Gå til innhold

SUV - hva er vitsen?


Max Magnus

Anbefalte innlegg

Gjest nobilian
Jeg tror du skal lese nøye igjennom innlegget jeg starter med. Jeg ønsker en saklig debatt angående de såkalte statussymbolene. Ikke alle verdens SUVer i alle forskjellige kjøretøyklasser. By the way: Dette er tredje gang jeg nevner det til deg.

***

Sjekk ut X5 sin klatring i http://www.youtube.com/watch?v=Dx2mgPw33r4ingen Mondeo stasjonsvogn kommer like langt. Jeg har forøvrig en Mondeo, så det kan jeg si med sikkerhet.

Er gårdsgutt og har noen års erfaring med terrengkjøring, akkurat som deg. Jeg har kjørt panservogn, beltevogn, scooter og diverse annet moro i et par år i forsvaret, så det er ikke evnene det står på.

Gidd å ta turen innom youtube, søk på disse statussymbolee du misliker så sterkt. Finnes mye moro der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg kan forstå at om noen trenger å kjøre noen usedvanlige rare fjellveier, at man da har behov (?) for SUV. Men jeg forstår absolutt ikke hvorfor byfolk skulle kjøre sånne biler. Jeg er ikke så godt kjent med sikkerhet og sånt, men jeg tenker bare litt på bensinbruk og miljø her.

Men siden bilene er så store, kanskje noen kvinner føler seg tryggere pga det? Det er jo tross alt skumlere å sitte i en liten Buddy om store trailere kjører fort forbi deg.. vet ikke jeg.

Men jeg har undret meg over dette også, det kan umulig være at alle de folkene man ser med SUV-ene i byene har behov for en SUV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

Sjekk ut X5 sin klatring i http://www.youtube.com/watch?v=Dx2mgPw33r4ingen Mondeo stasjonsvogn kommer like langt. Jeg har forøvrig en Mondeo, så det kan jeg si med sikkerhet.

Er gårdsgutt og har noen års erfaring med terrengkjøring, akkurat som deg. Jeg har kjørt panservogn, beltevogn, scooter og diverse annet moro i et par år i forsvaret, så det er ikke evnene det står på.

Gidd å ta turen innom youtube, søk på disse statussymbolee du misliker så sterkt. Finnes mye moro der.

Og den videoen beviser hva? Akkurat det jeg har sagt hele tiden. Byfolk har ikke bruk for SUV. Neste gang du skal komme opp med et bevis i form av video bør du finne en video som viser at SUVen er best. X5 blir slått av en Audi Allroad. Litt av et trekkdyr den BMWen... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

I denne linken står det IKKE at SUV er farlig for sjåføren, det står at de er farlige for dem som kolliderer med dem - og det er kanskje nettopp poenget med å kjøpe SUV.

Om en Fiesta får fem stjerner i NCAP-test, og en SUV får kun én, vil fortsatt alle i Fiestaen dø om de to frontkolliderer med hverandre.

Selv prioriterer jeg egen familie foran alle andre, og vil ikke ha noen betenkeligheter med å kjøpe SUV. Den som kommer over i mitt kjørefelt med Prius får takke seg selv.

Jeg har forøvrig slike ting som jakt, båttrekk, bikkje og lastkapasitet å tenke på. Jeg synes det er bedre å ha én bil som dekker alle disse behovene enn å ha én for trekkraft og én som familiebil.

Javel, selektivt syn?

Disse bilenes egensikkerhet er ikke høyere enn for andre biler. Snarere tvert imot. I EuroNCAPs kollisjonstester får biler i SUV-klassen generelt dårligere resultat enn vanlige personbiler ved frontkollisjoner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_guest_*

Noen sier noe for det og ha SUV og du svarer med "Byfolk har ikke bruk for SUV".

Hva er greia her?

Hvordan vet du behovet til alle som kjører en SUV?

Du er ÅPENBART i mot SUV og misliker tydligvis "byfolk". Med de forutsetingene vil ikke det akkurat bli en saklig diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier noe for det og ha SUV og du svarer med "Byfolk har ikke bruk for SUV".

Hva er greia her?

Hvordan vet du behovet til alle som kjører en SUV?

Du er ÅPENBART i mot SUV og misliker tydligvis "byfolk". Med de forutsetingene vil ikke det akkurat bli en saklig diskusjon.

Jeg er "byfolk" selv, så det ville vært dumt å være i mot det.

Men hvis du har behov for en BMW X6 til noe annet enn å kjøre på grusveier og kanskje litt hardpakket jord - del dine erfaringer og bevis det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_guest_*

Det er ikke alltid snakk om behov.

Noen liker det enkle faktumet at man sitter høyere, mens kjøper slike biler fordi de liker designet.

Jeg vil tro design er et like så godt poeng som noe annet.

Man velger jo som regel bil ut fra utseende, bruksområde og pris.

Hvilket punkt man velger å vektlegge er jo forskjellig fra person til person.

Det at SUV blir uglesett fordi media har framstilt det som miljøsvin synes jeg er uheldig.

Jeg tror ikke alternativet til de som kjøper X6 er en Prius.

Jeg tror heller det er en Merce med stor motor eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker det enkle faktumet at man sitter høyere, mens kjøper slike biler fordi de liker designet.

Det er et godt poeng - absolutt.

Det at SUV blir uglesett fordi media har framstilt det som miljøsvin synes jeg er uheldig.

Det er ikke derfor jeg har noe imot SUV. Miljøet bryr jeg meg ikke noe særlig om når det gjelder bilkjøring. Det finnes andre ting som er værre. Det som irriterer meg er at folk begrunner kjøpet med de "ekstremt gode kjøreegenskapene" og at det er sikkert. Det eneste punktet sikkerhetsmessig (så vidt meg bekjent) en SUV er bedre enn en vanlig bil er passasjersikkerhet når den kolliderer med en mye mindre bil. Det har derimot ikke noe med at det er en SUV, men at kjøretøyet er mye større enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis da folk fremdeles velger SUV, hvilket grunnlag baserer de bilkjøpet på?

Visste du ikke at man når man kjører SUV har dispensasjon fra veitrafikklovens bestemmelser om å "ferdes hensynsfullt" og "være aktpågivende".

Det er da grunn god nok til å kjøre SUV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Javel, selektivt syn?

***

Litt mer fra testen du selv siterer:

"Disse bilenes egensikkerhet er ikke høyere enn for andre biler. Snarere tvert imot. I EuroNCAPs kollisjonstester får biler i SUV-klassen generelt dårligere resultat enn vanlige personbiler ved frontkollisjoner.

På grunn av størrelse, tyngde og utforming gir SUV-er en kraftig økt risiko for motpartens passasjerer. SUV-ene veier omtrent det dobbelte av vanlige personbiler, men det er ikke bare vekten som gjør dem mer «aggressive».

Den høye fronten bidrar til å sette mindre bilers sikkerhetssystem ut av spill, og skader på fotgjengere og syklister øker dramatisk i sammenstøt med en slik bil, skriver Folksam.

Falsk trygghet

SUV-enes økte sikkerhet i kollisjoner skjer først og fremst på bekostning av andre trafikanter. Resultater fra faktiske ulykker i USA viser at risikoen for død er tre til fire ganger høyere for personer i vanlig personbil etter sammenstøt med SUV, enn ved sammenstøt mellom personbiler i samme vektklasse. Ved frontkollisjoner er dødsrisikoen hele 6,4 ganger høyere."

Nå er det noe som heter fysikk involvert, men det ser det ikke ut til at du forstår stort av. En bil på to tonn vil ALLTID stoppe og endre retning på en bil på ét tonn om de kolliderer i lik hastighet. Ved direkte front til front, vil den letteste bilen enten komme under den store eller den vil slås bakover. Det er uavhengig av deformasjonssoner, byggematerale eller NCAP-stjerner. Om du hadde skjønt noe som helst av disse testene, ville du ikke lagt særlig vekt på stjernene. Når Skoda Octavia og Ford Mondeo kommer godt ut, er det I SIN KLASSE. Ingen slike stjerner beskytter mot fysikkens lover, men du studerte tydeligvis rettslære på vgs i stedet for..

Du kan trøste deg med at du ikke er alene. Mange kjøper småbiler som har fått full pott på testene, og tror dermed a de er sikre i trafikken. Lite vet de at stjernene blir mer og mer verdiløse jo tyngre bil de kolliderer med. Dette er temmelig elementært, og vær vennlig å ta deg bryet med å google kinetisk energi og bevegelsesmengde heller enn å dumme deg ut med å krangle på dette her.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

blablabla

Nå er det noe som heter fysikk involvert, men det ser det ikke ut til at du forstår stort av. En bil på to tonn vil ALLTID stoppe og endre retning på en bil på ét tonn om de kolliderer i lik hastighet. Ved direkte front til front, vil den letteste bilen enten komme under den store eller den vil slås bakover.

Du kan trøste deg med at du ikke er alene. Mange kjøper småbiler som har fått full pott på testene, og tror dermed a de er sikre i trafikken. Lite vet de at stjernene blir mer og mer verdiløse jo tyngre bil de kolliderer med. Dette er temmelig elementært, og vær vennlig å ta deg bryet med å google kinetisk energi og bevegelsesmengde heller enn å dumme deg ut med å krangle på dette her.

Det eneste du har "bevist" her er at en artikkel jeg har linket til har rett. Du bør lese deg litt mer opp på fysikkens lover før du uttaler deg om flere vanskelige ord fra Fords designordbok.

Du kan trøste deg med at du ikke er alene. Mange av de som kjøper SUV tror de er udødelige. At bilene velter mye lettere enn lavere biler under en kollisjon burde være allmenn kunnskap. Jeg tror allikevel ikke du skjønner bæret av hva jeg snakker om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor andel av dødsulykkene er egentlig i møte med andre biler, og hvor stor andel er uten andre biler involvert? En SUV vil takket være bremsestrekning og tyngdepunkt være mer utsatt for slike aleneulykker enn vanlige biler. Jeg vil ikke bestride at SUV kan ha noe for seg når det først smeller inn i en annen bil, men sannsynligheten for at det overhode smeller er samtidig høyere.

Jeg vil heller sitte i den lette sportsbilen som stoppet 2 meter fra noe hardt enn i den tunge SUVen hvor deformasjonssonene og airbaggene fungerte nøyaktig som planlagt i det den gikk 1 meter inn i noe hardt.

Folk er altfor opptatt av passiv sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Hvor stor andel av dødsulykkene er egentlig i møte med andre biler, og hvor stor andel er uten andre biler involvert? En SUV vil takket være bremsestrekning og tyngdepunkt være mer utsatt for slike aleneulykker enn vanlige biler. Jeg vil ikke bestride at SUV kan ha noe for seg når det først smeller inn i en annen bil, men sannsynligheten for at det overhode smeller er samtidig høyere.

Jeg vil heller sitte i den lette sportsbilen som stoppet 2 meter fra noe hardt enn i den tunge SUVen hvor deformasjonssonene og airbaggene fungerte nøyaktig som planlagt i det den gikk 1 meter inn i noe hardt.

Folk er altfor opptatt av passiv sikkerhet.

***

Det er helt riktig som du sier, og jeg er helt enig. Jeg synes bare det var greit å gjøre oppmerksom på hva disse testene faktisk måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pedtronella
Noen sier noe for det og ha SUV og du svarer med "Byfolk har ikke bruk for SUV".

Hva er greia her?

Hvordan vet du behovet til alle som kjører en SUV?

Du er ÅPENBART i mot SUV og misliker tydligvis "byfolk". Med de forutsetingene vil ikke det akkurat bli en saklig diskusjon.

Helt enig med deg ...

Hva i himmelens navn har TS med hva slags bil folk velger? Misunnelse?

Henger du deg opp i hva slags hus folk bor i også? Uffameg, tenk at det kanskje bor kun 2 mennesker i et digert hus?

Eller hvor ofte folk reiser med fly?

Måtte vært fælt å vært så opptatt og irritert på andre menneskers valgt i livet. Dette er saker du overhode ikke har noe med og ei heller kan gjøre noe med.

Pass på deg selv og dine valgt i livet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
Basert på egne erfaringer (fra min mor, min bedre halvdel og andre kvinnelige bekjente) så bryr ikke kvinner generelt seg en pøkk om hvordan bilen virker.

Jeg selv har kjørt SUV, men da riktignok i USA, og i USA er det mye større gater (som regel) og ikke så forbasket gnurende, tærende TRANGT som det er noen steder her i lille pytteNorge. Dog, jeg har kjørt store biler her i landet og, og vet hvor stor bilen er når jeg kjører- både av bredde og lengde.

Det jeg har sett av kvinner i SUV'er på Frogner er at de klarer ikke å kjøre de store bilene. Det er ikke hvordan bilen virker, men det virker som om de er livredde for å kjøre nær andre biler slik at de kjører midt i veien på veier hvor to biler fint kan møtes og passere hverandre. Når jeg i min lille Golf fint kan passere en svær lastebil uten store problemer, blir det jævla teit at jeg ikke kan passere en dame i en SUV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg ...

Hva i himmelens navn har TS med hva slags bil folk velger? Misunnelse?

Henger du deg opp i hva slags hus folk bor i også? Uffameg, tenk at det kanskje bor kun 2 mennesker i et digert hus?

Eller hvor ofte folk reiser med fly?

Måtte vært fælt å vært så opptatt og irritert på andre menneskers valgt i livet. Dette er saker du overhode ikke har noe med og ei heller kan gjøre noe med.

Pass på deg selv og dine valgt i livet ...

Føler du deg truffet? :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest nobilian
Det eneste du har "bevist" her er at en artikkel jeg har linket til har rett. Du bør lese deg litt mer opp på fysikkens lover før du uttaler deg om flere vanskelige ord fra Fords designordbok.

Du kan trøste deg med at du ikke er alene. Mange av de som kjøper SUV tror de er udødelige. At bilene velter mye lettere enn lavere biler under en kollisjon burde være allmenn kunnskap. Jeg tror allikevel ikke du skjønner bæret av hva jeg snakker om...

***

Kjære vene, jeg tror du er litt treg...er du?

Hva i all verden har Fords designordbok med noe å gjøre?

Hva tror du det er som gjør at folk dør når de kolliderer med trailere, grøuthue? Tror du det er sånn at traileren har tusen trillioner stjerner i NCAP-tester, eller er det fordi den er TUNG?

Hva hjelper det forresten deg i Megan´en din at SUV´en velter etter sammenstøtet når den først knuser huet ditt?

Det er helt tydelig at du ikke har greie på massefart eller fysikk generelt, og i et par andre tråder har du vist at du ikke har greie på bil heller - hva med å diskutere noe du HAR peiling på? Om det er noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hjelper det forresten deg i Megan´en din at SUV´en velter etter sammenstøtet når den først knuser huet ditt?

Hva hjelper det deg å knuse hodet til den i Meganen når du velter etterpå og blir knust selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUV eierne som hevder å ha den fordi de kjører i terreng og har så mye å drasse på - det er bare fjas og tøv. Hvorfor kjører de ikke en Caravelle e.l med 4wd da. Større plass, og like stor fremkommelighet samt masse å spare.

Til dem som kjører SUV i byen så ville nok heller silikonpupper og ekte penisforlengelse funke bedre... :)

Endret av Inx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...