Gå til innhold

SUV - hva er vitsen?


Max Magnus

Anbefalte innlegg

For å komme tilbake til tema: Jeg har kjørt stor SUV i tjue år. Jeg har hatt både LandCruiser, Range Rover, Defender og Gelândewagen. Idag kjører jeg en ny LR Discovery. Dessuten har jeg en vanlig bil til daglig bruk.

Mine grunner er følgende:

-Plass. Jeg har kone, to tenåringer og to bikkjer. Det er ikke mulig å få plass i en vanlig stasjonsvogn. Selv om grunnflata i bagasjerommet ikke er større enn i en stor stasjonsvogn kan jeg bygge i høyden. Jeg kunne nok hatt like stor eller større plass i en Transporter e.l.

-Lasteevne. Jeg trekker jevnlig både stor båt og andre store hengere som er for tunge for de fleste biler

-Framkommelighet. Det er det viktigste for meg. Jeg er på hytta hver helg hele vinteren. Den siste milen opp går på dårlig brøyta vei. Jeg kunne vanligvis klart meg med en mindre firehjulstrekker eller med kjettinger på en vanlig bil. Men i løpet av de siste fem årene på hytta har jeg trukket opp rundt tjue biler fra brøytekantene og parkeringsplassen. Flere av de har vært høye stasjonsvogner med 4wd ala Audi allroad.

Dessuten går jeg på jakt hele høsten og på tur resten av året, og kjører ofte på gårdsveier og grusveier. De fleste plasser kunne jeg klart meg en vanlig bil, mange plasser ville det tatt knekken på bånnpanna. Men med denne er jeg sikker på å komme fram stort sett alle steder der er lov å kjøre. Dessuten skal jeg ikke bare kjøre på veien men parkere også. Med discoen kan jeg sette bilen opp langs en kant eller på skrått i en grøft og vite at jeg kommer opp igjen.

Jeg er fullt klar over farene ved å skli med en så stor bil og tar mer hensyn når jeg kjører den enn med andre. Men noen sinke i trafikken er jeg ikke.

-Komfort. Bilen er god å kjøre. Ikke som en personbil, men mye bedre enn de ombygde varebilene jeg har prøvd. Når vi reiser på langtur med familien er det god plass til alle. Når jeg er på jakt slenger jeg lett en hjort baki uten å være redd for blod eller graps. Jeg kan bruke den til alt, noe du ikke kan si om alternativene. Sånn ser den ut også.

Når ungene snart flytter kommer jeg nok til å gå ned et hakk og kjøpe en kort defender eller noe sånt. Men jeg kommer ikke til å slutte å kjøre slike biler. Om noen lattenisser skulle synes jeg er harry bryr meg midt i ryggen. At kona sminker seg i stille kø på vei til jobb av og til betyr ikke at jeg kommer til å kjøpe Transporter.

Endelig en som har forklart grunnen til suv!

Jeg bor såpass landlig til at en vanlig bil sliter med å komme opp på vinterføre. (jeg har hatt peugodt 405 og andre småbiler) Jeg har to bikkjer som drar inn møkk etter vi har vært på tur. Mine tre barn drar ikke med seg mindre møkk enn bikkjene. I tillegg så har jeg bedre oversikt i en litt større bil. Dermed kan jeg planlegge kjøringen i eks bytrafikk bedre.

Som "arbeidsbil" har jeg en lr serie 3 bil. Den er trofast og kan brukes til det meste av arbeid. Den ble jo opprinnelig laget som en fattigmanns jeep. Så jeg kan få både plog og tracks til den. På sommeren benytter jeg den bilen pga safarietaket. Det blir ikke særlig varmt inni bilen og dermed perfekt å bruke under hundestevner.

Så ja, egentlig i denne debatten er jeg kommet fram til følgene; at dersom alle hadde kjørt en gammel seriebil, ville Norge blitt et bedre sted! Folk hadde blitt nødt til å planlegge kjøringen og tatt mer hensyn. (håper folk skjønner ironien)

Er det ikke opp til hver enkelt hva de kjører? Det er jo ikke bilen det kommer an på, men den som sitter bak rattet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsomt å se hvor mange som føler seg truffet og såret av en slik tråd. Morsomt, rett og slett. Det er selvsagt noen som har bruk for en terrengbil alá RangeRover, og det skjønner jeg. De bilene kommer seg utrolig godt frem. At noen skulle ha behov for en X5 og Q7 er vanskeligere for meg å se. Disse bilene har firehjulstrekk, sant nok, men de har ikke noe særlig annet. De har ikke lavserie, diffsperrer eller noe annet. Det som skjer når de kommer ut for glatt føre i en motbakke for eksempel, er at et hjul begynner å spinne, og all kraften går til dette hjulet. Hadde bilene da hatt diff.sperrer kunne man låst akslingen og fortsatt så og si like godt.

En annen ting, som nok er det trådstarter sikter til, er de som har disse bilene som personbiler og kjører utelukkende på asfalt. Hvorfor? Jeg kunne svært godt tenkt med firehjulstrekk selv, men da i form av en personbil alá Mercedes E eller BMW 5-serie med firehjulstrekk. Nå vil kanskje noen av dere si at man mister bakkeklaringen. Ingen problem, disse bilene har luftfjæring som hever deg såpass at du ikke setter deg fast i litt høy snø.

SUVene som folk kjøper for å kjøre på vei er i min mening ikke brukende. De har ikke kjøreegenskaper som en personbil og ikke terrengegenskaper som RangeRover, Geländewagen osv. Noe mange ikke vet er at styringen på terrengbiler faktisk er gjort mindre presis for at de ikke skal være helt forferdelige å kjøre i terreng, altså for at rattet ikke skal gå og slå konstant. X5 og Cayenne, som faktisk er ganske OK å kjøre på vei er OK å kjøre på vei fordi de er personbilpresise i styringen. Skal du utenfor veien blir du sittende med et ratt som gå frem og tilbake, hele tiden. I tillegg har disse SUVene et vanvittig høy tyngdepunkt. Volvo gikk ut og sa at de hadde forsterket taket i XC90, fordi den kan tenkes å tippe over. Jeg tviler ikke. Jeg har kjørt en del SUV, og jeg er like redd hver gang i rundkjøringer om jeg har litt for høy fart inn.

En annen ting er hvordan disse bilene bli i høy fart. De er jo helt forferdelige. Selv i norske hastigheter er vindsusen overdreven i forhold til en vanlig personbil. Når man kommer i tyske hastigheter, altså 130-140+ føles mange rett og slett utrygge.

For å nevne mini-SUVene som Rav4, CRV og de der, så må jeg si at det er kun en av de som er brukende, og det er Forester. Permanent firehjulstrekk med lavgir. Det eneste som funker. Flere av de mini-SUVene som folk lovpriser på vinterføre har forhjulstrekk, helt til du begynner å spinne, da kobler bakhjulene inn også. Altså betyr det at man i 90% av tiden, selv om vinteren kjører en helt vanlig forhjulstrekt bil med høyt tyngdepunkt, dårlig komfort, mye støy og høyere forbruk.

Jeg spør meg selv ofte hvorfor de gjør det. Jeg har enda ikke stått fast med forhjulstrekk. Så lenge man ikke har styggbrede dekk, 225 og oppover i bredde, så er det normalt ikke noe problem. Jeg har kjørt faktisk med snø langt opp på støtfangeren med kun forhjulstrekk uten problemer. Problemet for mange er nok at de ikke kan å kjøre. Jeg vet jeg nok tråkker en del på tærne, men for meg er firehjulstrekkere helt bortkastede. Det er utrolig få som faktisk trenger dem, som f.eks. håndverkere som trekker mye henger. De som skjuler seg bak at de trenger det for å komme på hytta, har den egentlig bare for naboeffektens skyld.

Jeg kjører selv til daglig en 25 år gammel Mercedes med bakhjulstrekk og automat. Ingen ABS, antispinn, ESP eller noen annen elektronikk. Har enda ikke stått fast med denne heller, selv ikke i vinter da jeg en tidlig morgen skulle på jobb i 30-35 cm nysnø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...