde han vel også funnet noe å fikse på... Dette dreier seg om hans interesser og manglende vilje til å inngå kompromiss med deg. Syns du skal være tydelig på dine minimumskrav. Nå er jeg redd du bommer kraftig. Spesielt dersom man driver med husdyr kan det definitivt ikke sammenlignes med de fleste andre yrker. Du kan ikke bare flekse ut på torsdag og komme tilbake på søndag dersom du har dyr som skal ha mat og stell. Da har du er ansvar for andre levende vesener med sine behov og det er behove som er der nesten døgnet rundt absolutt hver eneste dag året rundt. Det finnes ikke en eneste dag i året da dyrene ikke trenger vann. Å være bonde er et spesielt yrke det er det ikke å komme bort fra.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 Hei! Jeg er en "bondekone". Det vil si at jeg er gift med en bonde. Jeg er ikke bonde selv, men har en helt "vanlig" jobb. Mitt problem er at jeg holder på å spy av alt arbeidet hans. Mannen har ikke tid (eller interesse for den saks skyld) til noe annet enn gårdsdrifta. Dette er jo hans liv, men jeg vet ikke om jeg kan gå gjennom livet på denne måten.Jeg er jo med litt av og til, men skulle ønske meg litt mer av livet. Og det sammen med han. Kanskkje vi kunne ha utvidet vår horisont litt, mener jeg.. Noen som har lært seg å takle en tilsvarende hverdag? Kanskje noen har råd- enten dere er bondekoner, som jeg, eller andre koner av andre svært opptatte menn? jeg er odelsjente.vokst opp med dyr og gård og en far og en mor som elsket "jobben sin" møtte og forelska meg i en odelsgutt for mange år siden. elsker han vel innerst inne ennå, men jeg visste av erfaring at jeg kom til å "kveles" av å bo på denne gården sammen med foreldrene hans ( hans mor var en skikkelig lite trivelig dame med store problemer) og jeg er ikke typen som ikke tar ansvar. Jeg gjorde det slutt pga dette. egentlig var det noe jeg gjorde fordi jeg unnet han å finne en som kunne trives med dette livet. en som kunne passe inn. Jeg har møtt han noen ganger etter at det ble slutt. han vet nok ikke hvor glad jeg er i ham den dag i dag, men vi snakkes av og til. han er sammen med noen og har fått barn og bygd hus og tatt over gården. jeg unner han et godt liv, og håper for all del at den dama han fant ikke er deg....... hadde han ikke hatt denne gården, hadde jeg aldri gitt slipp på han.....han var et fantastisk flott menneske som jeg for alltid vil være gla i.
Kosemose Skrevet 6. oktober 2009 #10 Skrevet 6. oktober 2009 Nå er jeg redd du bommer kraftig. Spesielt dersom man driver med husdyr kan det definitivt ikke sammenlignes med de fleste andre yrker. Du kan ikke bare flekse ut på torsdag og komme tilbake på søndag dersom du har dyr som skal ha mat og stell. Da har du er ansvar for andre levende vesener med sine behov og det er behove som er der nesten døgnet rundt absolutt hver eneste dag året rundt. Det finnes ikke en eneste dag i året da dyrene ikke trenger vann. Å være bonde er et spesielt yrke det er det ikke å komme bort fra. Da jeg skrev mitt innlegg visste jeg ikke om TS har dyr eller ikke. Ergo blir det søkt å si at jeg "bommer kraftig". Om de ikke hadde hatt dyr, men kanskje korn, skog og eventuelt andre ting som snømåking, etc så finnes det selvsagt rom for aktiviteter utenfor gården hvis viljen er der. Slik TS beskriver mannen sin høres det ut som om han ikke er interessert i å oppsøke aktiviteter utenfor gården og at han er en type som ville funnet noe å pusse opp uansett hvordan de hadde bodd, rett og slett fordi han liker å holde på med sånne ting. Slik tolker i allefall jeg det TS skriver innledningsvis. Så får jeg bare beklage at jeg "bommer på fasiten" her... Nå skriver TS at de har dyr, og jeg skjønner at kuer sikkert binder på en helt spesiell måte, men selv med da finnes det vel muligheter hvis det er vilje og ønske. Melkebønder reiser også på ferie, melkebønder kan da også ha hobbyer og aktiviteter utenfor gården... At det krever planlegging og at det ikke er bare å "flekse" eller ta ting på sparket stemmer sikkert. Men sånn er det faktisk for alle som har dyr, enten det er en hund eller det er 20 melkekuer. Og det er mange yrker det ikke bare er å "flekse bort en torsdagsettermiddag" i. Jeg skjønner at det å drive gård sikkert på mange måter er en livsstil, og at det sikkert gir et mer bundet liv enn veldig mange andre yrker, men det betyr ikke at det ikke finnes muligheter for å også gjøre andre ting hvis viljen er til stede. Det finnes f.eks avløserringer hvis man har lyst til å reise bort og utvide horisonten litt. Det fordrer selvsagt at man har lyst til det, og slik jeg leser TS skorter det litt på lysten for mannen hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå