Gå til innhold

Når kontakter man dyrevernsnemnda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen har fått valp. Jeg vet ikke hvilken rase det er, men den er temmelig stor til å være bare 3 måneder. De har hatt den litt over en måned nå. Den står bundet ute alene stort sett hele døgnet. Jeg tror den er ute om natten også. De har laget hundehus til den og den får sikkert mat og vann.

Men jeg blir så sint. Hunder er jo flokkdyr og trenger selskap og trening. Hva er vitsen med å skaffe seg hund hvis man ikke en gang skal ha den som selskapsdyr. Den står bare alene ute og klynker hele tiden.

Og det er da jeg lurer på om jeg skal/kan gjøre noe. Som sagt har den tak over hodet selv om det er kaldt der. I natt var det 4 minus. Og den får sikkert mat og vann. Vil dyrevernsnemnda gjøre noe, eller er det ok at den står der alene døgnet rundt? Jeg vet ikke hva som kreves og er usikker på om jeg skal ta kontakt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er krav om at båndet skal være av en viss lengde, den skal ha ly for vær og vind, mat og vann. Husk at enkelte hunderaser faktisk trives bedre ute enn inne (f eks polare raser). Men ta en telefon så vil de sjekke saken.

Skrevet

Du taper ingen ting på å ta kontakt, så jeg ville gjort det.

Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg verdens beste tro på at mattilsyunet faktisk tar tak i saker, men kan jo lese selv på mattilsynet sine sider.

4. OPPBINDING

Oppbinding av hund store deler av døgnet kan vurderes å være i strid med dyrevernlovens § 11, pkt. 5. hvor det heter at det er forbudt å holde en hund varig bundet i line som er mindre enn 10 meter. At hunder oppstalles oppbundet er imidlertid vanlig, særlig i trekkhundmiljøer, og Dyrehelsetilsynet finner det nødvendig å angi retningslinjer også for slik oppstalling. Oppbinding i store deler av døgnet bør ikke forekomme annet enn i hundehold av en viss størrelse, og hvor hundene trenes/aktiviseres ofte.

4.1 Hunder bør til enhver tid ha minst 12 m2 å bevege seg på når de står oppbundet i kjetting. Dette innebærer at en hund som kan bevege seg i full sirkel rundt oppbindingspunkt må ha minst 2 meter lengde på kjettingen.

4.2 Oppbinding i kjetting skal være slik at kjettingen ikke kan forkortes som resultat av hundens aktivitet, og slik at hunden ikke kan skade seg selv eller andre hunder. Hunder skal ikke stå oppbundet i kjetting i strupehalsbånd eller kjettinghalsbånd. Varig oppbinding av flere hunder på samme kjetting (langkjetting) er ikke akseptabelt.

4.3 Hunder som står oppbundet i kjetting bør være koblet fra kjettingen flere ganger ukentlig og til sammen minst 10 timer per uke.

4.4 Det er ikke akseptabelt å holde tispe med ikke-avvente valper og valper under 6 måneders alder oppbundet. Tilvenning til oppbinding bør skje gradvis.

Endret av Troyamin
Skrevet

Jeg har lite tro på at mattilsynet kan, eller vil, gjøre noe med dette. Veldig mange hunder lever ett liv i hundegård, og jeg har sett mattilsynet godkjenne veldig mye verre saker enn dette høres ut.

Jeg ville snakket med naboene istedenfor egentlig, hvis du anmelder dem vil de jo finne ut det, og forholdet mellom dere vil vel bli anstrengt, samtidig som mattilsynet ikke kommer til å gjøre noe som helst så lenge hunden ikke er på sultegrensen. Da vil jo du bare bli naboen som anmeldte de, og de være folkene hvis hundehold ble godkjent av mattilsynet. Ingenting vil forandre seg, og du vil måtte se hunden vokse opp slik.

Forsøk å snakk med naboen? Fortell om dine bekymringer etc. Prøv å være diplomatisk, og ikke truende, siden du i realiteten ikke har noe å true med. Litt surrete skrevet kanskje, men hvis du tenker på det beste for hunden så ville jeg tatt en samtale isteden for å anmelde.

Skrevet

Ring til dyrebeskyttelsen! De kan gå å sjekke det ut, og syns de det er nødvendig så tar de kontakt med mattilsynet.

Skrevet
Jeg har lite tro på at mattilsynet kan, eller vil, gjøre noe med dette. Veldig mange hunder lever ett liv i hundegård, og jeg har sett mattilsynet godkjenne veldig mye verre saker enn dette høres ut.

Jeg ville snakket med naboene istedenfor egentlig, hvis du anmelder dem vil de jo finne ut det, og forholdet mellom dere vil vel bli anstrengt, samtidig som mattilsynet ikke kommer til å gjøre noe som helst så lenge hunden ikke er på sultegrensen. Da vil jo du bare bli naboen som anmeldte de, og de være folkene hvis hundehold ble godkjent av mattilsynet. Ingenting vil forandre seg, og du vil måtte se hunden vokse opp slik.

Forsøk å snakk med naboen? Fortell om dine bekymringer etc. Prøv å være diplomatisk, og ikke truende, siden du i realiteten ikke har noe å true med. Litt surrete skrevet kanskje, men hvis du tenker på det beste for hunden så ville jeg tatt en samtale isteden for å anmelde.

Jeg tror du skal la det være opp til Mattilsynets folk å vurdere hva de vil gjøre med saken.

Ved å gi en bekymringsmelding til Mattilsynet er du anonym. Naboen vil ikke få vite hvem som har gitt Mattilsynet denne informasjonen.

Det er bedre med en melding for mye, enn en for lite. Altfor ofte kvier folk seg så lenge for å melde fra, at dyrene blir skadelidende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...