Gjest Gjest_kikki_* Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Min hannhund (golden retriever) har alltid tisset sånn tisper gjør. Han er nå 6år og jeg har hatt han siden han var valp. Jeg har aldri sett han løfter benet. Han er ikke dårlig til bens eller noe, frisk og rask hund.:-) Er det noen som kan ha en ide om hvorfor han gjør dette, har heller ikke hørt om andre hannhunder som gjør det samme? Jeg synes det er ganske så merkelig.
loppekasse Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Han foretrekker vel å tisse på den måten
la Flaca Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Hvordan er han sammen med andre hunder da? Det er jo ganske merkelig at han ikke har behov for å markere, og da gjerne så høyt opp i terrenget som mulig...
kissmequick Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Er du sikker på at han ikke har hd? Min gamle hund løftet ikke benet før han var godt over to år, og selv etter det så løftet han vel bare benet ved spesielle anledninger. Hvis han virkelig måtte tisse så var det med alle bena godt plantet på bakken, løfting skjedde bare ved markering, (ett par faste trær i nærområdet) når andre hanner var i nærheten eller skvetting en skjelden gang. Jeg tolket det egentlig som ett godt tegn, han var trygg på seg selv og følte ikke behovet for å markere alt hele tiden. Han så heller ikke behovet for å bråke tilbake hver gang en annen hund tøffet seg, men hvis de var løse og kom nært så tisset han jo skyhøyt>.< Nå fikk han ikke lov til å tisse overalt fra ung alder, så det kan jo være noe av årsaken. Jeg ville ikke ha en hund som stopper hver femte meter, så da fikk jeg ikke det
Gjest Gjest_Mathilde_* Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Det er faktisk helt normalt at enkelte hunder ikke løfter å beinet for å markere. Det har nødvendigbvis ikke noe med HD å gjøre.
Gjest Pannekaker Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Det er faktisk helt normalt at enkelte hunder ikke løfter å beinet for å markere. Det har nødvendigbvis ikke noe med HD å gjøre. Nei, men så er det faktisk greit å utelukke evt sykdommer før man kokluderer med at hunden bare er sånn
la Flaca Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Det er faktisk helt normalt at enkelte hunder ikke løfter å beinet for å markere. Det har nødvendigbvis ikke noe med HD å gjøre. Det er vel heller "unormalt", ettersom normalen representerer gjennomsnittet. De aller fleste hannhunder løfter beinet, i det minste etter to-årsalderen. Så det er interessant å høre om en 6-åring som ikke gjør det. Min første tanke var at han er veldig ranglav, men det behøver selvfølgelig ikke ha noe med sånt å gjøre i det hele tatt.
kissmequick Skrevet 5. oktober 2009 #8 Skrevet 5. oktober 2009 Det er vel heller "unormalt", ettersom normalen representerer gjennomsnittet. De aller fleste hannhunder løfter beinet, i det minste etter to-årsalderen. Så det er interessant å høre om en 6-åring som ikke gjør det. Min første tanke var at han er veldig ranglav, men det behøver selvfølgelig ikke ha noe med sånt å gjøre i det hele tatt. Ikke nødvendigvis ranglav, kan også være at han er veldig trygg på seg selv og ikke føler for å overkompensere. Har møtt flere hannhunder som markerer overalt og krangler med enhver annen hanne de møter, der eieren forklarer det med at hunden er veldig dominant. Jeg ser det som mer usikkerhet, og ser de som ikke gidder å la seg provosere i hytt og pine som de 'ekte' lederhundene. Jeg vet godt at det ikke må være hd. Men siden det er snakk om en hoftebevegelse, og siden golden er en rase med mye hd i linjene, så kan det jo være greit å utelukke skader. Selv om hunden ser frisk og fin ut, og ikke har problemer med å gå, trenger ikke det nødvendigvis bety at hunden er helt skadefri. Hunder liker generelt sett ikke å vise svakheter.
la Flaca Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 Ikke nødvendigvis ranglav, kan også være at han er veldig trygg på seg selv og ikke føler for å overkompensere. Har møtt flere hannhunder som markerer overalt og krangler med enhver annen hanne de møter, der eieren forklarer det med at hunden er veldig dominant. Jeg ser det som mer usikkerhet, og ser de som ikke gidder å la seg provosere i hytt og pine som de 'ekte' lederhundene. Ja, det kan jo tenkes at det er helt motsatt med denne hunden. Jeg tolker også rang/dominans sånn som du gjør. De dominante/ranghøye hundene er de som ikke trenger å hevde seg så voldsomt, mens de usikre kranglefantene som stadig ypper er lengre ned på stigen. Men har selv en usikker og myk pubertetsfjortis som ikke løfter beinet i nærheten av dominante hunder for tida, selv om han gjør det ellers, (akkurat som en valp) og tror ikke det er usannsynlig at det kan gjelde flere. Han ønsker rett og slett ikke å utfordre omgivelsene. Derfor lurte jeg på hvordan hunden oppfører seg sammen med andre hunder.
kaprifolen Skrevet 5. oktober 2009 #10 Skrevet 5. oktober 2009 Kan dette med trygghet på seg selv være samme grunn som til hvorfor min tispe aldri "skraper" i bakken etter at hun har tisset eller gjort fra seg? Hørte nemlig at de aller fleste hunder gjør dette...
Gjest Gjest_kikki_* Skrevet 5. oktober 2009 #11 Skrevet 5. oktober 2009 Takk for alle svar:-) Min hund har ikke hd. Det ble tatt røntgen av han for noen år tilbake for å utelukke det. I forhold til andre hunder vi møter på lufteturer, er min en meget stolt hund. Han bærer hodet høyt og elegant, og stopper kun ved andre store hunder for å snuse de litt ved snuten. Han prøver aldri å snuse de i baken osv, slik mange hunder vi møter gjerne gjør på han. Han er generelt ikke spesielt interessert. Selv ikke katter bryr han seg om, selv om han ikke er vant til de. I fjor lå han ute og hvilte da en katt kom og la seg på trappetrinnet over han. Katten gjorde det den kunne for å få oppmerksomhet, hunden min løftet bare så vidt på hodet. Ikke før katten slo han gjentatte ganger på snuten, slik at han begynte å blø, sa han kraftig i fra og katten forsvant med et skrik. Han markerer ikke heller når vi er ute, og det synes jeg er rart. Mine andre hannhunder har vært veldig opptatt av å tisse ved trær, stolper osv. Denne svipper kanskje bortom et tre eller en stolpe for et lite sniff, før han jogger videre. Han tisser konsekvent som en tispe. Han er sønn av en champion, så kanskje han er litt høyt på strå Jeg har faktisk ikke tenkt på at rang kan være en forklaring til hvordan han tisser, men det virker logisk. Jeg har bare hatt hannhunder, og ikke opplevd maken til likegyldighet overfor andre hunder. Som nabokona sier: "Hunden din er jammen en rak og staut kar". Takk for interessante tilbakemeldinger:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå