hegejenta30 Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 ut fra tittelen på dette emne ville vel svaret være en borgelig vielse - men det er ikke det jeg mener. I en tradisjonell vielse svarer man ja to ganger og vips så er man gift. Det jeg lurer på er om det er noen av dere som har vært i et bryllup i en kirke hvor brudeparet har tatt en amerikansk vri på seremonien og sagt mer tilhverandre under selve vielsen? Av denne typen: (bare på norsk da så klart) I, ________, take thee ______, to be my wife/husband, and pledge thee my troth, so long as ye both shall live. Om ikke dere har hørt om det - tror dere det vil være vanskelig å få med en prest på det?
Coriander Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Vi giftet oss forrige helg og avsa egne løfter i tillegg til det som er vanlig. Løftene var skrevet hver for seg og de var veldig personlige og meningsfulle. Vi visste ikke hva den andre hadde skrevet, så det var veldig spennende og utrolig romantisk :rødme: Endret 4. oktober 2009 av Coriander
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg var i bryllup i går, og da hadde de det slik som TS nevner. Typ: Jeg, Beate, tar deg, Kåre, til min ektemann... osv osv..
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Vi hadde en barbert naken ape som bærte ringene. Det fungerte veldig godt.
Gjest Gjest_pastor knut_* Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 ut fra tittelen på dette emne ville vel svaret være en borgelig vielse - men det er ikke det jeg mener. I en tradisjonell vielse svarer man ja to ganger og vips så er man gift. Det jeg lurer på er om det er noen av dere som har vært i et bryllup i en kirke hvor brudeparet har tatt en amerikansk vri på seremonien og sagt mer tilhverandre under selve vielsen? Av denne typen: (bare på norsk da så klart) I, ________, take thee ______, to be my wife/husband, and pledge thee my troth, so long as ye both shall live. Om ikke dere har hørt om det - tror dere det vil være vanskelig å få med en prest på det? Vanligvis er det ikke spørsmål om hva presten går med på eller ikke,men hva som er godkjent tekst ved inngåelsen av en vielse. Vigselsritualet må være godkjent av departementet og vigsler har ikke¨lov til å endre på teksten.
Noli Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Å si "Jeg tar deg bla bla bla" er en av de to godkjente formene for ekteskapsinngåelse i Den Norske Kirke, den andre er å svare Ja på det presten spør om. Man må velge
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg var forlover for ei venninne og med i kirken og møtte presten noen uker/måneder før vielsen. Presten spurte dem da om de ville ha den tradisjonelle vielsestalen og bare svare ja to ganger hver, eller om de ville skrive sine egne løfter til hverandre. Det er altså mulig, og dette var i en vanlig, norsk kirke.
Pastor Knut Skrevet 5. oktober 2009 #8 Skrevet 5. oktober 2009 Her finnes vigselsritualet som brukes i Den norske kirke. Noen steder i ritualet er det mulighet å velge mellom to varianter. Ordlyden i dette ritualet har ingen prest i Den norske kirke lov til å avvike fra. Dette ble innskjerpet av Kirkerådet i forbindelse med den nye ekteskapsloven som ble vedtatt i 2008. Det er også en tilføyelse i ekteskapsloven som presiserer at prester i Den norske kirke som vier etter andre ritualer enn det godkjente fra Kirkerådet, utfører ugyldige vielser.
Noli Skrevet 5. oktober 2009 #10 Skrevet 5. oktober 2009 Den norske kirke som vier etter andre ritualer enn det godkjente fra Kirkerådet, utfører ugyldige vielser. Det var det jeg trodde, så da fikk jeg bekreftet den mistanken.
hegejenta30 Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 5. oktober 2009 Her finnes vigselsritualet som brukes i Den norske kirke. Noen steder i ritualet er det mulighet å velge mellom to varianter. Ordlyden i dette ritualet har ingen prest i Den norske kirke lov til å avvike fra. Dette ble innskjerpet av Kirkerådet i forbindelse med den nye ekteskapsloven som ble vedtatt i 2008. Det er også en tilføyelse i ekteskapsloven som presiserer at prester i Den norske kirke som vier etter andre ritualer enn det godkjente fra Kirkerådet, utfører ugyldige vielser. Takk for godt svar! Dette har gjort valget litt enklere... tror jeg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå